Besluit van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op grond van artikel 15 Wegenverkeerswet 1994 inhoudende het instellen van een erf, een 30 km/h zone, voetgangers en fiets/bromfietspaden op park 100 te Alphen aan den Rijn.

Logo Alphen aan den Rijn

De gemeente moet als wegbeheerder een verkeersbesluit nemen bij het plaatsen of verwijderen van sommige verkeerstekens. In het verkeersbesluit wordt afgewogen waarom verkeerstekens worden geplaatst of verwijderd.

Inleiding

Recent is er een aantrekkelijk nieuwbouw woonwijk gerealiseerd in Alphen aan den Rijn genaamd Park 100. Dit betreft een woonwijk die letterlijk in een park is aangelegd. De woningen zijn in kleine blokken geschakeld en worden afgewisseld met diverse groene hofjes en pleintjes. In het park komen natuurlijke slootjes en een vijver. Park 100 bevindt zich tussen het Alrijne Ziekenhuis en Panorama naast serviceflat Driehoorne. Voorheen waren hier het politiebureau en de schietbaan gevestigd.

Het verkeersbe sluit wordt genomen overwegende

De nieuwbouwwijk ontsluit zich op de Gerard Doustraat en de Meteoorlaan en wordt aangesloten op de bestaande fiets- en voetgangerspaden. Voor de leefbaarheid en veiligheid in de nieuwbouwwijk is het noodzakelijk om de snelheid en de gebieden in te regelen. De wijk wordt ingericht als zijnde 30km zone en een gedeelte als erf. Het instellen van een 30km zone past in het verwachtingspatroon van de weggebruiker en sluit aan op de bestaande situatie van de omliggende wijken.

Overwegingen 30 km/h zone

Volgens het programma Duurzaam Veilig, een samenwerkingsverband tussen alle wegbeheerders, worden verblijfsgebieden omgevormd tot 30 km/h zones en erf. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan is de Gerard Doustraat gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. De nieuwbouwwijk sluit tevens aan op de Meteroorlaan die als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom is ingesteld. Uit de inrichting van de nieuwwoonwijk moet blijken dat de beoogde snelheid 30 km/h is, daarom worden snelheidsbeperkende maatregelen (drempels) en gelijkwaardige kruispunten in de wijk geplaatst. Naast de doorgetrokken hoofdfietsroute van de Nieuwe Slootpad fietsen de fietsers in de wijk op de rijbaan.

Overwegingen voetgangersgebied

Aan de zijde van de Oudshoornseweg in het park bevindt zich een bestaand voetpad die nu aansluit op de nieuwbouwwijk. Omdat nabijgelegen een doorgaande fietsverbinding is gerealiseerd is gekozen om dit pad als voetgangersgebied in te stellen.

Overleg

Er heeft conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg plaatsgevonden met de door de korpschef van de nationale politie daartoe gemachtigde verkeersadviseur. Deze gaat akkoord met dit besluit.

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

  • -

    op grond van artikel 15 en artikel 18, eerste lid, onder d, Wegenverkeerswet 1994; gelet op voorgaande overwegingen en tevens gelet op het bepaalde in artikel 12 en artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    Gelet op artikel 8, tweede lid, onder d, sub 1 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met artikel 24, eerste lid, onder d, sub 2 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

besluiten tot:

het plaatsen van bord A01 (Zone) zonaal 30 km/u op de locaties:

  • -

    Hendrick Avercampstraat, nabij de kruising met de Meteoorlaan;

  • -

    Willem van de Veldestraat, nabij de beide kruisingen met de Gerard Doustraat;

het plaatsen van bord A02 (Einde zone) zonaal 30 km/u op locatie:

-Hendrick Avercampstraat, nabij de kruising met de Meteoorlaan;

het plaatsen van het bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), met haaientanden op;

  • -

    het fietspad Nieuwe Slootpad wat aansluit op de kruising met Gerard Doustraat en Max Euwesingel;

  • -

    Het fietspad wat aansluit op Oudshoornseweg met kruising Hooftstraat – Gerard Doustraat.

Het plaatsen van bord G05 (erf) op de locaties:

  • -

    Willem van de Veldestraat, nabij de beide kruisingen met de Gerard Doustraat;

  • -

    Het fiets/bromfietspad Nieuweslootpad nabij de doorsteek met Willen van der Veldenstraat tussen de percelen 17 en 19;

  • -

    Het fiets/bromfietspad Nieuweslootpad nabij de Willen van der Veldenstraat 27;

  • -

    Het fiets/bromfietspad Nieuweslootpad nabij de ontsluiting richting de Planetensingel;

  • -

    Het tussenpad achter de woningen nabij de Willem van der Veldestraat 53 en 67;

  • -

    Het tussenpad achter de woningen nabij de Willem van der Veldestraat 47;

  • -

    Het pad achter de woningen naast de Willem van der Veldestraat 45.

Het plaatsen van bord G07 (Voetgangers) op de locaties:

  • -

    Het voetpad tegenover Hooftstraat 19;

  • -

    Het voetpad nabij de kruising met het fietspad achter woning Willem van der Veldestraat 47.

Het plaatsen van bord G11 (verplicht fietspad) voorzien van onderbord OB5050 (beide richtingen) op:

  • -

    Het tussenpad achter de woningen nabij de Willem van der Veldestraat 53 en 67;

  • -

    Het tussenpad achter de woningen nabij de Willem van der Veldestraat 47;

  • -

    Het pad achter de woningen naast de Willem van der Veldestraat 45;

  • -

    Het fietspad wat aansluit op Oudshoornseweg met kruising Hooftstraat – Gerard Doustraat.

  • -

    Het fietspad tegenover de woningen nabij Willem van der Veldestraat 29-31.

Het plaatsen van bord G12a (verplicht fiets/bromfietspad) voorzien van onderbord OB5050 (beide richtingen) op:

  • -

    Het fiets/bromfietspad Nieuweslootpad nabij de doorsteek met Willen van der Veldenstraat tussen de percelen 17 en 19;

  • -

    Het fiets/bromfietspad Nieuweslootpad nabij de Willen van der Veldenstraat 27;

  • -

    Het fiets/bromfietspad Nieuweslootpad nabij de ontsluiting richting de Planetensingel;

Ter verduidelijking van dit verkeersbesluit is een bebordingstekening als bijlage toegevoegd.

De in dit besluit genoemde borden zijn opgenomen in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Alphen aan den Rijn,

Namens burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

De teamleider Beleid en Regie van de afdeling Beheer Openbare Ruimte,

R.de Jong

Bekendmaking

Dit besluit zal door publicatie in de Staatscourant, zie www.officielebekendmakingen.nl, bekend worden gemaakt.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit volgens de artikelen 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de openbare bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 13, 2400 AA te Alphen aan den Rijn. (DigiD) nodig.

Naar boven