Besluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat, nr. DGETM-EI/18040175, houdende specifieke verdeling van taken en stemrechten in verband met Verordening (EU) 2017/1485 van de Commissie tot vaststelling van richtsnoeren betreffende het beheer van elektriciteitstransmissiesystemen (PB L 220)

Artikel 1

De volgende bepalingen uit de Verordening (EU) 2017/1485 van de Commissie tot vaststelling van richtsnoeren betreffende het beheer van elektriciteitstransmissiesystemen (PB L 220), zijn ook op BritNed Development Limited van toepassing:

  • a. Artikel 67, eerste lid: year-ahead gemeenschappelijke netwerkmodellen;

  • b. Artikel 70, eerste lid: day-ahead en intraday gemeenschappelijke netwerkmodellen;

  • c. Artikel 76, eerste lid: gemeenschappelijke bepalingen voor regionale operationele veiligheidscoördinatie;

  • d. Artikel 84, eerste lid: methodologie voor het beoordelen van de relevantie van assets voor niet-beschikbaarheidscoördinatie.

Artikel 2

De verdeling van de stembevoegdheden in Nederland tussen TenneT TSO B.V. en BritNed Development Limited worden vastgesteld in een verhouding van 11:1, respectievelijk 11 voor TenneT TSO B.V. en 1 voor BritNed Development Limited.

Artikel 3

Dit besluit wordt bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, namens deze A.F. Gaastra Directeur-Generaal Energie, Telecom en Mededinging

Tegen dit besluit kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de Minister van Economische Zaken en Klimaat, directie Wetgeving en Juridische Zaken, Postbus 20401, 2500 EK Den Haag.

TOELICHTING

I Algemeen

Op 2 augustus 2017 heeft de Europese Commissie Verordening (EU) 2017/1485 vastgesteld (PB L 220). Deze verordening bevat richtsnoeren voor het beheer van elektriciteitstransmissiesystemen (naar de Engelse titel ‘System Operation Guidelines, hierna afgekort tot: ‘GL SO’). De GL SO heeft tot doel de operationele veiligheid, kwaliteit en stabiliteit van het nauw verbonden Europese transmissiesysteem te waarborgen om de efficiënte werking van de Europese interne elektriciteitsmarkt en de integratie van duurzame energie te ondersteunen.

In het licht van een (regionaal) optimaal transmissienetwerk is afstemming en coördinatie van groot belang. De GL SO schrijft voor dat transmissiesysteembeheerders (TSB’s) in EU-verband nauw samenwerken bij het formuleren van voorstellen voor voorwaarden of methodologieën die nodig zijn voor implementatie van de verordening.

Afstemming en coördinatie vindt plaats in ENTSO-E. Binnen ENTSO-E kunnen de desbetreffende TSB’s meebeslissen over deze voorstellen voor voorwaarde en methodologieën. Deze voorstellen worden vervolgens ter goedkeuring ingediend bij de nationale regulerende instanties. Om deze besluitvorming binnen ENTSO-E in goede banen te leiden is het nodig een stemverdeling vast te stellen, aangezien in veel landen meerdere TSB’s actief zijn.

Artikel 5, achtste lid van de GL SO bepaalt dat lidstaten ingeval er op hun grondgebied meer dan één TSB aanwezig is – een verdeling vaststellen van de stembevoegdheden tussen de betrokken TSB’s. Conform artikel 12, zesde lid jo. tabel 1, van de statuten van ENTSO-E zijn aan Nederland 12 stemmen toegekend.

Daarnaast biedt artikel 2, derde lid van de GL SO lidstaten een specifieke taak-toewijzingsbevoegdheid wanneer er in één lidstaat meerdere TSB’s actief zijn. Meer specifiek gaat het erom, dat lidstaten kunnen bepalen dat de verantwoordelijkheid van een TSB om één, sommige of alle verplichtingen uit de GL SO in acht te nemen, wordt toegewezen aan één of meer specifieke TSB’s.

Deze toewijzingsmogelijkheid bevordert dat lidstaten waarin zich meerdere gecertificeerde TSB’s bevinden, de uitvoering van de verplichtingen die volgen uit de GL SO, en waar betreffende TSB’s zich aan dienen te houden, zo goed mogelijk faciliteren.

Aangezien in Nederland twee TSB’s zijn gecertificeerd en aangewezen als respectievelijk netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet (TenneT TSO B.V., hierna: TenneT) en interconnector-beheerder (BritNed Development Limited (hierna: BritNed)), is het nodig om:

  • 1) te bepalen welke verplichtingen uit de GL SO aan BritNed als mede-ontwerper van voorstellen voor methodologieën moeten worden toegewezen en

  • 2) een verdeling van stembevoegdheden vast te stellen tussen de twee in Nederland aangewezen TSB’s zodat duidelijk is op welke wijze de stemming in ENTSO-E verband kan plaatsvinden.

II Artikelsgewijs

Artikel 1

TenneT en BritNed hebben gezamenlijk voorgesteld om een viertal bepalingen uit de GL SO (te weten artikel 67, eerste lid; artikel 70, eerste lid; artikel 76, eerste lid en artikel 84, eerste lid) ook op BritNed van toepassing te laten zijn. Dit voorstel is, gelet op de taken die BritNed als interconnector-beheerder heeft, alsmede gelet op het besluit dat de Britse toezichthouder Ofgem hierover reeds heeft genomen, een juiste en logische taaktoewijzing.

Artikel 2

TenneT en BritNed hebben gezamenlijk voorgesteld de stembevoegdheden voor Nederland te verdelen in een verhouding van 11:1 (respectievelijk 11 voor TenneT en 1 voor BritNed). Dit voorstel is gebaseerd op de verhoudingen van Net Transfer Capacity (NTC)-volumes op de Nederlandse grenzen. Een verdeling op grond van bevolkingsaantallen in de respectievelijke beheersgebieden van de TSBs is in dit geval niet mogelijk aangezien BritNed als interconnector-beheerder geen beheersgebied heeft. Het voorstel vormt een juiste afspiegeling van de belangen van beide TSB’s in de besluitvorming door ENTSO-E in het kader van de GL SO.

Artikel 3

Ingevolge artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht treedt dit besluit de dag na de bekendmaking in de Staatscourant in werking.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, namens deze A.F. Gaastra Directeur-Generaal Energie, Telecom en Mededinging

Naar boven