Verkeersbesluit aanwijzen parkeerplaatsen bij Beukenhof 1

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

Op 26 februari 2018 is het nieuwe gemeentehuis aan de Beukenhof 1 in gebruik genomen, waarbij het voormalige Hema-/Rabobank-pand volledig is gerenoveerd. De parkeerbalans voor het gemeentehuis is sluitend, er zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar voor personeel en bezoekers van het gemeentehuis op het parkeerterrein aan de oostzijde van het nieuwe gemeentehuis. Er mag op basis van de parkeerbalans verwacht worden dat er ook parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor bezoekers van de winkels en voor de bewoners.

In dit verkeersbesluit wordt voor enkele doelgroepen een aantal parkeerplaatsen aangewezen:

  • twee (algemene) gehandicaptenparkeerplaatsen, bestemd voor mindervaliden;

  • één E-laadpunt, geschikt voor het gelijktijdig opladen van twee elektrische voertuigen;

  • één parkeerplaats op kenteken, bestemd voor de dienstauto annex bodewagen van de gemeente Waddinxveen.

Met dit verkeersbesluit wordt gevolg gegeven aan de volgende door de gemeenteraad vastgestelde beleidskaders van de gemeente: Duurzaamheidsvisie 2015-2025, Mobiliteitsplan Waddinxveen 2013-2020, Parkeerbeleidsplan, en de Beleidsregel openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

3. Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, is het gewenst om op het parkeerterrein bij Beukenhof 1 over te gaan tot de volgende verkeersmaatregelen:

Twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen

In het Parkeerbeleidsplan staat dat er bij (de functie) publieke voorzieningen zoals een gemeentehuis 5% van de parkeervraag van die functie moet worden bestemd voor gehandicapten. En dat de afstand tussen de gehandicaptenparkeerplaats en ingang zo klein mogelijk moet zijn, bij voorkeur minder dan 100 meter. De twee gehandicaptenparkeerplaatsen op de aangegeven plekken voldoen aan deze beleidsrichtlijn.

Eén E-laadpunt geschikt voor het gelijktijdig opladen van twee elektrische voertuigen

In de Duurzaamheidsvisie staat dat elektrisch vervoer moet worden gestimuleerd, door de behoefte aan E-laadpunten te faciliteren. Allego is aanvrager en exploitant van het E-laadpunt. Zij hebben aangegeven dat er behoefte is aan één E-laadpunt, welke door twee voertuigen gelijktijdig is te gebruiken. Allego is tevens eigenaar en beheerder van het E-laadpunt. Het E-laadpunt is op korte afstand van de ingang van het gemeentehuis geplaatst op een zichtbare plek.

Eén parkeerplaats op kenteken voor de dienstauto annex bodewagen

In het Programma van Eisen van het nieuwe gemeentehuis is opgenomen dat voor de dienstauto annex bodewagen een gereserveerde parkeerplaats op kenteken is benodigd.

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur.

5. Belangenafweging

Eventuele zienswijzen die ingediend zouden worden, wegen niet op tegen het belang dat met dit besluit gemoeid is, nl. het waarborgen van de vrijheid van verkeer.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • Het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor het parkeren van personenauto’s van mindervalide mensen door het plaatsen van één bord E6 (“gehandicaptenparkeerplaats”) met onderbord OB504 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeer en Vervoer 1990 (RVV1990) op het parkeerterrein aan de oostzijde van het nieuwe gemeentehuis aan de Beukenhof 1, op korte afstand van de ingang;

  • Dit in de wegverharding van deze twee parkeerplaatsen zichtbaar te maken door het aanbrengen van in kleur afwijkende wegverharding;

  • Het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van één bord E4 (“opladen elektrische voertuigen”) met onderbord OB504 uit bijlage 1 van het RVV1990 op het parkeerterrein aan de oostzijde van het nieuwe gemeentehuis aan de Beukenhof 1, op korte afstand van de ingang;

  • Dit in de wegverharding van deze twee parkeerplaatsen zichtbaar te maken door het aanbrengen van een in kleur afwijkende wegverharding;

  • Het aanwijzen van een parkeerplaats op kenteken door het plaatsen van het bord E4 (“parkeergelegenheid”) met onderbord OB309 (kenteken 3-VKP-09) uit bijlage 1 van het RVV1990.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende ”Tekening verkeersbesluit aanwijzen parkeerplaatsen Beukenhof 1_versie 20180227”.

Waddinxveen, 1 maart 2018

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

het hoofd van de afdeling Ruimte,

J.M. Oudshoorn

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend.

Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer 070-3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie;

 

Naar boven