Verkeersbesluit verkeersmaatregelen aanpak verkeersoverlast Oudezijde Amsterdam

Logo Amsterdam

Nummer CE18-01619 d.d. 19 maart 2018

 

Het college van burgemeester en wethouders alsmede het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

 

Overwegingen ten aanzien van dit besluit

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Bevoegdhedenbesluit van het college van 1 juni 2015, het ondermandaat van de directeur Verkeer en Openbare Ruimte van 30 december 2014 en het ondermandaat van de stadsdeelsecretaris van 3 maart 2016, voor zover het betreft wegen die onderdeel uitmaken van hoofdnet rail, alsmede de Verordening op de bestuurscommissies, het mandaatbesluit van het algemeen bestuur van 20 september 2016 en het ondermandaat van het dagelijks bestuur van 10 maart 2015 voor zover het betreft de overige wegen,

 

Overwegende

dat de wegen genoemd in dit besluit gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;

dat de wegen genoemd in dit besluit wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat in het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit maatregelen worden getroffen om de druk op de schaarse openbare ruimte in de (binnen-)stad beheersbaar te houden;

dat daarom in de Uitvoeringsagenda Mobiliteit projecten zijn geïnitieerd om de stad bereikbaar en veilig te houden en de openbare ruimte toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor de inwoners en bezoekers;

dat een concrete maatregel uit de Uitvoeringsagenda Mobiliteit het uitvoeren van een kentekenonderzoek betreft om inzicht te verkrijgen in de routes die verschillende gebruikersgroepen (bewoners, bezoekers, taxi’s en laad- en losverkeer) in het oostelijk deel van de binnenstad (Oudezijde) rijden;

dat dit kentekenonderzoek is uitgevoerd in de maand juni van het jaar 2016;

dat uit het kentekenonderzoek blijkt dat gedurende de (weekend)nachten de verkeersintensiteiten in het gebied Oudezijde hoger zijn dan gedurende de dag;

dat het verkeer gedurende de (weekend)nachten voornamelijk niet-bestemmingsverkeer betreft;

dat dit voornamelijk taxi’s en overige personenauto’s zijn die gedurende de (weekend)nachten in het gebied meerdere malen rondrijden om potentiële klanten op te pikken;

dat de resultaten van het kentekenonderzoek de ontvangen meldingen van bewoners hebben bevestigd;

dat de resultaten van het kentekenonderzoek door de gemeente Amsterdam zijn gepresenteerd aan de diverse belanghebbenden;

dat de belanghebbenden na de presentatie de mogelijkheid hebben gekregen om zich aan te melden bij een klankbordgroep om door middel van een participatietraject een uitvoeringsplan op te stellen om de ervaren verkeersoverlast te beperken;

dat uiteindelijk een klankbordgroep is gevormd van circa 35 belanghebbenden, bestaande uit bewoners, ondernemers, taxiondernemers, hotelbranche en vertegenwoordigers van stadsdeel Centrum;

dat gezamenlijk overeengekomen is om de te nemen maatregelen te focussen op de ervaren verkeersoverlast in de weekend- c.q. uitgaansnachten, namelijk de donderdagnacht, vrijdagnacht en zaterdagnacht tussen 22.00 uur en 6.00 uur;

dat deze momenten gekozen zijn als gevolg van de resultaten uit het uitgevoerde verkeersonderzoek;

dat bovendien voor deze (beperkte) tijdstippen is gekozen in verband met de wens om de bereikbaarheid voor bewoners zoveel als mogelijk te waarborgen;

dat primair doel voor de te nemen maatregelen het onmogelijk maken van de geconstateerde rondrijdende bewegingen is;

dat daarnaast aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om mogelijk alternatieven te voorkomen;

dat daarnaast overeengekomen is om maatregelen te nemen die de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer op de resterende routes in het gebied beperkt;

dat de in dit besluit genoemde maatregelen worden uitgevoerd in het kader van een pilot;

dat de geschiktheid van de maatregelen gedurende een periode van circa 6 maanden wordt gemonitord;

dat om de resultaten van de pilotmaatregelen te monitoren een monitoringsplan is opgesteld;

dat de pilot een samenhangend geheel van maatregelen betreft dat voornamelijk functioneert als alle maatregelen op hetzelfde moment worden ingevoerd;

dat onderstaand per punt of thema wordt opgesomd welke verkeersmaatregelen worden getroffen, welke doelen hiermee worden gediend en hoe de belangen hierbij zijn afgewogen;

 

