VERKEERSBESLUIT GEMEENTE TIEL - INRIJVERBOD MOTORVOERTUIGEN EN FIETSPAD - OPHEMERTSEDIJK - TIEL

Logo Tiel

 

VERKEERSBESLUIT

INRIJVERBOD GEMOTORISEERD VERKEER OPHEMERTSEDIJK EN FIETSPAD

Nr. VB2017001.

Gelet op

Artikel 18, eerst lid, onder d. van de Wegenverkeerswet 1994;

Het besluit van 7 april 2014 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd is aan de manager van Team Werkvoorbereiding en Uitvoering.

Aanleiding voor het verkeersbesluit

Bewoners van de Ophemertsedijk hebben de gemeente gevraagd te kijken naar het misbruik van de Ophemertsedijk door sluipverkeer wat hier niet thuishoort en daaropvolgend de handhaving hierop. Op dit moment geldt al een inrijverbod (C12) op een deel van de Ophemertsedijk, maar is dit verbod juridisch gezien niet sluitend voor een goede handhaving hierop en is het verbod op dit moment onvolledig.

Middels dit verkeersbesluit wordt er een juridisch sluitend regime ingevoerd op de twee delen van de Ophemertsedijk. Aan de zijde van de bebouwde kom, zal een gedeelte fietspad worden aangewezen, het overige deel (zowel binnen als buiten bebouwde kom) wordt aangewezen als een zone gebied, waar inrijden voor gemotoriseerd verkeer, behalve voor de omschreven uitzonderingen, niet toegestaan is.

Tevens is bij een recente handhavingsactie gebleken dat veel mensen zich niet eens bewust zijn van het feit dat ze er niet mogen rijden. Ondanks dat dit geen excuus kan zijn, willen we om deze reden wel de zichtbaarheid van de maatregelen verbeteren.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en hun passagiers het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden is het gewenst om tot dit verkeersbesluit te komen.

Type wegen

De Ophemertsedijk bevindt zich gedeeltelijk binnen als buiten de bebouwde kom. De weg is in eigendom en beheer van de gemeente Tiel. De Ophemertsedijk heeft een snelheidsregime van 30 km/u (binnen bebouwde kom) en 60 km/u (buiten bebouwde kom)

Het verkeersbesluit wordt genomen overwegende:

