Verkeersbesluit ten behoeve van het fysiek afsluiten van de

Logo Drimmelen

Plu k madestraat in Made.

Burgemeester en wethouders van Drimmelen,

Wettelijk kader

Op basis van artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW

1994) moeten verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en

wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn

bij het Rijk, de Provincie of een waterschap.

Op basis van artikel 15 van de WVW 1994 moeten voorzieningen ter regeling van het

Verkeer worden vastgesteld door het nemen van een verkeersbesluit.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met een gemachtigde

van de korpschef van de politie van district Zeeland-West Brabant.

Overwegende dat:

  • -

    de Plukmadestraat zich binnen de bebouwde kom van de kern Made bevindt;

  • -

    dit besluit betrekking heeft op het gedeelte van de Plukmadestraat dat tussen de Voorstraat en de Kalverstraat;

  • -

    het betreffende gedeelte van de Plukmadestraat een onverhard pad is met een beperkte rijbaanbreedte, welke in een 30 km/uur zone is gelegen;

  • -

    geconstateerd is dat gemotoriseerd verkeer dat geen bestemming heeft in de Plukmadestraat in toenemende mate gebruik maakt van de Plukmadestraat om naar het centrum van Made te rijden en/of terug in de richting van de Voorstraat;

  • -

    dit mede te maken heeft met een toename van het aantal woningen aan de Voorstraat;

  • -

    gemotoriseerd verkeer van deze route gebruik maakt om te voorkomen dat via de Drimmelenseweg/Sluizeweg of via de Blockmekerstraat moet worden omgereden;

  • -

    het gedeelte van de Plukmadestraat in kwestie, gelet op de onverharde rijbaan en de beperkte rijbaanbreedte, echter niet berekend is op het gebruik zoals hierboven beschreven;

  • -

    de beperkte breedte namelijk tot gevolg kan hebben dat gevaarlijke situaties ontstaan wanneer sprake is van verkeer in twee rijrichtingen;

  • -

    daarnaast ter hoogte van het kruispunt Plukmadestraat –Voorstraat sprake is van een situatie waarbij het zicht vanuit de Plukmadestraat op het verkeer op de Voorstraat en vice versa als slecht te kwalificeren is;

  • -

    het bovenvermelde gebruik van de Plukmadestraatdan ook tot gevolg heeft dat de verkeersveiligheid ter plaatse onder druk komt te staan;

  • -

    het gebruik van de Plukmadestraat door het autoverkeer daarnaast veroorzaakt voor omwonenden alsmede voor (brom)fietsers en voetgangers, onder meer doordat voertuigen wegens de onverharde rijbaan stofwolken opwerpen bij het passeren;

  • -

    de gemeente naar aanleiding van het voorgaande een verzoek heeft ontvangen om het onverharde gedeelte van de Plukmadestraat doodlopend te maken teneinde de verkeersveiligheid ter plaatse te waarborgen en het woongenot voor de bewoners te vergroten;

  • -

    de gemeente het, gelet op het voorgaande, wenselijk acht aan dit verzoek tegemoet te komen door de Plukmadestraat direct ten westen van de Voorstraat fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    de fysieke afsluiting hierbij bestaat uit een slagboom met fietsdoorsteek die in het wegdek van de Plukmadestraat wordt aangebracht;

  • -

    De Plukmadestraat blijft in beide richtingen te gebruiken voor enkele bewoners door het bedienen van de slagboom met een afstandsbediening;

  • -

    met het aanbrengen van deze fysieke maatregel wordt bewerkstelligd dat de Plukmade straat niet langer wordt gebruikt door doorgaande motorvoertuigen, terwijl gebruik in twee rijrichtingen door (brom)fietsers mogelijk blijft;

  • -

    het aanbrengen van de bovengenoemde slagboom met fietsdoorsteek betekent dat de Plukmadestraat voor motorvoertuigen komende vanaf de Kalverstraat doodlopend wordt;

  • -

    dit aan het verkeer komende vanaf de Kalverstraat duidelijk wordt gemaakt door op de Plukmadestraat direct ten oosten van de Kalverstraat een bord model L8 (doodlopende straat) voorzien van een onderbord model OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) te plaatsen;

  • -

    het fysiek afsluiten van de Plukmadestraat voor motorvoertuigen geen nadelige gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van de percelen aan de Plukmadestraat;

  • -

    de omrijtijd voor motorvoertuigen als gevolg van de bovenvermelde fysieke afsluiting bovendien nihil is aangezien gebruik kan worden gemaakt van de parallel aan de Plukmadestraat gelegen Drimmelenseweg/Sluizeweg (ten noorden) of de Blockmekerstraat (ten zuiden);

  • -

    de fysieke afsluiting niet aan de zijde van de Kalverstraat geplaatst wordt, omdat bevoorradend verkeer met als bestemming de Plukmadestraat deze via de Kalverstraat inrijdt;

  • -

    dit te maken heeft met het feit dat grote bevoorradingsvoertuigen de bocht vanaf de Voorstraat naar de Plukmadestraat niet kunnen maken;

  • -

    het waarborgen van de verkeersveiligheid op de Plukmadestraat en het woongenot van omwonenden in deze zwaarder weegt dan dat motorvoertuigen de Plukmadestraat als doorgaande route kunnen gebruiken;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om door het verkeer veroorzaakte overlast/hinder te voorkomen;

  • -

    de Plukmadestraat binnen de bebouwde kom van Made ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Drimmelen;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Midden en West Brabant, de operationele chef van de politie van het team Geertruidenberg-Drimmelen, en dat er positief is geadviseerd;

nemen de volgende

B E S L U I T EN :

1.de Plukmadestraat te Made direct ten westen van de Voorstraat fysiek af te sluiten voor motorvoertuigen door het plaatsen van een slagboom;

Made, 21 maart 2018

Namens het college van burgemeester en wethouders van Drimmelen,

Martin van Drimmelen

Manager afdeling Openbare Werken

Bezwaarprocedure

1.Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het bestuursorgaan dat dit besluit heeft genomen, dus aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad en moet worden verzonden naar Postbus 19, 4920 AA Made.

Het bezwaar dient te zijn ondertekend en bevat tenminste:

    • Naam en adres van de indiener;

    • De dagtekening;

    • Omschrijving van het besluit met vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

    • Een opgave van de reden(-en) waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.

    • 2.

      Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda.

      Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

      • Naam en adres van de verzoeker;

      • De dagtekening;

      • Vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum of kenmerk van het besluit;

      • De gronden van het verzoek (motivering).

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling van het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant wijst u na indiening van het verzoekschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht u binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

Meer informatie over de bezwaarschriftprocedure vindt u op www.drimmelen.nl, of in de folder in het informatierek van het gemeentehuis. Ook kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via het telefoonnummer 140162.

Naar boven