Verkeersbesluit gemeente Gilze en Rijen: op het Raadhuisplein de kruispunten met de Mariastraat, de Regentenstraat en de Nassaulaan te reconstrueren, de voorrangsweg op te heffen en een laad- en losplaats in te stellen

Logo Gilze en Rijen

gelet op het besluit van de raad d.d. 25 september 1995, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gedelegeerd is aan het college van burgemeester en wethouders;

gelet op het besluit van het college van burgemeester en wethouders waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten en het verlenen van ontheffingen, per 1 april 2016 is gemandateerd aan de coördinator Leefomgeving;

gelet op het bepaalde in artikel 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994;

gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de Algemene wet bestuursrecht;

o v e r w e g e n d e :

dat het garanderen van de bereikbaarheid, het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verhogen van de leefbaarheid de hoofddoelstellingen van het verkeer -en vervoersbeleid zijn;

dat het Raadhuisplein onderdeel is van een belangrijke ontsluitingsroute voor de kern Rijen;

dat op basis van (bijna) ongevallen, klachten en verzoeken er in 2015, 2016 en 2017 besluitvorming heeft plaatsgevonden over het Raadhuisplein;

dat het Raadhuisplein in de toekomst wordt heringericht waarbij de noord en westzijde van het Raadhuisplein verkeersluw wordt gemaakt en de oost en zuidzijde van het Raadhuisplein de verkeersfunctie behouden;

dat deze vormgeving is opgenomen in de gemeentelijke structuurvisie;

dat bij de planvoorbereiding de raadscommissie Ruimte, omwonenden, winkeliers, Veilig Verkeer Nederland, vervoersmaatschappij Arriva en de politie uitgebreid betrokken zijn;

dat vooruitlopend op de gehele herinrichting van het Raadhuisplein in 2017 besloten is om de kruispunten Raadhuisplein-Regentenstraat, Raadhuisplein-Nassaulaan en Raadhuisplein-Mariastraat aan te passen;

dat het daarom wenselijk is het Raadhuisplein als voorrangsweg op te heffen;

dat het daarom wenselijk is om op de kruispunten Mariastraat – Raadhuisplein, Nassaulaan – Raadhuisplein en Regentenstraat – Raadhuisplein de voorrangssituaties waarbij geldt dat het fiets- en gemotoriseerd verkeer op het Raadhuisplein voorrang heeft, op te heffen;

dat er snelheidsremmende (busvriendelijke) maatregelen worden aangelegd nabij de kruispunten Mariastraat – Raadhuisplein, Nassaulaan – Raadhuisplein en Regentenstraat – Raadhuisplein;

dat er een laad -en losplaats wordt aangelegd aan de zuidzijde van de Nassaulaan/Raadhuisplein, ter hoogte van het Polanenhof;

dat het daarom wenselijk is om het kruispunt Mariastraat – Raadhuisplein aan te wijzen als voorrangskruispunt waarbij geldt dat het verkeer op de Mariastraat – noordzijde Raadhuisplein voorrang heeft op zowel het gemotoriseerd verkeer op de oostzijde van het Raadhuisplein als ook het fietsverkeer dat aan de oostkant van het kruispunt in twee richtingen oversteekt, zulks door het plaatsen van de borden model B4, B5 en B6 overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het aanbrengen van de benodigde markering;

dat het daarom wenselijk is om het kruispunt Regentenstraat – Raadhuisplein aan te wijzen als voorrangskruispunt waarbij geldt dat het verkeer op de Regentenstraat – oostzijde Raadhuisplein voorrang heeft op zowel het gemotoriseerd verkeer op de zuidzijde van het Raadhuisplein als ook het fietsverkeer dat aan de zuidkant van het kruispunt in twee richtingen oversteekt, zulks door het plaatsen van de borden model B4, B5 en B6 overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het aanbrengen van de benodigde markering;

dat het daarom wenselijk is om het kruispunt Nassaulaan – Raadhuisplein aan te wijzen als voorrangskruispunt waarbij geldt dat het verkeer op de Nassaulaan – zuidzijde Raadhuisplein voorrang heeft op zowel het gemotoriseerd verkeer op de westzijde van het Raadhuisplein als ook het fietsverkeer dat aan de westkant van het kruispunt in twee richtingen oversteekt, zulks door het plaatsen van de borden model B4, B5 en B6 overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het aanbrengen van de benodigde markering;

dat het daarom wenselijk is om een laad- en losplaats in te stellen aan de zuidzijde van het de Nassaulaan/Raadhuisplein ter hoogte van het Polanenhof, zulks door het plaatsen van de borden E07 overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;

dat van de genoemde maatregelen een effectieve bijdrage mag worden verwacht aan de invulling van het door de gemeente Gilze en Rijen gevoerde verkeer -en vervoersbeleid;

dat het belang van omwonenden van verkeersveiligheid en leefbaarheid en het algemeen belang van de bereikbaarheid dat aan invoering van de maatregel ten grondslag ligt, tegen elkaar zijn afgewogen;

dat, voldaan is aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

dat de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten zijn gelegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Gilze en Rijen;

b e s l u i t e n :

  • het Raadhuisplein als voorrangsweg op te heffen, zulks door het verwijderen van de borden B01, overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het verwijderen van de markering;

  • op de kruispunten Mariastraat – Raadhuisplein, Nassaulaan – Raadhuisplein en Regentenstraat – Raadhuisplein de voorrangssituaties waarbij geldt dat het fiets- en gemotoriseerd verkeer op het Raadhuisplein voorrang heeft, op te heffen, zulks door het verwijderen van de borden B04, B05 en B06, overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het verwijderen van de markering;

  • het kruispunt Mariastraat – Raadhuisplein aan te wijzen als voorrangskruispunt waarbij geldt dat het verkeer op de Mariastraat – noordzijde Raadhuisplein voorrang heeft op zowel het gemotoriseerd verkeer op de oostzijde van het Raadhuisplein als ook het fietsverkeer dat aan de oostkant van het kruispunt in twee richtingen oversteekt, zulks door het plaatsen van de borden model B4, B5 en B6 overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het aanbrengen van de benodigde markering, zoals op de bijbehorende tekening is aangegeven;

  • het kruispunt Regentenstraat – Raadhuisplein aan te wijzen als voorrangskruispunt waarbij geldt dat het verkeer op de Regentenstraat – oostzijde Raadhuisplein voorrang heeft op zowel het gemotoriseerd verkeer op de zuidzijde van het Raadhuisplein als ook het fietsverkeer dat aan de zuidkant van het kruispunt in twee richtingen oversteekt, zulks door het plaatsen van de borden model B4, B5 en B6 overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het aanbrengen van de benodigde markering, zoals op de bijbehorende tekening is aangegeven;

  • het kruispunt Nassaulaan – Raadhuisplein aan te wijzen als voorrangskruispunt waarbij geldt dat het verkeer op de Nassaulaan – zuidzijde Raadhuisplein voorrang heeft op zowel het gemotoriseerd verkeer op de westzijde van het Raadhuisplein als ook het fietsverkeer dat aan de westkant van het kruispunt in twee richtingen oversteekt, zulks door het plaatsen van de borden model B4, B5 en B6 overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het aanbrengen van de benodigde markering, zoals op de bijbehorende tekening is aangegeven;

  • een laad- en losplaats in te stellen aan de zuidzijde van het de Nassaulaan/Raadhuisplein ter hoogte van het Polanenhof, zulks door het plaatsen van de borden E07 overeenkomstig bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, zoals op de bijbehorende tekening is aangegeven.

Rijen, 20 maart 2018

Coördinator Leefomgeving

Angelique van Dijk

Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na publicatiedatum bezwaar maken. Ook kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Meer informatie hierover kunt u lezen onder het kopje Rechtsmiddelen

R echtsmiddelen

Bezwaar maken

Wilt u bezwaar maken? Dit kan binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verstuurd. U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Gilze en Rijen

Postbus 73

5120 AB Rijen

De volgende informatie moet in uw bezwaarschrift staan:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u de brief schrijft;

  • uw handtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • waarom u bezwaar maakt.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via www.gilzerijen.nl/bezwaar

Voorlopige voorziening

Is het belangrijk dat de uitvoering van het besluit direct tegengehouden wordt? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Dit kan alleen als u ook al een bezwaar- of beroepschrift heeft ingediend. U kunt deze voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht. Het adres is Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het aanvragen van deze voorziening moet u griffierecht betalen. U kunt bij de rechtbank navragen hoeveel dat precies is.

U kunt het verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Indien tegen een beschikking bezwaar of beroep is ingesteld en bij de bevoegde rechter een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan, treedt de beschikking niet in werking, voordat op dat verzoek is beslist.

Naar boven