Gemeente Waalwijk - Sprang-Capelle - Brabantia Nostrapad – verplicht fietspad

Logo Waalwijk

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

gelet op het Mandaatregister gemeente Waalwijk 2017, behorende bij het Mandaatbesluit gemeente Waalwijk 2017, waarbij het college de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd aan de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte;

gelet op de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Algemene wet bestuursrecht, het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (1998) en het Mobiliteitsplan Waalwijk (2015);

OVERWEGENDE:

  • -

    dat in de vergadering van 17 december 1998 de gemeenteraad het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoerplan heeft vastgesteld;

  • -

    dat het verbeteren van de verkeersveiligheid, het verzekeren van de bereikbaarheid van bestemmingen en het bevorderen van het fietsverkeer enkele van de hoofddoelen van dit plan zijn;

  • -

    dat de gemeenteraad in de vergadering van 15 oktober 2015 het Mobiliteitsplan

    Waalwijk heeft vastgesteld;

  • -

    dat hierin, ter uitvoering van de hoofdambities, de volgende speerpunten zijn

opgenomen: “De verblijfsgebieden (woongebieden) zijn die gebieden buiten het hoofdwegennet. Het is niet de bedoeling dat autoverkeer naar het hoofdwegennet rijdt door verblijfsgebieden. Ongewenst sluipverkeer moet worden voorkomen” en “Het gemotoriseerde verkeer van en naar de bebouwde kommen met een herkomst en/of bestemming buiten de bebouwde kom wordt direct naar (…) autosnelwegen en stroomwegen geleid”;

  • -

    dat het Brabantia Nostrapad een langzaam verkeersverbinding is met een lengte van

    circa 537 meter, is gelegen tussen de Oudestraat en de Hein Jordansstraat en in twee

    richtingen mag worden bereden;

  • -

    dat deze langzaam verkeersverbinding is uitgevoerd in een rode kleur en een breedte heeft van circa 3,60 meter;

  • -

    dat deze verbinding mag worden gebruikt door fietsers en bromfietsers en tevens deel uitmaakt van een schoolthuisroute;

  • -

    dat het Brabantia Nostrapad wordt gekruist door verbindingen tussen de Gerben de Vriestraat met de Cornelis Verhoevenstraat en de Mgr. Bekkerstraat met de Jules de Cortestraat;

  • -

    dat de krachtens de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde regels onder andere kunnen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers (hoofdstuk 1, artikel 2, lid 1, sub a en b);

  • -

    dat door het Brabantia Nostrapad aan te wijzen als verplicht fietspad bromfietsers hiervan geen gebruik meer mogen maken;

  • -

    dat deze aanwijzing in overeenstemming is met de Nota van uitgangspunten behorende bij het deelplan De Bibliotheek, als onderdeel van het Bestemmingsplan Landgoed Driessen;

  • -

    dat bromfietsers sinds december 1999 gebruik moeten maken van de rijbaan, tenzij er redenen aanwezig zijn om hiervan af te wijken;

  • -

    dat de omrijdafstand voor bromfietsers tussen de Oudestraat en de Hein Jordansstraat maximaal circa 290 meter netto bedraagt;

  • -

    dat bij een rijsnelheid van 30 km per uur een bromfietser deze afstand aflegt in circa 35 seconden;

  • -

    dat het nadeel van deze omrijdtijd- en afstand voor bromfietsers niet opweegt tegen het voordeel van een verhoogde verkeersveiligheid op het Brabantia Nostrapad dat tevens wordt gebruikt als schoolthuisroute;

  • -

    dat de eigenaren en gebruikers van de rond het Brabantia Nostrapad gelegen percelen geen onevenredig nadeel zullen ondervinden van het aanwijzen van deze langzaam verkeersverbinding als verplicht fietspad;

  • -

    dat zich geen bijzondere omstandigheden voordoen waardoor van het aanwijzen van een verplicht fietspad zou moeten worden afgezien;

  • -

    dat bij de voorbereiding van dit verkeersbesluit niet gebleken is dat voor een belanghebbende onevenredig nadeel zal ontstaan door de voorgenomen verkeersmaatregel;

  • -

    dat zodoende geen reden bestaat af te zien van deze maatregel;

  • -

    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de chef van het politieteam Waalwijk heeft plaatsgevonden, waarbij deze heeft aangegeven dat hem geen redenen bekend zijn die het schriftelijk bekrachtigen van onderhavig verkeersbesluit in de weg zouden staan;

  • -

    dat het in strijd handelen met de verkeerstekens, zoals genoemd in dit verkeersbesluit,

handhaafbaar is als overtreding en sanctioneerbaar is op grond van hun strafbaarstelling als Mulder-gedraging;

  • -

    dat handhaving door de politie plaats vindt in het kader van routinematige activiteiten en onder de door de Procureur Generaal gestelde voorwaarden;

  • -

    dat uit het ingestelde onderzoek hem geen redenen bekend zijn geworden die de schriftelijke bekrachtiging van het voorgenomen verkeersbesluit in de weg zouden staan;

  • -

    dat de politie derhalve akkoord is met het te nemen besluit;

  • -

    dat alle in dit verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom zijn gelegen en in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Waalwijk;

  • -

    dat de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel tot stand is gekomen op verzoek, na overleg met, en met instemming van een aantal omwonenden;

BESLUIT:

overeenkomstig het aan dit besluit gehechte kaartfragment:

  • 1.

    het Brabantia Nostrapad, voor zover gelegen tussen de Oudestraat en de Cornelis Verhoevenstraat, tussen de Gerben de Vriesstraat en de Mgr. Bekkerstraat en tussen de Jules de Cortestraat en de Hein Jordansstraat, aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van de borden G11 (‘verplicht fietspad’);

  • 2.

    de aanwijzing van de oversteken tussen de Gerben de Vriestraat met de Cornelis Verhoevenstraat en de Mgr. Bekkerstraat met de Jules de Cortestraat als verplicht fiets-/bromfietspad in stand te laten door plaatsing van de borden G12a (‘verplicht fiets-/bromfietspad’);

  • 3.

    over te gaan tot verwijdering van die verkeerstekens die betrekking hebben op het aanwijzen van het Brabantia Nostrapad als verplicht fiets-/bromfietspad (G12a: ‘verplicht fiets-/bromfietspad’).

Waalwijk, 9 april 2018.

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

namens deze,

de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte,

M.P.J. Weterings.

Naar boven