Verkeersbesluit, diverse verkeersmaatregelen Bergentheimstraat, Belvédèrelaan, Havezathenallee i.v.m. ontsluiting van station Stadshagen

Logo Zwolle

Z180417_0003

Burgemeester en wethouders van Zwolle

Overwegingen ten aanzien van het besluit

dat in de wijk Stadshagen een nieuw treinstation is gerealiseerd aan de Kamperlijn, de treinverbinding tussen Zwolle en Kampen;

dat de Belvédèrelaan en Havezathenallee in de Mobiliteitsvisie aangewezen zijn als gebiedsontsluitingsweg B met een maximumsnelheid van 50 km/uur;

dat de Hasselterweg de hoofdontsluiting van Stadshagen is en in de Mobiliteitsvisie van de Gemeente Zwolle is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg A met een maximumsnelheid van 70 km/uur;

dat de route Belvédèrelaan- Rozenpad in de Mobiliteitsvisie aangewezen is als een hoofdfietsroute en dat deze route Stadshagen en Westenholte onderling verbindt en tevens beide wijken direct aansluit op het nieuwe station;

dat in de driehoek Hasselterweg – spoorlijn Zwolle-Kampen en Rozenpad het plan De Tippe ontwikkeld wordt;

dat De Tippe in de huidige situatie geen rechtstreekse ontsluiting heeft op de Hasselterweg;

dat bij de realisatie van de Hasselterweg rekening is gehouden met de ontsluiting van de Tippe en in de Hasselterweg twee kruispunten zijn aangebracht waarop de ontsluitingen van de Tippe aangesloten kunnen worden;

dat de gemeenteraad van Zwolle in 2011 op basis van uitkomsten van een onderzoek naar de ontsluiting van Stadshagen heeft besloten tot realisatie van een extra verbinding tussen de Hasselterweg en het centrum van Stadshagen;

dat gekozen is voor het doortrekken van de Belvédèrelaan via De Tippe en deze aan te sluiten op de Hasselterweg en dat dit een logische rechtstreekse verbinding is;

dat als onderdeel van de aanpassing van de Kamperlijn de Provinciale Staten van Overijssel en de Gemeenteraad van Zwolle eind 2013 hebben besloten tot het realiseren van een tunnel onder het spoor en het station voor het auto- en fietsverkeerverkeer inclusief de bijbehorende maatregelen;

dat de tunnel in de Belvédèrelaan wordt gerealiseerd ten westen en direct naast de bestaande fietstunnel Belvédèrelaan-Rozenpad;

dat de tunnel daarmee de nieuwe verbinding vormt tussen de Belvédèrelaan en de Hasselterweg;

dat aan de tunnel tevens een fietspad wordt toegevoegd;

dat hierdoor aan beide zijden van de rijbaan voor het autoverkeer in de tunnel een fietspad aanwezig is, namelijk het Rozenpad en het nieuw te realiseren fietspad;

dat ten noorden van de tunnel onder het station en het spoor de Havezathenallee aansluit op de Belvédèrelaan;

dat de gemeenteraad van Zwolle op 25 januari 2016 het bestemmingsplan Stadshagen I, Belvédèrelaan heeft vastgesteld en dat daarmee de realisatie van de verlenging van de Belvédèrelaan, met de tunnel en aansluiting op de Hasselterweg, planologisch mogelijk is gemaakt;

dat het station en de tunnel een nieuwe hoofdentree van de wijk Stadshagen gaan vormen en dat het ontwerp van de buitenruimte daarbij aansluit door o.a. een ruime en groene inrichting;

dat er een ontwerp gemaakt is voor de buitenruimte rondom het nieuwe station en de tunnel;

dat het inrichtingsplan voor de buitenruimte in hoofdlijnen bestaat uit de volgende onderdelen:

Auto-ontsluiting

- de Belvédèrelaan wordt doorgetrokken middels een tunnel onder het station en het spoor door en sluit via een nieuw aan te leggen weg aan op de Hasselterweg. De doorgetrokken Belvédèrelaan is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg B met een maximum snelheid van 50 km/uur;

