Verkeersbesluiten herinrichting Van Woustraat tussen de Ceintuurbaan en de Tolstraat te Amsterdam-Zuid.

Logo Amsterdam

Kenmerk:Z-18-64221

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

 

gelet op:

de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994);

het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

de Verordening op de bestuurscommissies 2013 en het Bevoegdhedenregister;

de Bevoegdhedenregeling ambtelijke organisatie Amsterdam;

het Ondermandaat van RVE-manager Verkeer en Openbare Ruimte aan de stadsdeelsecretarissen ;

 

overwegende:

 

dat er eerst een Voorlopig Ontwerp was voor de herinrichting van de Van Woustraat tussen de Tolstraat en de Stadhouderskade;

dat er tijdens de behandeling van het Uitvoeringsbesluit voor de Sint Willibrordusgarage in de raadsvergadering van 9 november 2017 zijn twee amendementen(BI accent en Bj en één motie BK aangenomen;

dat na het binnenkomen van Amendement BI accent betreft het voorstel om: “In het definitief ontwerp Van Woustraat wordt opgenomen dat alleen auto’s die laden en/of lossen dan wel verkeer van bewoners met bestemming de Van Woustraat en de aangrenzende straten worden toegelaten in het stuk Van Woustraat tussen de Ceintuurbaan en de Stadhouderskade zodat maximale ruimte voor voetgangers en fietsers wordt gecreëerd”;

dat om uitvoering te geven aan dit Amendement dit ontwerp voor de Van Woustraat tussen de Ceintuurbaan en de Stadhouderskade is losgekoppeld van het ontwerp voor de Van Woustraat tussen de Tolstraat en de Ceintuurbaan;

dat er voor het gedeelte Van Woustraat tussen de Ceintuurbaan en de Stadhouderskade een nieuw participatie en voorbereidingstraject wordt gestart;

dat het gedeelte van de Van Woustraat tussen de Tolstraat en de Ceintuurbaan gefaseerd wordt uitgevoerd;

dat de uitvoeringsgrens van de Van Woustraat tussen de Ceintuurbaan en de Tolstraat aan de oostzijde van de straat bij de Sint Willibrordusstraat is gelegd zodat de tramhalte richting Centraal Station behouden blijft totdat het noordelijke deel van de Van Woustraat tussen Ceintuurbaan en Stadhouderskade wordt uitgevoerd;

dat in de hoofdpunten van het Definitieve Ontwerp de volgende onderdelen van de herinrichting worden uitgevoerd; een gecombineerde tram-rijbaan van 6,5 meter breed, fietsstroken aan beide zijden van de weg van 2 meter breed, verbrede trottoirs(breedte afhankelijk van breedte van gevel tot gevel) en op deze verbrede trottoirs komen de laad en losvakken met tijdvenster van maandag tot en met zaterdag van 09.00-13.00 uur(15 stuks), deze vakken doen van maandag tot en met zaterdag 18.00-09.00 en zondag van 09.00 tot en met maandagochtend 09.00 uur dienst als parkeervakken(15 stuks) , van maandag tot en met zaterdag tussen 13.00-18.00 uur horen deze vakken bij de trottoir ruimte voor de voetgangers;

dat de (brom)fietsvakken zonder tijdvenster(6 stuks) gemarkeerd en met een symbool worden aangegeven;

dat bij het gereed komen van de Sint Willibrordusgarage de parkeerfunctie vervalt;

dat de 30 km zone van kracht blijft op dit gedeelte van de Van Woustraat tussen Tolstraat en de Ceintuurbaan;

dat het Definitieve Ontwerp voor de Van Woustraat tussen de Tolstraat en de Ceintuurbaan is vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Zuid op 21 november 2017;

dat het Definitieve Ontwerp voor de Van Woustraat tussen de Tolstraat en de Ceintuurbaan ter kennisname is voorgelegd aan de Voorbereidende Commissie van stadsdeel Zuid;

dat het Mandaat voor het vaststellen van het Definitieve Ontwerp voor de Van Woustraat ligt bij het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Zuid;

