Besluit Dagelijks Bestuur Verkeersbesluit instellen parkeerschijf-zone met een parkeerduurbeperking van twee uur in de Lodewijk van Deysselbuurt, gelegen tussen de Maria Woestenburgbrug en de Adele Opzoomerstraat, ten zuiden van de Albardagracht en ten noorden van de Burgemeester Röellstraat.

Logo Amsterdam

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Nieuw-West,

Gelet op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de Algemene wet bestuursrecht, de Verordening op de bestuurscommissies 2013, het mandaatbesluit van het Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor Stadsdeel Nieuw-West van 23 november 2016, onderdeel I.1 van het ondermandatenregister behorende bij het ondermandatenbesluit dagelijks bestuur de dato 22 november 2016 en de sinds 19 maart 2016 geldende stedelijke beleidsplannen ‘Parkeren is manoeuvreren’ uit 2001 en de ‘Menukaart parkeerregelingen’ uit 2004.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

• in de ‘Menukaart parkeerregelingen’ uit 2004 het uitgangspunt is dat parkeerdruk primair via betaald parkeren gereguleerd wordt, maar dat buiten het fiscaal gebied (met name buiten de ring A10) een parkeerschijf-zone in principe toegestaan is;

• op 17 mei 2017 het Algemeen Bestuur van de Bestuurscommissie Nieuw-West besloten heeft een parkeerschijf-zone in de Jan de Louterbuurt in te stellen en dit verkeerbesluit met kenmerknummer 36155 jaargang 2017 op 28 juni 2017 in de Staatscourant gepubliceerd is;

• op 13 september 2017 het Algemeen Bestuur van de Bestuurscommissie Nieuw-West besloten heeft een parkeerschijf-zone in het Scholeneiland in te stellen en dit verkeerbesluit met kenmerknummer 56148 jaargang 2017 op 4 oktober 2017 in de Staatscourant gepubliceerd is;

• uit de evaluatie gebleken is dat door de invoering van de parkeerschijf-zone in de Jan de Louterbuurt en het Scholeneiland langparkeerders in de Lodewijk van Deysselbuurt gaan staan;

• de Lodewijk van Deysselbuurt gelegen tussen de Maria Woestenburgbrug en de Adele Opzoomerstraat, ten zuiden van de Albardagracht en ten noorden van de Burgemeester Röellstraat (verder te benoemen als ‘deel 2 Lodewijk van Deysselbuurt’) onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van het Stadsdeel Nieuw-West;

• tussen de Slotermeerlaan en de Adele Opzoomerstraat, ten zuiden van de Albardagracht en ten noorden van de Burgemeester Röellstraat, zoals weergegeven is op de bijgevoegde situatietekening, in een gedeelte van de Lodewijk van Deysselbuurt (verder te benoemen als ‘deel 1 Lodewijk van Deysselbuurt’) al een parkeerschijf-zone aanwezig is;

• in het parkeerbeleidsplan ‘Parkeren is manoeuvreren’ uit 2001 drie criteria opgenomen zijn voor het instellen van een parkeerschijf-zone om de parkeeroverlast aan te pakken, deze criteria zijn:

1. een parkeerdruk hoger dan 90%;

2. de parkeerduur;

3. het parkeergedrag;

• de parkeerdruk in deel 2 van de Lodewijk van Deysselbuurt op de gemeten tijdstippen in 2015 gedurende de gehele week hoger dan 90% is en de parkeergelegenheid daardoor schaars is;

• in deel 2 van de Lodewijk van Deysselbuurt een draagvlakmeting gehouden is en dat uit de draagvlakmeting naar voren is gekomen dat een meerderheid van de buurt, voorstander is van het instellen van een parkeerschijf-zone;

• het Algemeen Bestuur van de Bestuurscommissie Nieuw-West het van belang vindt, dat bewoners en bezoekers van deel 2 van de Lodewijk van Deysselbuurt voldoende parkeergelegenheid hebben;

• op 21 februari 2018 het agendapunt ‘Wijziging parkeerregulering ‘’ deel 2 van de Lodewijk van Deysselbuurt’’ in het Algemeen Bestuur van de Bestuurscommissie Nieuw-West besproken en vastgesteld is en uitgevoerd wordt door middel van dit uitvoeringsbesluit;

• gelet op voorgaande in deel 2 van de Lodewijk van Deysselbuurt een parkeerschijf-zone met parkeerduurbeperking ingesteld wordt;

• met een parkeerschijf-zone wordt beoogd het (kort)parkeren voor bewoners en bezoekers van deel 2 van de Lodewijk van Deysselbuurt te bevorderen en de beschikbare parkeercapaciteit efficiënter te benutten;