- de Bergentheimstraat is doorgetrokken vanaf de oostzijde van de Belvédèrelaan over de tunnel en sluit ten westen van de tunnel aan op de Havezathenallee en is ingericht als fietsstraat;

- ten noorden van de tunnel is in de Belvédèrelaan een voorrangskruispunt gerealiseerd waar de Havezathenallee aansluit op de Belvédèrelaan. Bestuurders vanaf de Havezathenallee moet op dat kruispunt voorrang verlenen aan bestuurders op de Belvédèrelaan;

- in de rijbaan van de Havezathenallee is ter hoogte van het kruispunt met de doorgetrokken Bergentheimstraat een breed middeneiland aangebracht. Verkeer dat het middeneiland nadert vanuit de Havezathenallee moet het middeneiland aan de rechterzijde te passeren, waardoor er net als op een rotonde slechts in één richting om het middeneiland heen gereden kan worden. Vanwege de vorm van het middeneiland en de rijbaan daarom heen en de gelijkenissen met een reguliere rotonde, wordt de betreffende kruispunt vorm ook wel eivonde genoemd;

- verkeer vanuit de doorgetrokken Bergentheimstraat moet ter hoogte van het kruispunt met de Havezathenallee rechtsaf slaan. Verkeer dat linksaf wil richting de Havezathenallee slaat eerst rechtsaf en rijdt vervolgens om het middeneiland heen, net zoals op een rotonde;

- het nieuwe kruispunt tussen de Havezathenallee en de doorgetrokken Bergentheimstraat en de toeleidende wegen worden ingericht en aangewezen als 30km/uur zone. De Havezathenallee is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg B en daar sluit de inrichting als 30 km/uur-zone vanuit het oogpunt van het principe Duurzaam Veilig niet bij aan. Er is gekozen voor deze afwijking omdat deze maximum snelheid en de inrichting als 30 km/uur-zone aansluit bij de stationsomgeving als verblijfsgebied en als omgeving die veel langzaam verkeer aantrekt. Voor de duidelijkheid naar de weggebruiker is er wel voor gekozen de voorrang op het kruispunt te regelen; bestuurders op de toeleidende wegen moeten voorrang verlenen aan bestuurders die op het kruispunt rijden. Dit sluit aan bij de inrichting van een reguliere rotonde;

Parkeren

- de verlengde Bergentheimstraat ontsluit de parkeerplekken die ten oosten van de tunnel langs de Bergentheimstraat zijn gelegen. Deze parkeerplekken hebben ook een functie voor de nabij gelegen basisschool De Schatkamer;

- de twee parkeerplekken aan de Bergentheimstraat die het dichtst bij het station zijn gelegen, worden aangewezen als gehandicaptenparkeerplaatsen;

- na de realisatie van de doorgetrokken Belvédèrelaan wordt aan de zuidzijde van het station een P+R-terrein gerealiseerd;

- aan beide zijden van het station worden parkeerplekken voor fietsen gerealiseerd; 

Fietsontsluiting

- door het middeneiland van de eivonde in de Havezathenallee wordt een fietspad gerealiseerd welke de verbinding vormt tussen de fietsstraat op de doorgetrokken Bergentheimstraat en de parallelweg van de Havezathenallee. Fietsers kunnen hierdoor in twee keer de Havezathenallee oversteken en hebben tussen het oversteken voldoende ruimte om te wachten;

- doordat het fietspad het middeneiland doorsnijdt en dit op rotondes geen standaardoplossing is, is ervoor gekozen de fietsers geen voorrang te geven op het autoverkeer dat op het kruispunt rijdt. Door het eenrichtingverkeer langs het middeneiland moeten de fietsers voorrang verlenen aan verkeer uit één richting;

- de verlengde Bergentheimstraat wordt vormgegeven als fietsstraat: de weg heeft een belangrijke functie voor fietsverkeer van en naar de basisschool De Schatkamer en voor de bereikbaarheid van de fietsenstallingen aan weerszijden van het station. Bestuurders uit zijwegen moeten bestuurders op de Bergentheimstraat voorrang verlenen;

- de Bergentheimstraat is voor fietsers- en bromfietsers te bereiken via het Rozenpad en de bestaande fietstunnel;

- de Bergentheimstraat is voor fietsers eveneens te bereiken via het fietspad langs de doorgetrokken Belvédèrelaan en de nieuwe fietstunnel en via de (nieuwe) fietsoversteek over het middeneiland in de Havezathenallee.

