Autorisatiebesluit selectieverstrekking aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Afdeling Beleidsinformatie van de directie Inkoop-, Facilitair en Huisvestingsbeleid Rijk, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum: 26 februari 2018

Kenmerk: 2018-0000125362

In het verzoek van 25 januari 2018, 2018-0000073733, heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Afdeling Beleidsinformatie van de Directie Inkoop-, Facilitair en Huisvestingsbeleid Rijk, verzocht om de selectieverstrekking van gegevens als bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder b, van het Besluit BRP in verband met zijn taak als coördinerend Minister voor de bedrijfsvoering, waaronder het personeelsbeleid, binnen de publieke sector.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2. van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties:

de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Afdeling Beleidsinformatie van de Directie Inkoop-, Facilitair en Huisvestingsbeleid Rijk;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. de afnemersindicatie:

de codering die de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;

j. de selectieverstrekking van gegevens:

de selectieverstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder b, van het Besluit BRP;

k. de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Paragraaf 2. De selectieverstrekking van gegevens aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Artikel 2

  • 1. Op de selectiedatum worden de persoonslijsten van ingeschrevenen geselecteerd van wie het door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangeleverde burgerservicenummer actueel voorkomt in de basisregistratie personen.

  • 2. De doelgroep zoals omschreven in het eerste lid betreft uitsluitend ingeschrevenen die werkzaam zijn bij een overheidsorganisatie.

  • 3. Van de geselecteerde persoonslijsten worden eenmalig op de leveringsdatum de in de bijlage opgenomen gegevens aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verstrekt voor zover deze gegevens op de persoonslijsten zijn opgenomen.

  • 4. De selectiedatum en de leveringsdatum worden door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens in overleg met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vastgesteld.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. Indien aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 5

Het besluit van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 6 mei 2008, BPR2008/51844, wordt ingetrokken.

Artikel 6

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 maart 2018.

Het besluit en de bijlage bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

's-Gravenhage, 26 februari 2018

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, R. Maas Directeur Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

   

02

OUDER1

   

02.03.30

Geboorteland ouder1

   

03

OUDER2

   

03.03.30

Geboorteland ouder2

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De selectieverstrekking van gegevens

Eenmalig worden persoonslijsten geselecteerd van ingeschrevenen van wie het A-nummer of het burgerservicenummer voorkomt op een lijst met nummers, die de aanvrager zelf aanlevert aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.

Van de persoonslijsten behorend bij de nummers op de lijst wordt een vastgestelde set gegevens verstrekt.

Overige verstrekkingen

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. De verzending en ontvangst van berichten

Over de verstrekking van gegevens via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, over de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.

4. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

De geadresseerde van dit besluit is de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Afdeling Beleidsinformatie van de Directie Inkoop-, Facilitair en Huisvestingsbeleid Rijk (in deze toelichting genoemd: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties).

Overheidsorgaan

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.

4.1. Taak van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een coördinerende verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering, waaronder het personeelsbeleid, van alle overheidsorganisaties. Deze verantwoordelijkheid van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is vastgelegd in het Coördinatiebesluit organisatie en bedrijfsvoering rijksdienst 2011.

Onderdeel van goed personeelsbeleid is te zorgen voor een divers personeelsbestand. In de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk die de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ieder jaar publiceert, staat hoe de organisaties van de rijksoverheid het diversiteitsbeleid uitvoeren. Per organisatie wordt het aandeel werknemers met een westerse en niet-westerse migratieachtergrond vermeld.1 Om deze cijfers te kunnen vermelden, heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gegevens nodig over de migratieachtergrond van de werknemers die in dienst zijn van de rijksoverheid.

Niet alleen organisaties van de rijksoverheid streven naar een divers personeelsbestand, dit geldt ook voor alle andere overheidsorganisaties (bijvoorbeeld provincies, gemeenten, waterschappen, etc). Om hun diversiteitsbeleid2 goed uit te kunnen voeren maken deze organisaties gebruik van de Diversiteitsindex (onderdeel van de Kennisbank Openbaar Bestuur).

In de Diversiteitsindex staan per organisatie gegevens over het aandeel van werknemers naar leeftijd, geslacht, migrantenachtergrond.

De Afdeling Beleidsinformatie van de Directie Inkoop-, Facilitair en Huisvestingsbeleid verzamelt alle benodigde gegevens en verwerkt ze tot statistische gegevens. Het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) levert de gegevens aan van de werknemers die werkzaam zijn bij een overheidsorganisatie3. Het ABP beschikt echter niet over gegevens over de migrantenachtergrond van de werknemers. Hiervoor heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gegevens uit de basisregistratie personen nodig.

4.2. Wijze van verstrekken aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de uitvoering van zijn taak systematische gegevensverstrekking nodig uit de basisregistratie personen. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties krijgt hiervoor een eenmalige selectieverstrekking op basis van een door hem zelf aan te leveren lijst met burgerservicenummers van ingeschrevenen die tot de doelgroep behoren.

De doelgroep bestaat uit alle werknemers in dienst van een overheidsorganisatie. Het gaat om zowel ingezetenen als niet-ingezetenen. Niet-ingezetenen horen bij de doelgroep omdat sommige werknemers net over de grens wonen en in Nederland bij een overheidsorganisatie werken.

Eenmalig worden de persoonslijsten geselecteerd van ingeschrevenen van wie het burgerservicenummer voorkomt op de lijst van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Van de geselecteerde persoonslijsten worden de gegevens, opgenomen in de bijlage aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verstrekt.

4.3. Toelichting te verstrekken gegevens

Met de gegevens geboorteland persoon, geboorteland ouder 1 en ouder 2 kan de migrantenachtergrond van de werknemers worden bepaald.

5. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

6. Wijzigingen

Met dit besluit wordt het autorisatiebesluit van 6 mei 2008, BPR2008/51844, ingetrokken. Met het besluit uit 2008 was de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geautoriseerd voor een periodieke gegevensverstrekking door middel van een selectie. Deze periodieke gegevensverstrekking wordt met dit besluit vervangen door een eenmalige gegevensverstrekking middels een selectie.

7. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.


X Noot
1

Op grond van de aangenomen motie van Marcouch en Van Miltenburg van 9 juni 2016 (Kamerstukken II, 2015/16, 30 950, nr. 96), is de regering verzocht diversiteitsbeleid te ontwikkelen en jaarlijks in de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk in te gaan op de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan het diversiteitsbeleid en daarbij de in-, door- en uitstroom per ministerie te vermelden.

X Noot
2

Maatregelen in het kader van het diversiteitsbeleid van de overheid zijn onder meer neergelegd in het Nationaal actieprogramma tegen discriminatie (Kamerstukken II2015/16, 30 950, nr 84).

X Noot
3

Artikel 74 Wet privatisering ABP

Naar boven