Statische wegafsluitingen Lastage

dat uit het kentekenonderzoek Oudezijde blijkt dat in het gebied Lastage diverse rondrijdende bewegingen plaatsvinden met als doel zo snel als mogelijk langs de Nieuwmarkt te rijden;

dat het langs de Nieuwmarkt rijden als doel heeft om zo vaak als mogelijk potentiële klanten op te pikken;

dat rondrijdende verkeersbewegingen van personenauto’s in het gebied Lastage gedurende de weekendnachten voorkomen kunnen worden door op de invalswegen van het gebied een fysieke maatregel te treffen in de vorm van afsluitpalen;

dat dan ook op de volgende locaties in het gebied gedurende de weekendnachten afsluitpalen worden geplaatst: Bantammerbrug direct ten westen van de aansluiting met de Geldersekade, Oude Waal direct ten zuiden van de aansluiting met de Binnen Bantammerstraat en de Oude Schans direct ten oosten van de aansluiting met de Oude Waal;

dat ter waarborging van de parkeercapaciteit voor bewoners vooralsnog geen fysieke afsluiting wordt gerealiseerd op de Recht Boomssloot;

dat als gevolg van de hiervoor genoemde locaties de parkeercapaciteit op de Oude Waal, tussen de Lastageweg en de Montelbaanstraat, onbereikbaar wordt;

dat de hiervoor genoemde maatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

Statische wegafsluitingen Nieuwmarkt

dat uit het kentekenonderzoek Oudezijde blijkt dat in het gebied rond de Nieuwmarkt diverse rondrijdende bewegingen plaatsvinden met als doel zo snel als mogelijk langs de Nieuwmarkt te rijden;

dat het langs de Nieuwmarkt rijden als doel heeft om zo vaak als mogelijk potentiële klanten op te pikken;

dat rondrijdende verkeersbewegingen van personenauto’s in het gebied Nieuwmarkt gedurende de weekendnachten voorkomen kunnen worden door op de invalswegen van het gebied een fysieke maatregel te treffen in de vorm van afsluitpalen;

dat dan ook op de volgende locaties in het gebied gedurende de weekendnachten afsluitpalen worden geplaatst: Nieuwmarkt direct ten westen van de aansluiting met de Geldersekade, Koningsstraat direct ten westen van de aansluiting met de Krom Boomssloot, Keizersbrug ten zuiden van de aansluiting met de Oude Schans, Snoekjessteeg direct ten oosten van de aansluiting met de Sint Antoniesbreestraat en de Kloveniersburgwal direct ten noorden van de aansluiting met de Zandstraat;

dat als gevolg van de afsluiting op de Kloveniersburgwal de bereikbaarheid van de Zandstraat en de Zanddwarsstraat in het geding komt;

dat om de bereikbaarheid op de Zandstraat en de Zanddwarsstraat te waarborgen het eenrichtingsregime op de Kloveniersburgwal, tussen de aansluitingen met de Raamgracht en de Zandstraat wordt opgeheven;

dat de hiervoor genoemde maatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

Statische wegafsluitingen Burgwallengebied

dat de uit het kentekenonderzoek Oudezijde geconstateerde rondrijdende bewegingen in het Burgwallengebied grotendeels zijn beperkt als gevolg van de uitgevoerde maatregelen op Muntplein;

dat het daarnaast wenselijk is te voorkomen dat rondrijdende bewegingen mogelijk zijn in de westelijke rand van het Burgwallengebied om zo dicht mogelijk bij het uitgaansgebied op zoek te gaan naar potentiële klanten;

dat rondrijdende verkeersbewegingen van personenauto’s in de westelijke rand van het Burgwallengebied gedurende de weekendnachten voorkomen kunnen worden door op de invalswegen van het gebied een fysieke maatregel te treffen in de vorm van afsluitpalen;

dat dan ook op de volgende locatie in het gebied gedurende de weekendnachten afsluitpalen worden geplaatst: Nes direct ten zuiden van de aansluiting met de Damstraat;

dat de hiervoor genoemde maatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

 