Overig:

- aan de zuidzijde van de Havezathenallee, ten westen van het station, worden enkele parkeerplaatsen voor kiss and ride aangelegd. Er loopt een voetpad naar de ingang van het station;

- op de Havezathenallee wordt ten behoeve van vervoer van leerlingen naar het Deltion College een bushalte aangelegd tussen het kruispunt met de Bergentheimstraat en het kruispunt met de Belvédèrelaan;

- de huidige bushalte aan de noordzijde van de Havezathenallee, ten westen van het station, blijft gehandhaafd;

dat gezien al het bovenstaande er niet voor is gekozen de eivonde te duiden als rotonde zoals door het plaatsen van de verkeersborden D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 kan worden gedaan, omdat het voor fietsers dan niet mogelijk is rechtdoor over te steken via het verplichte fietspad op de oversteek voor het middeneiland van de eivonde; 

dat de buurt en belanghebbenden nauw betrokken zijn geweest bij het ontwerp van de buitenruimte, in 2016 zijn twee ontwerpsessies georganiseerd met een werkgroep van een aantal bewoners, vertegenwoordigers van de Fietsersbond, gemeente Zwolle, basisschool de Schatkamer en wijkstichting Stadshagen Totaal. Belangstellenden zijn vervolgens in januari 2017 tijdens een informatiebijeenkomst in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van het ontwerp van de buitenruimte en de planning van de werkzaamheden; 

dat op verzoek van een aantal omwonenden Veilig Verkeer Nederland (VVN) een advies heeft uitgebracht over de gekozen oplossing voor de fietsoversteek door het middeneiland in de Havezathenallee en dat VVN in haar advies aangeeft dat de gekozen oplossing een duidelijke verbetering is ten opzichte van de fietsoversteek zoals deze in de Havezathenallee aanwezig was; 

dat de gemeenteraad op 13 februari 2017 heeft ingestemd met het definitieve ontwerp voor de buitenruimte rondom station Stadshagen; 

dat de aanpassingen aan en de realisatie van nieuwe infrastructuur aan de noordzijde van de spoorlijn grotendeels zijn afgerond; 

dat de aanpassingen aan en de realisatie van nieuwe infrastructuur aan de zuidzijde van de spoorlijn, inclusief de realisatie van de tunnel en de aansluiting van de verlengde Belvédèrelaan, naar verwachting medio 2018 wordt afgerond;

dat in dit verkeersbesluit wordt ingegaan op de verkeersmaatregelen die reeds zijn getroffen voor de aanpassen en realisatie van infrastructuur aan de noordzijde van de spoorlijn; 

dat in een separaat verkeersbesluit de verkeersmaatregelen voor de aanpassen en realisatie van infrastructuur aan de zuidzijde van de spoorlijn worden vastgesteld, wanneer het ontwerp voor die infrastructuur gereed is; 

dat het Rozenpad, het gedeelte tussen het kruispunt met de Wijngaardenstraat en het kruispunt met de Voorsterweg, in de huidige situatie is aangewezen als verplicht fiets-/bromfietspad en dat dit in de nieuwe situatie gehandhaafd blijft;

dat de in dit besluit vermelde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

dat de hierna genoemde weg, wegen c.q. weggedeelten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Zwolle; 

dat overleg met de politie, als bedoeld in artikel 24 van het BABW, heeft plaatsgevonden en dat de politie positief adviseert over het voorgenomen verkeersbesluit; 

Gelet op:

- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

- de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

Besluiten

  • 1.

    door het plaatsen van de verkeersborden B3 (voorrangskruispunt), B4 (voorrangskruispunt zijweg links), B5 (voorrangskruispunt zijweg rechts) en B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van bijlage 1 van het RVV 1990 en het anbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregelng in te stellen op de volgende locaties:

  • a.

    kruispunt Havezathenallee-Belvédèrelaan, zodanig dat bestuurders die zich op de Havezathenallee bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Belvédèrelaan bevinden;

  • b.

    kruispunt van het verbindende fiets-/bromfietspad tussen Rozenpad en Bergentheimstraat met de Bergentheimstraat, zodanig dat bestuurders diezich op het verbindende fiets-/bromfietspad tussen Rozenpad en Bergentheimstraat bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Bergentheimstraat bevinden;

  • c.

    kruispunt van het fietspad aan de westzijde van de Belvédèretunnel met de Bergentheimstraat, zodanig dat bestuurders die zich op het fietspad bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Bergentheimstraat bevinden;

  • d.

    kruispunt Havezathenallee-Bergentheimstraat, zodanig dat bestuurders die zich op de Bergentheimstraat bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Havezathenallee bevinden;

  • e.

    kruispunt Havezathenallee-Havezathenallee (eivonde) ten westen van het station, zodanig dat bestuurders die zich op de Havezathenallee bevinden vanuit westelijke richting voorrang moeten verlenen aan bestuurdres die zich op de Havezathenallee (eivonde) bevinden;

  • f.

    kruispunt Havezathenallee-Havezathenallee (eivonde) ten noorden van het station, zodanig dat bestuurders die zich op de Havezathenallee bevinden komende vanaf de Belvédèrelaan voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Havezathenallee (eivonde) bevinden;

  • g.

    de oversteek van het fietspad in het middeneiland van de eivonde over de Havezathenallee, zodanig dat fietsers die zich op het fietspad op in het middeneiland bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Havezathenallee (eivonde) bevinden;

  • h.

    kruispunt van het fietspad vanaf de fietsdoorsteek-Havezathenallee (parallelweg), zodanig dat fietsers die zich op het fietspad komende vanaf fietsdoorsteek voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op de Havezathenallee (parallelweg) bevinden. 

     

  • 2.

    door het aanbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen op de kruising van het verbindende fiets-/bromfietspad tussen Rozenpad en Bergentheimstraat met het Rozenpad, zodanig dat bestuurders die zich op het verbindende fiets-/bromfietspad bevinden voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich op het Rozenpad bevinden. 

     

  • 3.

    door het plaatsen van verkeersbord D5r (gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven) van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting rechtsaf in te stellen op de Bergentheimstraat ter hoogte van het kruispunt met de Havezathenallee en fietsers hiervan uit te zonderen door het aanbrengen van een onderbord onder het verkeersbord D5r waarop de tekst ‘uitgezonderd fietsers’ staat aangegeven. 

     

  • 4.

    door het plaatsen van de verkeersborden C4 (eenrichtingsweg) van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting rechtsaf in te stellen:

  • a.

    in het middeneiland van de eivonde, zodat verkeer op de Havezathenallee komende vanuit westelijke richting verplicht is het middeneiland rechts te passeren;

  • b.

    in het middeneiland van de eivonde, zodat verkeer op de Havezathenallee komende vanaf de Belvédèrelaan verplicht is het middeneiland rechts te passeren. 

     

  • 5.

    door het plaatsen van de verkeersborden C14 (gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor) van bijlage 1 van het RVV 1990 de Havezathenallee ter hoogte van het middeneiland gesloten te verklaren voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor, zodat de betreffende doelgroepen rechtdoor moeten rijden en gebruik moeten blijven maken van het fietspad.  

