Gemeente Leiden, verkeersbesluit reconstructie kruispunt Herenstraat – Koninginnelaan

Logo Leiden

Situatietekening: GLd1604-11-902

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op de bepalingen van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit,

Fietsers in de voorrang

overwegende dat:

  • het kruispunt is gelegen op de stedelijke hoofdfietsroute tussen de Vijf Meilaan en het centrum van Leiden;

  • het kruispunt in de huidige situatie een onoverzichtelijke situatie is voor fietsers die willen oversteken van de Herenstraat naar de overzijde van het kruispunt en de Herenstraat blijven vervolgen, in beide richtingen;

  • fietsers die op het kruispunt willen oversteken van de zuidelijke zijde van de Herenstraat, richting de Koninginnelaan, niet over opstelruimte beschikken;

  • de wegbreedte niet toereikend is wanneer bussen en vrachtwagencombinaties vanaf de zuidelijke kant van het kruispunt, de Herenstraat, de weg in oostelijke richting vervolgen richting de Koninginnelaan en deze voertuigen deels rijden op de fietsstrook wat zorgt voor onveiligheid;

  • bovenstaande geschetste situatie vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid onwenselijk is;

  • door het autoverkeer op een gereconstrueerd kruispunt voorrang te laten verlenen aan het fietsverkeer een verkeersveiligere situatie wordt gerealiseerd;

  • in het beleid van de gemeente Leiden is opgenomen dat fietsgebruik wordt gestimuleerd op korte en lange afstand;

  • het fietsverkeer op het in dit besluit genoemde kruispunt wordt gestimuleerd door autoverkeer voorrang te laten verlenen aan de fietsers;

Verplichte rijrichting (zuidelijke) Herenstraat - Koninginnelaan

overwegende dat:

  • het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid ongewenst is dat zowel auto- als fietsverkeer verkeer vanuit de Herenstraat, komende uit de zuidelijke kant van de Herenstraat, linksaf slaat de Leuvenstraat in;

  • bij de afslaande beweging de Leuvenstraat in, komende uit de zuidelijke zijde van de Herenstraat, slecht zicht is op het verkeer dat deze straat uit komt rijden;

  • er te weinig opstelruimte beschikbaar is op de Herenstraat voor verkeer dat linksaf wil slaan de Leuvenstraat in;

  • op het kruispunt Acaciastraat – Koninginnelaan voldoende opstelruimte aanwezig is voor linksafslaand autoverkeer en hier de keerbeweging kan worden gemaakt om de Leuvenstraat te bereiken;

  • het fietsverkeer op het kruispunt Herenstraat – Koninginnelaan rond kan rijden om de Leuvenstraat te bereiken;

  • het daarom onwenselijk is dat deze afslaande beweging komende vanuit zuidelijke richting naar de Leuvenstraat wordt gemaakt;

Vrijliggende fietspaden achter bushaltes

overwegende dat:

  • het vanuit het oogpunt verkeersveiligheid niet wenselijk is om fietsers aan de linkerzijde van een halterende bus te laten passeren;

  • het de verkeersveiligheid ten goede komt wanneer verkeersstromen met een verschil in massa en snelheid van elkaar gescheiden worden;

  • in de nieuwe situatie fietsers de halterende bus rechts passeren, door ter hoogte van de bushalte een fietspad te realiseren;

  • deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;

  • overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

  • 1.

    door het plaatsen van borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990, een voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Koninginnelaan - Herenstraat in te stellen waarbij verkeer op de toeleidende wegen naar het kruispunt voorrang dient te verlenen aan het fietsverkeer dat van de voor fietsers bestemde stroken/paden op het kruispunt gebruik maakt en (vracht)auto’s en bussen die het kruispunt willen verlaten, voorrang moeten verlenen aan het fietsverkeer dat van de voor fietsers bestemde stroken op het kruispunt gebruik maakt

  • 2.

    een verplicht fietspad in te stellen aan de zuidoostelijke zijde en noordoostelijke zijde van het kruispunt Koninginnelaan – Herenstraat, door het plaatsen van het bord model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990

  • 3.

    een verplichte rijrichting (rechtsaf naar de Koninginnelaan) in te stellen voor het verkeer op de Herenstraat dat vanaf de zuidelijke zijde het kruispunt Herenstraat – Koninginnelaan oprijdt, door het plaatsen van het bord D5 (rechtsaf) gecombineerd met OB52 van bijlage 1 van het RVV 1990

Leiden, 23 februari 2018

burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

A.Baan

Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

Het ontwerp verkeersbesluit is vanaf vrijdag 2 maart 2018 te vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Een papieren versie van het ontwerp verkeersbesluit ligt van 2 maart 2018 tot en met 13 april 2018 in het stadhuis en het Stadsbouwhuis. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatcourant hun zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit reconstructie kruispunt Herenlaan - Koninginnelaan.’ Een mondelinge zienswijze is mogelijk na afspraak via tel 14 071. De zienswijzen op het ontwerpbesluit worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitieve besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

Naar boven