Selectieve toegang Nieuwmarkt

dat als gevolg van de hiervoor genoemde fysieke afsluitingen het gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de Nieuwmarkt wordt geconcentreerd op de route Jodenbreestraat – Sint Antoniebreestraat – Nieuwmarkt – Geldersekade;

dat gezien het beperken van de ervaren overlast het wenselijk is om de hoeveelheid verkeersbewegingen op deze route te beperken door enkel bestemmingsverkeer toe te laten op deze route gedurende de weekendnachten;

dat dit gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van een dynamische afsluitpaal (verzinkbare paal) gedurende de weekendnachten in combinatie met een kentekenherkenningscamera op de Nieuwmarkt direct ten zuiden van de aansluiting met de Keizersstraat;

dat deze fysieke maatregel wordt ondersteund door middel van het plaatsen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief een onderbord met de tijdsaanduiding en een onderbord waarop de uitzonderingen kenbaar worden gemaakt;

dat gedurende de afsluiting van deze route in de weekendnachten enkel toegang geboden wordt aan houders van een ontheffing;

dat de volgende groepen als gevolg van een ontheffing toegang krijgen tot de route gedurende de weekendnachten: bewoners, ondernemers en/of vergunninghouders in het gebied begrensd door Zwanenburgwal-Oudeschans-Waalseilandgracht-Damrak-Rokin-Amstel, aanvullend openbaar vervoer, nood- en hulpdiensten, gemeentelijke diensten en TTO taxi’s;

dat TTO taxi’s de Toegelaten Taxi Ondernemingen betreffen op grond van de gemeentelijke Taxiverordening;

dat de hiervoor genoemde maatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

Selectieve toegang Rusland

dat als gevolg van de hiervoor genoemde fysieke afsluitingen voor gemotoriseerd verkeer de route Kloveniersburgwal – Rusland – Oudezijds Voorburgwal – Damstraat mogelijk blijft;

dat het wenselijk is om ook op deze route gedurende de weekendnachten een fysieke afsluiting te plaatsen;

dat het echter wenselijk is om de bereikbaarheid van het achterliggende gebied van deze route te waarborgen, bijvoorbeeld voor bewoners en bezoekers van Hotel The Grand;

dat dit tevens gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van dynamische afsluitpalen (verzinkbare palen) gedurende de weekendnachten in combinatie met een kentekenherkenningscamera op de volgende locaties: Rusland direct ten oosten van de aansluiting met de Oudezijds Achterburgwal en op de Damstraat direct ten oosten van de aansluiting met Nes;

dat deze fysieke maatregel wordt ondersteund door middel van het plaatsen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief een onderbord met de tijdsaanduiding en een onderbord waarop de uitzonderingen kenbaar worden gemaakt;

dat gedurende de afsluiting van deze route in de weekendnachten enkel toegang geboden wordt aan houders van een ontheffing;

dat de volgende groepen als gevolg van een ontheffing toegang krijgen tot de route gedurende de weekendnachten: bewoners, ondernemers en/of vergunninghouders in het gebied begrensd door Zwanenburgwal-Oudeschans-Waalseilandgracht-Damrak-Rokin-Amstel, aanvullend openbaar vervoer, nood- en hulpdiensten, gemeentelijke diensten. Daarnaast krijgt door Hotel the Grand geregistreerd bestemmingsverkeer ook toegang tot de route;

dat de hiervoor genoemde maatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

dat op diverse locaties in de binnenstad dynamische taxistandplaatsen worden ingericht, waarbij taxistewards zorgen voor een soepele afhandeling van het oppikproces;

dat gedurende de pilot op verzoek van de TTO taxi’s daarnaast een proef wordt gehouden van een stop-and-go regime, zodat taxi’s langs de gehele hoofdroutes mogen stoppen om klanten op te pikken, onder de randvoorwaarde dat de verkeersveiligheid gewaarborgd is;

dat de hiervoor genoemde maatregelen naast de Uitvoeringsagenda Mobiliteit bovendien aansluiten bij de Nota Bereikbare Binnenstad (2013), het coalitieakkoord (2014), de Agenda Duurzaamheid (2015) en Stad in Balans (2015);

dat het plan van aanpak verkeersoverlast Oudezijde ter accordering is voorgelegd aan de Centrale Verkeerscommissie op 12 december 2017;

dat het plan van aanpak verkeersoverlast Oudezijde in de Raadsvergadering van 20 februari 2018 is vastgesteld;

dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 15 van de WVW 1994 en artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam wat heeft geleid tot een positief advies.

 

BESLUIT

Overzichtskaart maatregelen

 

 

 

Statische wegafsluitingen Lastage

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van afsluitpalen een fysieke afsluiting voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen te realiseren, wekelijks van donderdag tot en met zaterdag van 22.00 tot 6.00 uur (uitgezonderd de donderdagochtend), op de volgende locaties:

    • a.

      Bantammerbrug direct ten westen en direct ten oosten van de aansluiting met de Geldersekade (oost en west);

    • b.