dat de Bestuurscommissie van stadsdeel Zuid de ambitie heeft met dit besluit om de verkeersveiligheid en de verblijfskwaliteit van de Van Woustraat te vergroten;

dat er een verkeersbesluit met besluitnummer VB264 en besluitdatum 4-10-2000 over het instellen van een 30 km zone in het gebied de Pijp is, en dat deze nog steeds van kracht is;

dat er een verkeersbesluit met besluitnummer Z-14-19396 en besluitdatum 22-10-2014 over het instellen van een 30 km regiem in de Van Woustraat tussen de Stadhouderskade en de Tolstraat, om nu het aantal borden te verminderen stellen we hier op dit gedeelte van de Van Woustraat ook een 30 km zone in zodat het één aaneengesloten gebied wordt met uitzondering van de Ceintuurbaan;

dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

dat krachtens artikel 2.1 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregel genomen wordt:

om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam, waarbij over dit voorstel positief is geadviseerd;

dat het desbetreffende weggedeelte gelegen is binnen de grenzen van het stadsdeel Zuid, en het geen grootstedelijk project of een stedelijke taak of stedelijk belang betreft;

 

 

 

 

BESLUIT :

 

door het verwijderen van verkeersborden conform model A1 van Bijlage I van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ”maximumsnelheid” te verwijderen

op de volgende locatie:

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Tolstraat.

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Pieter Aertszstraat.

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Rustenburgerstraat.

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Kuipersstraat.

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Van Ostadestraat.

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Sint

Willibrordusstraat.

De oostzijde van de VanWoustraat na de kruising met de Ceintuurbaan.

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Tweede Jan van der

Heijdenstraat.

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Tweede Jan

Steenstraat.

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Govert Flinckstraat.

De oostzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Hemonylaan.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Stadhouderskade.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Albert Cuypstraat.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Govert Flinckstraat.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Tweede Jan

Steenstraat.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Tweede jan van der

Heijdestraat.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Ceintuurbaan.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Sint Willibrordusstraat.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Van Ostadestraat.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Kuipersstraat.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Rustenburgerstraat.

De westzijde van de Van Woustraat na de kruising met de Pieter Aertszstraat.

 

 

door het verwijderen van verkeersborden conform model A2 van Bijlage I van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ”einde maximumsnelheid” te verwijderen op de volgende locatie:

a. De oostzijde van de Van Woustraat voor de kruising met de Ceintuurbaan

b. De oostzijde van de Van Woustraatvoor de kruising met de Stadhouderskade

c. De westzijde van de Van Woustraat voor de kruising met de Ceintuurbaan

d De westzijde van de Van Woustraatvoor de kruising met de Tolstraat

 

 

door het verwijderen van verkeersborden conform model C 6 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ”gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen” te verwijderen op de volgende locatie:

Tolstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en Amsteldijk gesloten richting Van Woustraat.

Tolstraat westzijde tussen de Van Woustraat en de Pieter Aertszstraat gesloten richting Pieter Aertszstraat.

Pieter Aertszstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en de Rustenburgerdwarsstraat gesloten richting Van Woustraat.

Pieter Aertszstraat westzijde tussen de Van Woustraat en het Henrick de Keijserplein gesloten richting de Van Woustraat.

Toldwarsstraat tussen de Pieter Aertszstraat en de Lutmastraat gesloten richting Pieter Aertszstraat.

Rustenburgerstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en de Amsteldijk gesloten richting Amsteldijk.

Rustenburgerstraat westzijde tussen de Van Woustraat en de Verbindingsstraat gesloten richting Van Woustraat.

Rustenburgerdwarsstraat tussen Rustenburgerstraat en de Pieter Aertszstraat gesloten richting Pieter Aertszstraat.

Rustenburgerdwarsstraat tussen Pieter Aertszstraat en de Tolstraat gesloten richting Pieter Aertszstraat.

Korte Tolstraat tussen de Rustenburgerstraat en de Pieter Aertszstraat gesloten richting Rustenburgerstraat.

Kuiperstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en de Amsteldijk gesloten richting Van Woustraat.

Kuiperstraat westzijde tussen de Verbindingsstraat en de Van Woustraat gesloten richting Verbindingsstraat.