• om bovenstaande te bewerkstelligen er een parkeerschijf-zone wordt ingesteld in deel 2 van de Lodewijk van Deysselbuurt, zoals weergegeven is in het omkaderde gedeelte van de situatietekening, op de volgende wegdelen:

1. Albrecht Rodenbachhof;

2. Anna Bijnsstraat;

3. Burgemeester van Leeuwenlaan;

4. Catharina Boudewijnshof;

5. Coornhertstraat;

6. Du Perronstraat;

7. Henric van Veldekehof;

8. Hugo Verriesthof;

9. Jacob van Maerlantstraat;

10. Jan Goeverneurhof;

11. Jan van Beersstraat;

12. Jan van Boendalestraat;

13. Justus van Maurikstraat ;

14. Karel van de Woestijnestraat;

15. Lodewijk van Deysselstraat;

16. Melis Stokehof,

17. Oltmansstraat;

18. Van Koetsveldstraat;

19. Van Moerkerkenstraat,

• In artikel 25 van het RVV1990 staat beschreven dat:

1. het verboden is om in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen en (algemene)gehandicaptenparkeerplaatsen of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep;

2. op plaatsen die voorzien zijn van een blauwe streep het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan is indien het motorvoertuig voorzien is van een duidelijk zichtbare parkeerschijf;

• de blauwe streep aangebracht wordt op de plekken waar langs- of haaksparkeervakken aanwezig zijn en indien bij het op straat parkeren op de trottoirband, vanaf de woningzijde gezien aan de overzijde van de straat aangebracht wordt;

• het gewenst is dat de maximale parkeerduur binnen het in te stellen parkeerschijf-zonegebied niet langer is dan twee uur teneinde te voorkomen dat parkeerplaatsen langdurig bezet zijn;

• deze parkeerduurbeperking van maandag t/m zaterdag tussen 09:00 uur ’s ochtends en 19:00 uur ’s avonds van kracht is, net zoals de omringende parkeerschijf-zones;

• voorts van toepassing is dat bewoners van het gebied in kwestie een ontheffing kunnen aanvragen bij de gemeente Amsterdam;

• bovengenoemde maatregel kan worden bewerkstelligd door het plaatsen en aanbrengen van de daarvoor benodigde bebording en blauwe strepen;

• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

• de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;;

• met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

BESLUIT

1. Een parkeerschijf-zone in deel 2 van de Lodewijk van Deysselbuurt in te stellen waarin maximaal 2 uur geparkeerd mag worden door het plaatsen van de verkeersborden conform model E10 en E11 van bijlage 1 van het RVV1990, voorzien van de tekst ‘max. 2 uur’, en het aanbrengen van blauwe streep zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 3 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften inzake verkeerstekens van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer’, op de volgende (delen van) wegen:

1. Albrecht Rodenbachhof;

2. Anna Bijnsstraat;

3. Burgemeester van Leeuwenlaan;

4. Catharina Boudewijnshof;

5. Coornhertstraat;

6. Du Perronstraat;

7. Henric van Veldekehof;

8. Hugo Verriesthof;

9. Jacob van Maerlantstraat;

10. Jan Goeverneurhof;

11. Jan van Beersstraat;

12. Jan van Boendalestraat;

13. Justus van Maurikstraat ;

14. Karel van de Woestijnestraat;

15. Lodewijk van Deysselstraat;

16. Melis Stokehof,

17. Oltmansstraat;

18. Van Koetsveldstraat;

19. Van Moerkerkenstraat,

2. de onder lid 1 van dit verkeersbesluit ingestelde parkeerschijfzone van kracht te laten zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 09:00 uur ’s ochtends en 19:00 uur ’s avonds door het plaatsen van onderborden met de tekst ‘ma. t/m za. 09:00 uur -19:00 uur’;

3. de bebording en strepen aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie stadsdeel Nieuw-West,

Namens deze,

Mevrouw drs. C.M.A.L. Steenkamp-Faaij

Manager Schoon en Heel Stadsdeel Nieuw West

Bezwaar- of beroepsclausule

De belanghebbende bij dit besluit kan op grond van artikel 7:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het Algemeen bestuur van stadsdeel Nieuw-West, postbus 2003,1000 CA Amsterdam. Een bezwaarschrift dient de gronden van het bezwaar te vermelden en een omschrijving van het besluit waartegen het is gericht. Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een datum en naam, adres en handtekening van de belanghebbende. Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in, dan dient deze een volmacht van u mee te sturen. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Indien onverwijlde spoed dit vereist, kan hangende de behandeling van het bezwaarschrift een voorlopige voorziening worden gevraagd aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht Algemeen, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U kunt het verzoek om een voorlopige voorziening ook indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht U moet dan wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven