Verkeersbesluit Ter Pelkwijkpark: vervangen van de voorrangssituatie op twee kruispunten

Logo Zwolle

Z180329_0002

Burgemeester en wethouders van Zwolle

Overwegingen ten aanzien van het besluit

dat de binnenstad van Zwolle in zijn geheel is aangewezen als een 30 km-uur zone;

dat dit inhoudt dat op basis van het principe Duurzaam Veilig in principe alle wegen en kruisingen gelijkwaardig zijn en de verkeersregel geldt dat bestuurders van rechts voorrang dienen te krijgen;

dat het Ter Pelkwijkpark in de binnenstad van Zwolle is gelegen;

dat het Ter Pelkwijkpark op twee punten aansluit op de Wilhelminasingel, te weten ter hoogte van huisnummer 5 en huisnummer 18;

dat de Wilhelminasingel als uitzondering binnen de 30 km/uur-zone is aangewezen als een voorrangsroute;

dat dit is gedaan omdat de Wilhelminasingel een route is voor het openbaar vervoer en onderdeel uitmaakt van een hoofdfietsroute;

dat bij verkeersbesluit van 21 oktober 2003, kenmerk EC03-1149 (Aanwijzing 30 km/uur-zone binnenstad Zwolle, besluit III e3 en f1) is besloten een voorrangskruising in te stellen op de aansluiting Wilhelminasingel – Ter Pelkwijkpark (ter hoogte van Ter Pelkwijkpark 5) en op de aansluiting Wilhelminasingel – Ter Pelkwijkpark (ter hoogte van Ter Pelkwijkpark 18) waarbij bestuurders komende vanaf het Ter Pelkwijkpark voorrang moet verlenen aan bestuurders die zich op de kruisende weg bevinden;

dat na de bouwvakantie van 2018 het Ter Pelkwijkpark in het kader van groot onderhoud wordt heringericht waarbij de verharding en het groen worden aangepakt;

dat bij de herinrichting van het Ter Pelkwijkpark wordt aangesloten bij de inrichting van het Van Nahuysplein dat in het najaar van 2015 een herinrichting heeft ondergaan;

dat bij de herinrichting van het Van Nahuysplein de voorrangsregelingen op de kruispunten met de Wilhelminasingel zijn gewijzigd naar in-/uitritconstructies;

dat het vanuit de eenduidigheid van de weginrichting wenselijk is de kruispunten van het Ter Pelkwijkpark met de Wilhelminasingel op gelijke wijze in te richten als in-/uitritconstructies op de locaties waar het Ter Pelkwijkpark aansluit op de Wilhelminasingel;

dat de kruispunten van het Ter Pelkwijkpark met de Wilhelminasingel daarom ingericht worden als in-/uitritconstructie;

dat met het inrichten van de kruispunten van het Ter Pelkwijkpark met de Wilhelminasingel als in-/uitritconstructie de voorrangssituatie in basis gelijk blijft, maar dat dit niet meer met verkeersborden en verkeerstekens wordt aangegeven;

dat het daarom nodig is de bebording en de markering te verwijderen en er voor in de plaats een in-/uitritconstructie te realiseren;

dat de gemeente een bijeenkomst heeft georganiseerd voor het raadplegen van de bewoners en dat daarbij duidelijk werd dat er voor het voorstel draagvlak is bij de omwonenden;

dat de in dit besluit vermelde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel als mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;  

dat de hierna genoemde weg, wegen c.q. weggedeelten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Zwolle;  

dat overleg met de politie, als bedoeld in artikel 24 van het BABW, heeft plaatsgevonden en dat de politie positief adviseert over het verkeersbesluit;  

gelet op:  

- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

- de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

BESLUIT

  • 1.

    de huidige voorrangsregeling op de kruising Ter Pelkwijkpark met de Wilhelminasingel, ter hoogte van Ter Pelkwijkpark 5, formeel op te heffen door het verwijderen van de verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW; 

  • 2.

    de huidige voorrangsregeling op de kruising Ter Pelkwijkpark met de Wilhelminasingel, ter hoogte van Ter Pelkwijkpark 18, formeel op te heffen door het verwijderen van de verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

Zwolle, 29 maart 2018

Burgemeester en wethouders van Zwolle

Namens deze,

dhr. J. van Loon

adviseur Verkeer

Mededelingen

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad en in de Staatscourant van 3 april 2018 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage bij het Stadskantoor, Lübeckplein 2, Zwolle.

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatiedatum bezwaar maken bij ons college van burgemeester en wethouders. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.

Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen.

Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Zwolle ook digitaal worden ingediend. Ga naar www.zwolle.nl/bezwaarindienen.Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Inlichtingen

Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot de heer M. Hoogenraad, adviseur Verkeer van de gemeente Zwolle, telefoon 14038.

Naar boven