Van Ostadestraat oostzijdetussen deVan Woustraat en de Amsteldijk gesloten richting Amsteldijk.

Van Ostadestraat westzijde tussen de Van Woustraat en de Verbindingsstraat gesloten richting Van Woustraat.

Verbindingsstraat tussen de Van Ostadestraat en de Kuiperstraat gesloten richting Van Ostadestraat.

Verbindingsstraat tussen de Kuiperstraat en de Rustenburgerstraat gesloten richting Rustenburgerstraat.

Sint Willibrordusstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en de Amsteldijk gesloten richting Van Woustraat.

Sint Willibrordusstraat westzijde tussen de Van Woustraat en de tweede Sweelinckstraat gesloten richting tweede Sweelinckstraat.

Sint Willibrordusdwarsstraat tussen de Sint Willibrordusstraat en de Van Ostadestraat gesloten richting Van Ostadestraat.

Servaes Noutsstraat tussen de Ceintuurbaan en de Sint Willibrordusstraat gesloten richting Ceintuurbaan.

Tweede Sweelinckstraat tussen de Van Ostadestraat en de Sint Willibrordusstraat gesloten richting Van Ostadestraat.

Tweede Sweelinckstraat tussen de Ceintuurbaan en de Sint Willibrordusstraat gesloten richting Ceintuurbaan.

 

door het verwijderen van verkeersborden conform model E2 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ”verbod om stil te staan” te verwijderen op de volgende locatie(VB nummer V-97-004 en besluitdatum 17 juni 1997 onder punt 2):

Van Woustraat even zijde tussen de Ceintuurbaan en de Tolstraat met als onderbord maandag tot en met vrijdag van 07.30-09.00 uur en van 16.00-19.00 uur.

Van Woustraat oneven zijde tussen Sint Willibrordusstraat en de Lutmastraat met als onderbord maandag tot en met vrijdag van 07.30-09.00 uur en van 16.00-19.00 uur.

 

 

door het verwijderen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ”gelegenheid bestemd voor het

onmiddellijk laden en lossen van goederen” te verwijderen op de volgende locatie

(VB nummer Z-16-51953 met besluitdatum 18-11-2016 onder de punt 3 a,b,c en d):

Van Woustraat 3 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel 145 met als onderbord van 09.00-13.00 uur.

Van Woustraat 3 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel 134 met als onderbord van 09.00-13.00 uur.

Van Woustraat 3 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel103 met als onderbord van 09.00-13.00 uur.

Van Woustraat 3 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel100 met als onderbord van 09.00-13.00 uur.

 

door het verwijderen van gele doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 23, lid 1

onder g van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 “een stopverbod in te stellen” te verwijderen op de volgende locatie met een lengte van 10 meter: (verkeersbesluit nummer Z-16-51953 en besluitdatum 23-11-2016)

a. Van Woustraat oostelijk gelegen gedeelte voor de kruising met de Tolstraat.

b. Van Woustraat westelijk gelegen gedeelte voor de kruising met de Pieter

Aertszstraat.

c. Van Woustraat oostelijk gelegen gedeelte voor de kruising met de Rustenburgerstraat

d. Van Woustraat westelijk gelegen gedeelte voor de kruising met de Kuipersstraat

e. Van Woustraat oostelijk gelegen gedeelte voor de kruising met de Van Ostadestraat.

f. Van Woustraat westelijk gelegen gedeelte voor de kruising met de Sint

Willibrordusstraat.

 

 

door het verwijderen van verkeersborden conform model J24 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ”fietsers en bromfietsers” te verwijderen op de volgende locatie:

aan de noordwestzijde Van Woustraat ter hoogte van perceel 148

aan de noordoostzijde Van Woustraat ter hoogte van perceel155

 

 

. 8. door het plaatsen van verkeersborden conform model A1/A2(zone) van Bijlage I van

het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 een maximumsnelheid van 30

kilometer per uur in een zone in te stellen te plaatsen op de volgende locaties:

Van Woustraat tussen de Tolstraat en de Ceintuurbaan.

Van Woustraat tussen de Ceintuurbaan en de Stadhouderskade.

