Kenmerk: GEM - 1634128/16297 Verkeersbesluit voor het intrekken van het stopverbod aan beide zijden van de Prijssestraat te Culemborg d.d. 2 november 2016

Logo Culemborg

Achtergrond

De Prijssestraat ligt in het centrum van Culemborg. Het is een drukke straat die belangrijk is voor de routing in de binnenstad. In de straat liggen woningen, winkels en horecavoorzieningen.

Op 2 november 2016 is een verkeersbesluit genomen om een stopverbod in te voeren in de Prijssestraat. Het stopverbod is ingevoerd om een extra mogelijkheid te hebben op te treden tegen stilstaande auto’s op de rijbaan, naast de reguliere parkeervakken.

Direct na publicatie van dit verkeersbesluit kwamen er bezwaren van bewoners en ondernemers uit de Prijssestraat. Zij vroegen zich af of leveranciers de winkels en bedrijven nog konden en mochten bevoorraden, met name op momenten dat de laad- en losplaats in gebruik is. Er is direct aangegeven dat dit natuurlijk mogelijk moet blijven en dat uitgezocht zou worden hoe dit juridisch goed geregeld kon worden. Gebleken is dat dit met een stopverbod juridisch niet goed te regelen is.

In de Prijssestraat geldt een parkeerverbodszone. Jurisprudentie geeft aan dat met de huidige regelgeving voldoende handhavend kan worden opgetreden.

 

Oplossing

Omdat een normale bedrijfsvoering mogelijk moet blijven in de Prijssestraat en omdat er al voldoende mogelijkheden zijn om handhavend op te treden tegen overlast, heeft de gemeente besloten het stopverbod in de Prijssestraat niet te effectueren. In dit verkeersbesluit wordt het stopverbod van 2 november 2016 weer ingetrokken.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Culemborg;

 

Overwegende dat

 

er aanleiding is om verkeersmaatregelen te treffen in de Prijssestraat te Culemborg;

 

ingevolge artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit en voorts op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen;

 

de Prijssestraat een erftoegangsweg is, als zodanig benoemd in het plan Categorisering wegennet Culemborg uit 2001;

 

een erftoegangsweg zich in een verblijfsgebied, zoals een woonwijk of winkelgebied, bevindt;

 

het snelheidsregime op een erftoegangsweg 30 km/u bedraagt;

 

in de Prijssestraat een parkeerverbod zone van kracht is;

 

de Prijssestraat een wisselende breedte heeft, variërend van ongeveer 5,50m tot ongeveer 7,75m;

 

de Prijssestraat een belangrijke straat is in de routing naar en van het centrum van Culemborg;

 

het vanwege de locatie een drukkere weg is dan een willekeurige erftoegangsweg in een woonwijk;

 

er bijna in de hele Prijssestraat aan beide zijden van de weg in langsparkeervakken wordt geparkeerd;

 

de breedte van de weg in combinatie met het gebruik het niet toelaat om buiten de langsparkeervakken stil te staan;

 

stilstaande auto’s naast de reguliere parkeervakken, al dan niet met draaiende motoren, voor overlast zorgen voor omwonenden;

 

stilstaande auto’s naast de reguliere parkeervakken gevaarlijke situaties veroorzaken voor het overige verkeer zoals fietsers, voetgangers en andere motorvoertuigen;

 

stilstaande auto’s naast de reguliere parkeervakken de doorstroming van het verkeer belemmeren;

 

op 2 november 2016 is besloten een stopverbod in de Prijssestraat tussen de Zandstraat en de Westerwal in te stellen om voornoemde problemen aan te pakken;

 

direct na publicatie van dit verkeersbesluit er bezwaren van bewoners en ondernemers uit de Prijssestraat kwamen tegen dit stopverbod;

 

de bezwaarmakers zich afvroegen of leveranciers de winkels en bedrijven nog konden en mochten bevoorraden, met name op momenten dat de laad- en losplaats in gebruik is;

 

het uitgangspunt van de gemeente is dat een normale bedrijfsvoering mogelijk moet blijven in de Prijssestraat terwijl ook handhavend kan worden opgetreden tegen overlast door verkeerd parkeergedrag;

 

gebleken is dat het met een stopverbod niet mogelijk is om juridisch op correcte wijze uitzonderingen te maken voor laden en lossen ten behoeve van de bedrijfsvoering van ondernemers;

 

uit jurisprudentie is gebleken dat er in de bestaande parkeerverbod zone voldoende handhavend kan worden opgetreden tegen de ervaren overlast;

 

bij laden en lossen er sprake moet zijn van enig gewicht en omvang van het uit- of in te laden goed;

 

bij een afhaalzaak geen sprake is van enig gewicht en omvang en er dus sprake is van foutief parkeren wanneer een auto stilstaat, al dan niet met draaiende motor, buiten de parkeervakken;

 

het gezien alle voorgaande overwegingen wenselijk is het op 2 november 2016 ingestelde stopverbod in de Prijssestraat tussen de Zandstraat en de Westerwal niet te effectueren en in te trekken;

 

het belang van verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid voldoende geborgd is met mogelijkheden van handhaving in de bestaande situatie van een parkeerverbod zone;

 

het belang van omwonenden die overlast ervaren van stilstaande auto’s, al dan niet met draaiende motoren, voldoende geborgd is met mogelijkheden van handhaving in de bestaande situatie van een parkeerverbod zone;

 

het belang van ondernemers en bewoners om vrijelijk te kunnen laden en lossen is gediend met het intrekken van het ingestelde stopverbod in de Prijssestraat d.d. 2 november 2016;

 

de Prijssestraat is gelegen binnen de grenzen van de gemeente Culemborg;

 

gelet op de adviezen van de afdelingen Stadsontwikkeling en Wijkzaken/Planrealisatie van de Gemeente Culemborg;

 

overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit;

 

gelet op het algemeen belang van het verkeer;

 

gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 waardoor wij bevoegd zijn tot het nemen van dit verkeersbesluit;

 

Besluiten:

 

  • 1.

    op grond van art. 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 tot het intrekken van het ingestelde stopverbod in de Prijssestraat tussen de Zandstraat en de Westerwal d.d. 2 november 2016 (GEM-633012/15677);

  • 2.

    dit besluit in werking te laten treden de dag na publicatie in de Staatscourant;

  • 3.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen door publicatie in de Staatscourant, te vinden op http://www.officielebekendmakingen.nl/ en door vermelding op de gemeentepagina in de Culemborgse Courant;

  • 4.

    belanghebbenden te wijzen op de mogelijkheid van het indienen van bezwaar op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken waarop de bekendmaking heeft plaatsgevonden in de Staatscourant;

 

Culemborg, 8 februari 2017,

 

Burgemeester en Wethouders van Culemborg

Namens hen

Teamhoofd Planrealisatie

D. Roodhorst

 

Omdat de goedkeuring voor dit besluit digitaal is afgehandeld, ontbreekt een met de pen gezette handtekening.

Naar boven