Verkeersbesluit

Logo Druten

Tijdelijke maatregelen i.v.m. asfaltonderhoud

Rotonde Noordzuid-Van Heemstraweg te Druten

Verkeersbesluit 18_015

Vaststelling door burgemeester en wethouders op: 18 april 2018

Publicatie op: 26 april 2018

Inwerkingtreding op: 8 juni 2018

Opgesteld door: De heer Tom Seising

Burgemeester en wethouders van Druten;

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW) ingevolge de plaatsing van verkeersborden volgens bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Tweestromenland;

  • het besluit van het college van Burgemeester en Wethouders van 8 december 2014 om de bevoegdheid verkeersbesluiten te nemen te mandateren aan de Adviseur openbare ruimte en/of Medewerker civieltechniek A en B.

Overwegende dat:

  • er in het weekend van 30 juni/1 juli 2018, met achtervang van het weekend van 14 juli/15 juli 2018 asfaltonderhoud zal plaatsvinden aan de rotonde Noordzuid-Van Heemstraweg te Druten;

  • de rotonde Noordzuid-Van Heemstraweg buiten de bebouwde kom van Druten ligt en in beheer is van de gemeente Druten;

  • de rotonde Noordzuid-Van Heemstraweg een gebiedsontsluitingsweg is en hier een maximumsnelheid van 80 km/h geldt;

  • voor de werkzaamheden een grootschalige afsluiting noodzakelijk is;

  • om het verkeer te geleiden een omleiding wordt ingezet;

  • deze omleiding diverse wegen van de gemeente Druten aandoet, te weten:

    • 1.

      Van Heemstraweg (Druten);

    • 2.

      Scharenburg (Druten) en vice versa;

  • deze omleiding deels over de Provinciale wegen N322 (Maas en Waalweg) en N329 (Noordzuid) loopt;

  • deze omleiding diverse wegen van de gemeente West Maas en Waal aandoet, te weten:

    • 1.

      Veesteeg (Beneden-Leeuwen);

    • 2.

      Van Heemstraweg (Beneden-Leeuwen/Boven-Leeuwen);

    • 3.

      Florastraat (Boven-Leeuwen);

    • 4.

      Bernhardstraat (Boven-Leeuwen);

    • 5.

      Houtsestraat (Boven-Leeuwen);

    • 6.

      Noord Zuidweg (Boven-Leeuwen) en vice versa;

  • de aanvraag en communicatie omtrent de omleiding over wegen van de Provincie Gelderland door de opdrachtnemer wordt gevoerd;

  • er afstemming is geweest over de omleiding over wegen van de gemeente West Maas en Waal;

  • er afstemming is geweest met Excluton en bedrijfsverzamelgebouw Westerpoort over de afsluiting en zij extra worden geïnformeerd over de uitvoeringsdatum;

  • hulpdiensten tijdig worden geïnformeerd over de afsluiting en omleiding;

  • busdiensten tijdig worden geïnformeerd over de afsluiting en omleiding;

  • omwonenden en overige belanghebbenden tijdig worden geïnformeerd over de afsluiting en omleiding;

  • de busdiensten enkele haltes tussen het buswisselstation te Druten en de bushalte Van Heemstraweg-Veesteeg te Beneden-Leeuwen door de omleiding niet aan kunnen doen;

  • de afsluiting is afgestemd op andere omleidingen/werkzaamheden en deze elkaar niet in de weg zitten;

  • bewust is gekozen voor een weekendwerk om zo de overlast voor de omgeving, maar ook weggebruikers, tot een minimum te beperken;

  • ter ondersteuning enkele verkeersregelaars worden ingezet ter geleiding van het verkeer;

  • als weekendwerk wordt gezien dat men start met de werkzaamheden op de vrijdagavond 18:00u voor het desbetreffende weekend en gereed is op de maandagochtend 6:00u na het desbetreffende weekend;

  • bovengenoemde maatregelen besproken zijn met de belanghebbenden en eenieder in kan stemmen met de voorgenomen acties;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • dat de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW om de vrijheid van het verkeer en de bruikbaarheid van de weg zoveel mogelijk te waarborgen.

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten

  • 1.

    door plaatsing van verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), volgens bijlage 1 van het RVV 1990, in het weekend van 30 juni/1 juli 2018, met achtervang van het weekend van 14 juli/15 juli 2018 of eerder of later indien de omstandigheden hier aanleiding toe geven, de hieronder genoemde wegen gesloten te verklaren voor voertuigen;

    a.rotonde Noordzuid-Van Heemstraweg;

  • 2.

    door plaatsing van verkeersborden de omleidingsroute vanuit diverse belangrijke verkeerskruispunten wordt aangegeven in het weekend van 30 juni/1 juli 2018, met achtervang van het weekend van 14 juli/15 juli 2018 of eerder of later indien de omstandigheden hier aanleiding toe geven;

  • 3.

    e.e.a. conform de bijbehorende tekening(en) van 2 november 2017 met tekeningnummer(s) 417.0432-005.

Druten, 18 april 2018

Namens burgemeester en wethouders van Druten,

De heer T. (Tom) Seising,

Medewerker Team Openbare Ruimte

Het verkeersbesluit ligt vanaf de publicatiedatum gedurende 6 weken ter inzage.

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na heden, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.

Bezwaarschrift-bijsluiter

Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de raad of de burgemeester.

U stuurt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders (of raad of burgemeester) van Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten.

Let op: uw bezwaarschrift per e-mail indienen is niet mogelijk!

Bezwaarschrift

De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

  • a.

    uw naam en adres

  • b.

    de datum

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

  • d.

    de reden waarom u bezwaar maakt

Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt.

Termijn

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum, waarop het besluit is verzonden. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Voorlopige voorziening

Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. In het geval van een omgevingsvergunning kan zo’n voorziening inhouden, dat voorlopig niet gebouwd mag worden.

Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht. Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 46, - voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huurtoeslag of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 170, -. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 338, -. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2018.

Digitaal beroep instellen

Het is ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Druten, te bereiken via 14 0487.

Naar boven