 

 

door het plaatsen van verkeersborden conform model C02/C03 van

Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens

1990 ”eenrichtingsweg in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters

en geleiders van rij- of trekdieren of vee/eenrichtingsweg” met als

onderbord uitgezonderd (snor)fietsen te plaatsen op de volgende

locatie:

Tolstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en Amsteldijk gesloten richting Van Woustraat.

Tolstraat westzijde tussen de Van Woustraat en de Pieter Aertszstraat gesloten richting Pieter Aertszstraat.

Pieter Aertszstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en de Rustenburgerdwarsstraat gesloten richting Van Woustraat.

Pieter Aertszstraat westzijde tussen de Van Woustraat en het Henrick de Keijserplein gesloten richting de Van Woustraat.

Toldwarsstraat tussen de Pieter Aertszstraat en de Lutmastraat gesloten richting Pieter Aertszstraat.

Rustenburgerstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en de Amsteldijk gesloten richting Amsteldijk.

Rustenburgerstraat westzijde tussen de Van Woustraat en de Verbindingsstraat gesloten richting Van Woustraat.

Rustenburgerdwarsstraat tussen Rustenburgerstraat en de Pieter Aertszstraat gesloten richting Pieter Aertszstraat.

Rustenburgerdwarsstraat tussen Pieter Aertszstraat en de Tolstraat gesloten richting Pieter Aertszstraat.

Korte Tolstraat tussen de Rustenburgerstraat en de Pieter Aertszstraat gesloten richting Rustenburgerstraat.

Kuiperstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en de Amsteldijk gesloten richting Van Woustraat.

Kuiperstraat westzijde tussen de Verbindingsstraat en de Van Woustraat gesloten richting Verbindingsstraat.

Van Ostadestraat oostzijdetussen deVan Woustraat en de Amsteldijk gesloten richting Amsteldijk.

Van Ostadestraat westzijde tussen de Van Woustraat en de Verbindingsstraat gesloten richting Van Woustraat.

Verbindingsstraat tussen de Van Ostadestraat en de Kuiperstraat gesloten richting Van Ostadestraat.

Verbindingsstraat tussen de Kuiperstraat en de Rustenburgerstraat gesloten richting Rustenburgerstraat.

Sint Willibrordusstraat oostzijde tussen de Van Woustraat en de Amsteldijk gesloten richting Van Woustraat.

Sint Willibrordusstraat westzijde tussen de Van Woustraat en de tweede Sweelinckstraat gesloten richting tweede Sweelinckstraat.

Sint Willibrordusdwarsstraat tussen de Sint Willibrordusstraat en de Van Ostadestraat gesloten richting Van Ostadestraat.

Servaes Noutsstraat tussen de Ceintuurbaan en de Sint Willibrordusstraat gesloten richting Ceintuurbaan.

Tweede Sweelinckstraat tussen de Van Ostadestraat en de Sint Willibrordusstraat gesloten richting Van Ostadestraat.

Tweede Sweelinckstraat tussen de Ceintuurbaan en de Sint Willibrordusstraat gesloten richting Ceintuurbaan.

 

 

 

 

door het plaatsen van verkeersborden conform model E3 zone/E3 zone einde van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ”Verbod fietsen en bromfietsen te plaatsen buiten de daarvoor bestemde voorzieningen” te plaatsen op de volgende locatie:

Tolstraat westzijde op de hoek met de Van Woustraat

Tolstraat oostzijde op de hoek met de Van Woustraat

Pieter Aertszstraat westzijde op de hoek met de Van Woustraat

Pieter Aertszstraat oostzijde op de hoek met de Van Woustraat

Rustenburgerstraat westzijde op de hoek met de Van Woustraat

Rustenburgerstraat oostzijde op de hoek met de Van Woustraat

Kuiperstraat westzijde op de hoek met de Van Woustraat

Kuiperstraat oostzijde op de hoek met de Van Woustraat

Van Ostadestraat westzijde op de hoek met de Van Woustraat

Van Ostadestraat oostzijde op de hoek met de Van Woustraat

Sint Willibrordusstraat westzijde op de hoek met de Van Woustraat

Sint Willibrordusstraat oostzijde op de hoek met de Van Woustraat

 

 

11. door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ”gelegenheid bestemd voor het

onmiddellijk laden en lossen van goederen” te verwijderen op de volgende locatie

Van Woustraat 3 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel 157-161 met als onderbord ma t/m zavan 09.00-13.00 uur.

