Verkeersbesluit Boulevard

Logo Zeist

Datum: 12 december 2017

Kenmerk: 254748

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 17 november 2011 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft positief geadviseerd op het verkeersbesluit.

Motivering

Het wegdek van de Boulevard is aan het einde van zijn levensduur waardoor schades in het wegdek zijn ontstaan. Vanaf 16 oktober 2017 zijn er werkzaamheden ten behoeve van groot onderhoud aan de Boulevard met haar kruisingen gestart. Doel van deze werkzaamheden is om de weg weer voor jaren functioneel en veilig te maken. Een aantal aanpassingen in de inrichting van de Boulevard worden gedaan om onder andere de veiligheid voor het fietsverkeer te verhogen.

In verband met de veiligheid op de weg is inhalen op de Boulevard niet gewenst. De onderbroken streep op de as van de Boulevard wordt daarom vervangen door een doorgetrokken streep, behalve ter hoogte van de uitritten op de Boulevard.

Ter hoogte van het benzinestation op de Boulevard wordt een keerlus gerealiseerd.

Daarnaast is de ambitie van de gemeente Zeist is om minder borden in het straatbeeld te hebben. In de loop van de jaren is een veelvoud aan verkeersborden ontstaan door onvoldoende inzicht en beheer van de verkeersborden. Het gevolg is dat er zoveel borden staan dat de belangrijkste niet meer opvallen en er onduidelijke situaties zijn ontstaan voor de weggebruiker. Door middel van een sanering van verkeersborden wil de gemeente tot een minimum aan borden komen, waarbij gegarandeerd is dat de verkeersdeelnemers aan de inrichting van de weg kunnen herkennen wat er van ze verlangd wordt. Voor de Boulevard worden de onnodige borden gesaneerd en foutieve borden aangepast.

Voor het saneren van verkeersborden zijn saneringsrichtlijnen opgesteld. Aan de hand van deze richtlijnen zijn de betreffende verkeersborden allen verkeerskundig beoordeeld. Voor een groot aantal verkeersborden geldt dat de bebording overbodig is omdat uit het wegbeeld ter plaatse al blijkt wat het gewenste verkeersgedrag is. In sommige gevallen gaat het om een foutief geplaatst bord. Door het verwijderen van overbodige borden wordt een verkeersveilige, eenduidige en begrijpelijke verkeersinfrastructuur gerealiseerd, waarbij de overgebleven verkeersmaatregelen door de weggebruikers worden begrepen en als noodzakelijk worden geaccepteerd. Verder wordt met het saneren van borden de horizonvervuiling tegengegaan, de kwaliteit van de openbare ruimte verbeterd en wordt bespaard op het beheer en onderhoud van borden.

Maatregel

Door het uitbreiden van een 30-km zone worden een aantal borden gesaneerd (zijn er minder 30-km zoneborden nodig).

Voor een rotonde binnen de bebouwde kom worden geen dubbele borden B6 geplaatst en worden er geen borden B6 geplaatst bij het verlaten van de rotonde, dit is niet conform de richtlijnen voor de inrichting van een rotonde binnen de bebouwde kom. Deze borden worden gesaneerd.

Bij een uitritconstructie die volgens de richtlijnen is aangelegd wordt de voorrang niet geregeld met borden. Voorrangsborden bij een uitritconstructie worden gesaneerd.

De geslotenverklaring op de Boulevard ten noorden van de Oude Woudenburgse Zandweg is een oude verkeersmaatregel die rekening hield met het langzame verkeer wat via de Oude Woudenbergse Zandweg vanuit Austerlitz kwam. De Oude Woudenbergse Zandweg loopt nu dood.

Bij een rotonde worden geen D2 borden (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) op de kop z’n kant van middengeleiders (aan de binnenkant van de rotonde). Dit is niet conform de richtlijnen voor de inrichting van een rotonde.

Voor een fietspad in twee richtingen bereden en voorzien van asmarkering hoeft geen onderbord onder de G11 (verplicht fietspad) geplaatst te worden die aangeeft dat het fietspad in twee richtingen bereden kan worden. Deze onderborden worden gesaneerd.

Door het aanbrengen van een doorgetrokken streep op de as van Boulevard, daar waar geen sprake is van gescheiden rijstroken, wordt het onderling inhalen van het verkeer op de Boulevard tegen gegaan.

Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers.