      Oude Waal direct ten zuiden van de aansluiting met de Binnen Bantammerstraat;

    • c.

      Oude Schans direct ten oosten van de aansluiting met de Oude Waal en direct ten zuiden van de aansluiting met de Binnenkant.

 

S it uatieschets en wegafsluitingen Lastage

Bantammerbrug

Oude Waal

 

 

 

Oude Schans

 

Statische wegafsluitingen Nieuwmarkt

  • 2.

    Door middel van het plaatsen van afsluitpalen een fysieke afsluiting voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen te realiseren, wekelijks van donderdag tot en met zaterdag van 22.00 tot 6.00 uur (uitgezonderd de donderdagochtend), op de volgende locaties:

    • a.

      Nieuwmarkt direct ten westen van de aansluiting met de Geldersekade;

    • b.

      Koningsstraat direct ten westen van de aansluiting met de Krom Boomssloot;

    • c.

      Keizersbrug ten zuiden van de aansluiting met de Oude Schans;

    • d.

      Snoekjessteeg direct ten oosten van de aansluiting met de Sint Antoniesbreestraat;

    • e.

      Kloveniersburgwal direct ten noorden van de aansluiting met de Zandstraat.

      • 1.

        Door middel van het plaatsen en verwijderen van het verkeersbord C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 de eenrichtingsweg op de Kloveniersburgwal, tussen de aansluitingen met de Raamgracht en de Zandstraat, op te heffen.

Sit uatieschets en wegafsluitingen Nieuwmarkt

Nieuwmarkt

 

 

Koningsstraat

 

Keizersbrug

Snoekjessteeg

Kloveniersburgwal

Statische wegafsluitingen Burgwallengebied

  • 3.

    Door middel van het plaatsen van afsluitpalen een fysieke afsluiting voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen te realiseren, wekelijks van donderdag tot en met zaterdag van 22.00 tot 6.00 uur (uitgezonderd de donderdagochtend), op de volgende locatie:

    • a.

      Nes direct ten zuiden van de aansluiting met de Damstraat;

 

Sit uatieschets en wegafsluitingen Burgwallengebied

Nes

 

Selectieve toegang Nieuwmarkt

Door middel van het plaatsen van verzinkbare afsluitpalen in combinatie met het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden (uitgezonderd ontheffinghouders en TTO taxi’s) een dynamische afsluiting voor alle motorvoertuigen te realiseren, wekelijks van donderdag tot en met zaterdag van 22.00 tot 6.00 uur (uitgezonderd de donderdagochtend), op de Nieuwmarkt direct ten zuiden van de aansluiting met de Keizersstraat.

 

Situatieschets selectieve toegang Nieuwmarkt

 

Selectieve toegang Rusland

  • 4.

    Door middel van het plaatsen van verzinkbare afsluitpalen in combinatie met het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden (uitgezonderd ontheffinghouders en bestemmingsverkeer Hotel The Grand) een dynamische afsluiting voor alle motorvoertuigen te realiseren, wekelijks van donderdag tot en met zaterdag van 22.00 tot 6.00 uur (uitgezonderd de donderdagochtend), op de volgende locaties:

    • a.

      Rusland direct ten oosten van de aansluiting met de Oudezijds Achterburgwal;

    • b.

      Damstraat direct ten oosten van de aansluiting met de Nes.

 

Situatieschets selectieve toegang Nieuwmarkt

Rusland

Damstraat

 

 

Het college van burgemeester en wethouders alsmede het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor Stadsdeel Centrum, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, namens dezen,

 

 

Iris Reuselaars

Afdelingshoofd Schoon en Heel

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar of beroepsclausule

Op grond van artikel 7.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kunt u, als uw belang rechtstreeks bij dit besluit betrokken is, binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen bij het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum en het college van burgemeester en wethouders, afdeling Juridische Zaken, Amstel 1, 1011 PN Amsterdam. Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

Origineel aan: Stadsdeel Centrum Bedrijfsvoering/DIV

Afschrift aan: Stadsdeel Centrum Bekendmakingen

Stadsdeel Centrum Dienstverlening/Vergunningen regulier

Stadsdeel Centrum Bedrijfsvoering/Informatievoorziening/Geoinformatie

Stadsdeel Centrum /Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

           Stadsdeel Centrum /Omgevingsmanagement/Projecten

Stadsdeel Centrum Schoon&Heel Procesunit

             Dienst Stadstoezicht

              Cliëntenbelang

              Fietsersbond

Naar boven