Van Woustraat 3 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel 158-162 met als onderbord ma t/m zavan 09.00-13.00 uur.

Van Woustraat 2 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel 147-149 met als onderbord ma t/m zavan 09.00-13.00 uur.

Van Woustraat 2 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel 125-127 met als onderbord ma t/m zavan 09.00-13.00 uur.

Van Woustraat 2 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel 134-136 met als onderbord ma t/m zavan 09.00-13.00 uur.

Van Woustraat 3 parkeerplaatsen ter hoogte van perceel 110-116 met als onderbord ma t/m zavan 09.00-13.00 uur.

 

 

12. door het plaatsen van verkeersborden conform model E8 van Bijlage I

van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 een

parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep

voertuigen die op het bord is aangegeven:

Drie parkeerplaatsen op de Van Woustraatter hoogte van perceel 160

met als onderbord ma t/m za 18:00–09:00 en zo t/m ma 09:00-09:00 3X

Drie parkeerplaatsen op de Van Woustraatter hoogte van perceel 159

met als onderbord ma t/m za 18:00–09:00 en zo t/m ma 09:00-09:00 3X

Twee parkeerplaatsen op de Van Woustraatter hoogte van perceel 149

met als onderbord ma t/m za 18:00–09:00 en zo t/m ma 09:00-09:00 2X

Twee parkeerplaatsen op de Van Woustraatter hoogte van perceel 136

met als onderbord ma t/m za 18:00–09:00 en zo t/m ma 09:00-09:00 2X

Twee parkeerplaatsen op de Van Woustraatter hoogtevan perceel 125

met als onderbord ma t/m za 18:00-09:00 en zo t/m ma 09:00-09:00 2X

f. Drie parkeerplaatsen op de Van Woustraatter hoogtevan perceel 112

met als onderbord ma t/m za 18:00-09:00 en zo t/m ma 09:00-09:00 3X

 

 

13. door het aanbrengen van een fietsstrook: door het aanbrengen

en afgescheiden door onderbroken strepen, gemarkeerd gedeelte van de

rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijnaangebracht als genoemd in

artikel 1 onder n van het Reglement Verkeersregelsen Verkeerstekens 1990.

Beide zijde van de Van Woustraattussen de Ceintuurbaan en Tolstraat.

 

14. door het aanbrengen van ”voetgangersoversteekplaatsen” als bedoeld in

artikel 49 lid 2 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens1990 te

plaatsen op de volgende locaties:

Van Woustraat ter hoogte van percelen 143-146.

 

 

15. door het plaatsen van verkeersborden conform model L2 van Bijlage I

van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

”voetgangersoversteekplaats” te plaatsen op de volgende locatie:

Westzijde Van Woustraat ter hoogte van perceel 142

Oostzijde Van Woustraatter hoogte van perceel 145

 

 

 

 

 

Bezwaar

 

Een belanghebbende bij dit besluit kan op grond van artikel 20 van de Wegenverkeerswet 1994 beroep instellen. Ingevolge artikel 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht, dient men alvorens beroep in te stellen, tegen het besluit bezwaar te maken.

Stuur dit uiterlijk zes weken na de publicatie van het besluit in de Staatscourant naar:

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Zuid

t.a.v. de afdeling Juridisch Bureau

Postbus 74019

1070 BA Amsterdam

- uw naam, adres en telefoonnummer

- een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur

een kopie mee of noem het kenmerk van het besluit)

- de redenen van uw bezwaar

- de datum en handtekening

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een volmacht mee.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Het besluit blijft dus gelden.

Is dit voor u nadelig en kunt u de afloop van de bezwaarprocedure niet afwachten? Dan kunt u, als u een bezwaarschrift hebt ingediend, om een voorlopige voorziening vragen bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam,

Sector Bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Voor het indienen van dit verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

namens deze,

Dhr. A.J. Klop

Manager afdeling Schoon & Heel

Naar boven