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

  • Door het plaatsen van de borden A1 (zone) en A2 (zone) van Bijlage I van het RVV 1990 op de Boulevard ten noorden van de rotonde Boulevard/Verlengde Slotlaan/Lyceumlaan/Antonlaan wordt de maximum snelheid op de rotonde ingesteld op 30 km/u en worden de A1 (zone) en A2 (zone) borden op de Verlengde Slotlaan, de Lyceumlaan, de Slotlaan en de Antonlaan gesaneerd;

  • Door het in stand houden van de borden A4 (zone) van Bijlage I van het RVV1990 een schoolzone in te stellen met een adviessnelheid van 30 km/u op de Boulevard ter hoogte van de Burgemeester van Holthelaan;

  • Door het in stand houden van de borden B1 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden wordt de Boulevard, voor het gedeelte tussen de Zandbergenlaan en de Dijnselburgerlaan aangewezen als voorrangsweg;

  • Door het verwijderen van de borden B1 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden op de kruisingen van de Boulevard met de Acacialaan en de Valckenboschlaan verandert er niets aan de voorrangsregeling in verband met de uitritconstructie;

  • Door het verwijderen van de borden B6 van Bijlage I van het RVV 1990 bij de rotondes op de Boulevard die dubbel zijn uitgevoerd en die bij het verlaten van de rotonde zijn geplaatst verandert er niets aan de voorrangssituatie op de rotonde;

  • Door het plaatsen van het bord B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden op de keerlus van de Boulevard, ter hoogte van het tankstation, wordt aangegeven dat het verkeer dat gebruik maakt van de keerlus voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Boulevard;

  • Door het in stand houden van de borden C2 van Bijlage I van het RVV 1990 de ingang van het benzinestation aan de Boulevard aan te wijzen als eenrichtingsweg en te voorkomen dat het verkeer in de verkeerde richting de Boulevard op rijdt;

  • Door het verwijderen van het bord C9 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord met de tekst “uitgezonderd brommobielen” de geslotenverklaring voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen dan 25 km/h, alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen voor het noordoostelijke deel van de Boulevard, tussen de Oude Woudenbergse Zandweg en de Zandbergenlaan op te heffen;

  • Door het verwijderen van het bord C15 van Bijlage I van het RVV 1990 op het fietspad bij de kruising Boulevard/Dijnselburgerlaan verandert er niets aan de maatregel dat fietsers in principe rechts moeten houden;

  • Door het in stand houden van de borden D1 Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als rotonde met de verplichte rijrichting die op het bord is aangegeven:

  • De rotonde Boulevard/Verlengde Slotlaan/Lyceumlaan/Antonlaan;

  • De rotonde Boulevard/Lindenlaan;

  • Door het in stand houden van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders van de Boulevard aan te geven dat bestuurders het bord dienen te passeren aan de zijde die de pijl op het bord aangeeft;

  • Door het plaatsen van het bord D5 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Oude Woudenbergse Zandweg te gebieden dat het verkeer op de Oude Woudenbergse Zandweg de rijrichting volgt die aangegeven is op het bord dusdanig dat het verkeer alleen rechtsaf de Boulevard op mag rijden;

  • Door het plaatsen van het bord D5 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord op de Boulevard in de richting van de Krakelingweg aan te geven dat het verkeer de verplichte rijrichting op het bord moet volgen met uitzondering van alle motorvoertuigen dusdanig dat ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller mogen of kunnen rijden dan 25 km/h, alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen niet de Zandbergenlaan op gaan;

  • Door het in stand houden van de borden G11 van Bijlage I van het RVV 1990 de vrijliggende paden parallel aan de Boulevard aan te wijzen als verplichte fietspaden;

  • Door het in stand houden van de borden L2 van Bijlage I van het RVV 1990 en de zebramarkering aan te wijzen als voetgangersoversteekplaatsen de oversteken op de Boulevard:

  • Ten noorden van de rotonde Boulevard/Verlengde Slotlaan/Lyceumlaan/Antonlaan;

  • Ten noorden en ten zuiden van de rotonde Boulevard/Lindenlaan;

  • Door het in stand houden van de borden L3b van Bijlage I van het RVV 1990 de haltes aan de Boulevard aan te wijzen als bushaltes;

  • Door het aanbrengen van een doorgetrokken streep op de as van de Boulevard als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 aan te geven dat bestuurders zich niet links van een doorgetrokken streep mogen bevinden.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra de markering en de borden zijn aangebracht.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

de teammanager Beheer en Openbare Ruimte,

Florien (A.C.) Westermann

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het beroepschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Ook aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Griffierecht

Het griffierecht bedraagt:

  • € 143,- voor een natuurlijk persoon;

  • € 285,- voor een rechtspersoon.

Na indiening ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.

Naar boven