Zowel uit recente als in het verleden gedane tellingen op de Ophemertsedijk blijkt dat er sluipverkeer gebruik maakt van de Ophemertsedijk.Dit sluipverkeer wel verminderd is sinds de ingang van de dijk aan de zijde van de Hertogenwijk fysiek is aangepast.Bewoners toch nog veel hinder ondervangen van het sluipverkeer en aangeven dat met name in de zomerperiode er veel hinder is voor wandelaars en fietsers die veelvuldig gebruik maken van de dijk.Handhaving van het huidige C12 verbod met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ moeilijk handhaafbaar is (op langere termijn). Op advies van de verkeeradviseur van de Politie is gekomen tot de in dit verkeersbesluit voorgestelde onderbord-tekst.Op een gedeelte van de Ophemertsedijk alleen voetgangers en fietsers iets te zoeken hebben, maar nu niet gehandhaafd kan worden op misbruik, omdat dit gedeelte niet is aangewezen als fietspad.De bebording aan de zijde van de Waalbandijk (D4 bord, verplicht rechtdoor) eigenlijk ondersteunend is aan de C12 bebording, maar niet begrepen, dan wel niet opgemerkt wordt. Op deze reden is het beter deze bebording te vervangen door een duidelijke voorwaarschuwing.De zichtbaarheid aan alle zijden verbeterd wordt door toepassing van bebording met de juiste grote (buiten bebouwde kom), wegdekmarkering in de vorm van een C12 configuratie en de borden voor de zichtbaarheid aan weerszijden van de weg toe te passen.Dat deze plannen besproken zijn met AVRI Toezicht en Handhaving en de wijkagent van de wijk Passewaaij en met hun in december 2016 een mogelijk handhavingsplan is opgesteld om na plaatsing van de juiste maatregelen een periode intensief te handhaven op sluipverkeer.Dat deze plannen gedeeld zijn met een vertegenwoordiging van de bewoners en gebleken is dat het besluit is conform de afspraken die gemaakt zijn. GehoordOvereenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft tevens overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland. Op 18 januari 2017 heeft hij onderstaand schriftelijk advies gegeven op het voorgenomen maatregelen in het concept verkeersbesluit: Indien de maatregelen worden uitgevoerd op de in het (U)BABW voorgeschreven wijze, daarbij de omschrijving en motivatie van het bijgevoegde concept verkeersbesluit in ogenschouw nemende, zijn er voor de politie geen bezwaren in verband met de juridische handhaafbaarheid.  De politie gaat alsdan akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit.  Besluit:Instellen van een zone verboden voor motorvoertuigen op de Ophemertsedijk en een kort gedeelte van de Inundatiedijk-Zuid, uitgezonderd ten behoeve van aanwonenden en aanliggende percelen, door plaatsing van de borden C12zb en C12ze met onderbord “uitgezonderd tbv aanwonenden en aanliggende percelen” behorende bij het Ter ondersteuning van bovenstaande maatregel, plaatsen van een C12 markering configuratie (circa 1,5 meter diameter) op het wegdek bij de zonegrens aan de zijde van de Hertog Arnoldstraat en aan de zijde van de Waalbandijk.Ter ondersteuning van bovenstaande maatregel, plaatsing van informatieborden op de Waalbandijk met een voorwaarschuwing van het C12 verbod, Het daarbij intrekken van de verplichte rijrichting op de Waalbandijk, door verwijdering van de borden D4 (met onderborden) Het instellen van een fietspad op een deel van de Ophemertsedijk tussen de Hertog Arnoldstraat en de Havendijk/Nieuwe Tielseweg (het gedeelte tussen het afsluitbare gedeelte na de laatste perceelstoegang aan de zijde van de Hertog Arnoldstraat en de aansluiting van het pad bij de Havendijk/Nieuwe Tielseweg), door midden van plaatsing van de borden G11 en onderbord OB505 (fietspad in twee richtingen), behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).Het plaatsen van een voorwaarschuwing van het fietspad 200 meter van te voren bij de ingang van de Ophemertsedijk ter hoogte van de Hertog Arnoldstraat door middel van het bord G11, met onderbord OB401-200.Alle maatregelen conform bijgevoegde gewaarmerkte plattegrondtekening  Tiel, 8 februari 2017burgemeester en wethouders, namens hen,S. Kerseboomteammanager Werkvoorbereiding en Uitvoering BezwaarmogelijkheidAls u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen. In het bezwaarschrift vermeldt u: uw naam en adres (inclusief postcode); de datum; waarom u het niet eens bent met het besluit; het kenmerk van het besluit Vergeet niet uw handtekening op het bezwaarschrift te zetten.  Een onafhankelijke bezwarencommissie behandelt uw bezwaarschrift. Deze commissie bepaalt ook of u gelegenheid krijgt om uw bezwaren mondeling toe te lichten. De wettelijke termijn voor het afhandelen van uw bezwaarschrift bedraagt twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. Deze termijn kan in sommige gevallen verlengd worden. Ondanks uw bezwaarschrift treedt het besluit wel in werking. Als u dat tegen wilt houden en u hebt daarvoor een dringende reden, dan kunt u de rechtbank in Arnhem vragen om een voorlopige voorziening te treffen. Dat kunt u pas doen nadat u uw bezwaarschrift bij de gemeente hebt ingediend. De behandeling van een verzoek door de voorzieningenrechter is niet gratis. U betaalt € 150,-- als u particulier bent. In andere gevallen (bijvoorbeeld voor een stichting) bedragen de kosten € 297,--. Het postadres van de rechtbank is: rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Naar boven