     

  • 6.

    door het plaatsen van de verkeersborden G11 (verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van asmarkering de volgende paden aan te wijzen als verplicht fietspad dat in twee richtingen te berijden is;

  • a.

    het pad ter hoogte van Havezathenallee 115-117 voor zover gelegen tussen de parallelweg van de Havezathenallee en de Havezathenallee;

  • b.

    het pad in het middeleiland van de Havezathenallee dat het onder a genoemde pad verbindt met de Bergentheimstraat;

  • c.

    het pad tussen de Bergentheimstraat en de rotonde die aangelegd wordt in de nieuwe verbindingsweg van de Belvédèrelaan onder het spoor door naar de Hasselterweg, aan de zuidzijde van de Tippe. 

     

  • 7.

    door het plaatsen van de verkeersborden G12a (verplicht fiets/bromfietspad)en G12b (einde verplicht fiets/bromfietspad) van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van asmarkering het verbindingspad tussen het kruispunt met het Rozenpad en het kruispunt met de Bergentheimstraat aan te wijzen als verplicht fiets-/bromfietspad dat in twee richtingen te berijden is. 

     

  • 8.

    door het (ver)plaatsen van de verkeersborden A1 (maximumsnelheid) en A2 (einde maximumsnelheid) van bijlage 1 van het RVV 1990 met zonale toepassing, de volgende wegen en/of wegvakken op te nemen in de bestaande 30 km/uur zones die reeds van kracht zijn:

  • a.

    de Havezathenallee, voor zover gelegen tussen Havezathenallee 115 en het punt circa 10 meter ten westen van de kruising met de Belvédèrelaan;

  • b.

    de Bergentheimstraat voor zover gelegen tussen de Havezathenallee en de Bergentheimstraat 1;

  • c.

    het Rozenpad;

  • d.

    het pad aan de westzijde van de Belvédèretunnel voor zover gelegen tussen de Bergentheimstraat en de tunnel.

     

  • 9.

    door het plaatsen van het verkeersbord L3 (bushalte) van bijlage 1 van het RVV 1990 een bushalte in te stellen aan de zuidoostzijde van de Havezathenallee voor zover gelegen tussen het kruispunt met de doorgetrokken Bergentheimstraat en het kruispunt met de Belvédèrelaan; 

     

  • 10.

    door het aanbrengen van de tekst ‘BUS’ op de rijstrook ter hoogte van de hierboven genoemde bushalte, de betreffende rijstrook aan te duiden als rijstrook die enkel gebruikt mag worden door autobussen; 

     

  • 11.

    door het plaatsen van de verkeersborden D2 (verplicht voor alle bestuurders het bord te passeren in de richting die de pijl aangeeft) van bijlage 1 van het RVV 1990, bestuurders te gebieden om de volgende middengeleider(s) bij nadering aan de rechterzijde te passeren:

  • a.

    de middengeleider in de Havezathenallee voor zover gelegen tussen het kruispunt met de Bergentheimstraat en het kruispunt met de Belvédèrelaan;

  • b.

    de middengeleider in de Havezathenallee voor zover gelegen tussen het kruispunt met de Bergentheimstraat en het kruispunt met Ahnemstraat;

     

  • 12.

    door plaatsing van de verkeersborden E6 (algemene gehandicaptenparkeerplaats) van bijlage 1 van het RVV 1990, de eerste twee parkeerplaatsen aan de zuidzijde van de Bergentheimstraat ter hoogte van de ingang naar het station aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats;

     

Zwolle, 17 april 2018.

Burgemeester en wethouders van Zwolle

Namens deze,

Mw. B. Drummen

Afdelingshoofd

Mededelingen

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad en in de Staatscourant van 19 april 2018 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage bij het Stadskantoor, Lübeckplein 2, Zwolle.

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatiedatum bezwaar maken bij ons college van burgemeester en wethouders. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.

Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen.

Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Zwolle ook digitaal worden ingediend. Ga naar www.zwolle.nl/bezwaarindienen.Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Inlichtingen

Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot de heer M. Hoogenraad van de afdeling Leefomgeving en Mobiliteit van de gemeente Zwolle, .e-mail M.Hoogenraad@zwolle.nl

Naar boven