Verkeersbesluit Maelsonstraat, diverse verkeersmaatregelen als gevolg van herinrichting en extra aansluiting op Provincialeweg;

Logo Hoorn

gelet op:

• artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994, waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

• het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

overwegende dat:

• wij de Maelsonstraat heringericht en extra aangesloten hebben op de Provincialeweg;

• als gevolg hiervan een aantal verkeersmaatregelen ingetrokken dan wel ingesteld moet worden;

• wij bij besluit van 16 juni 2009 corsa registratie nummer 09.21074 onder punt 2.l. besloten hebben tot aanwijzing van fietsstroken op de Maelsonstraat;

• langs het noord-zuid gelegen gedeelte van de Maelsonstraat vrijliggende bromfiets-/fietspaden aangebracht zijn en het oost-west gelegen gedeelte van de Maelsonstraat ingericht is 30km zone, waarbij sprake is van gemengd verkeer op de rijbaan, en daarom de fietsstroken langs de Maelsonstraat ingetrokken moeten worden;

• de paden aan de westzijde van de Maelsonstraat, tussen Provincialeweg en Van Dedemstraat, de oostzijde, tussen Provincialeweg en de toegang tot het ziekenhuisterrein ten zuiden van huisnummer 11, en ter plaatse van de kruising Maelsonstraat/Van Dedemstraat aansluitend op de bestaande fietsstroken langs de Van Dedemstraat, zijn ingericht als bromfiets-/fietspad en daarom ter verzekering van de veiligheid op de weg als zodanig moeten worden aangewezen;

• ter verzekering van de veiligheid op de weg het oost-west gelegen gedeelte van de Maelsonstraat aangewezen moet worden als 30km zone;

• de Leemhorststraat wordt ingericht als 30km zone en daarom ter verzekering van de veiligheid op de weg als zodanig moet worden aangewezen;

• in de directe omgeving van de Maelsonstraat betaald parkeren geldt dan wel parkeren op eigen terrein achter een slagboom en er twee grote publiek aantrekkende functies in het gebied zijn, het ziekenhuis en het NS-station, waardoor automobilisten op zoek gaan naar gratis parkeerplaatsen en dit tot gevolg kan hebben dat op het oost-west gelegen gedeelte van de Maelsonstraat langs de rijbaan geparkeerd wordt, nu hier geen fietsstroken meer aangebracht zijn, en dit parkeren ook langs de rijbaan van de Leemhorststraat plaats zou kunnen vinden;

• hierdoor parkeeroverlast en daaraan gekoppeld doorstromingsproblemen van/naar de aanliggende instellingen/bedrijven/woningen kunnen ontstaan en daarom ter waarborging van de vrijheid van het verkeer een parkeerverbodzone ingesteld moet worden op het oost-west gelegen gedeelte van de Maelsonstraat, tussen huisnummers 10 en 20, en op de Leemhorststraat;

• op de betaald parkeerlocaties dan wel op eigen terrein bij de aan de Maelsonstraat en Leemhorststraat gevestigde instellingen/bedrijven/woningen voldoende parkeermogelijkheid (op eigen terrein) aanwezig is;

• de Provincialeweg aangewezen is als voorrangsweg en daarom ter verzekering van de veiligheid op de weg ook het verkeer vanaf de nieuwe aansluiting van de Maelsonstraat (ten westen van Maelsonstraat 20) voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Provincialeweg;

• op de Provincialeweg als gevolg van de nieuwe aansluiting van de Maelsonstraat (ten westen van Maelsonstraat 20) de middenberm onderbroken is en daarom ter verzekering van de veiligheid op de weg geboden ingesteld moeten worden om deze middengeleiders aan de rechterzijde voorbij te gaan;

• op de Maelsonstraat (ten westen van Maelsonstraat 20) een middengeleider in het midden van de Maelsonstraat aangebracht is en tussen de linksaf en rechtsaf voorsorteervakken richting de Provincialeweg en daarom ter verzekering van de veiligheid op de weg geboden ingesteld moeten worden om deze middengeleiders aan de rechterzijde dan wel aan weerszijden voorbij te (mogen) gaan;

• ter verzekering van de veiligheid op de weg op de aansluiting van de Leemhorstraat op de Maelsonstraat, het oost-west gelegen gedeelte van de Maelsonstraat op de Maelsonstraat (noord-zuid), de uitritten van Maelsonstraat 24, 26, 28 en de uitrit ten zuiden van Maelsonstraat 11 een verplichte rijrichting rechtsaf, uitgezonderd fietsers en bromfietsers, ingesteld moet worden omdat er sprake is van gescheiden rijbanen op de Maelsonstraat (noord-zuid) waardoor linksaf slaan niet mogelijk is, en op deze locaties aanvullend ook borden C04 geplaatst worden in de middengeleider;

• wij bij besluit van 4 december 2001 onder punt e. onder andere besloten hebben om het pad direct ten noorden van de kruising Maelsonstraat/Maelsonstraat (ten zuidwesten van Maelsonstraat 6) aan te wijzen als fiets-/bromfietspad en dit besluit voor wat betreft dit pad moet worden ingetrokken nu het pad verwijderd is;

• ter verzekering van de veiligheid op de weg een gesloten verklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen ingesteld moet worden op het weggedeelte vanaf de Koepoortsweg rechtsafslaand richting Provincialeweg, direct ten zuidwesten van Maelsonstraat 6;

• wij bij besluit van 4 december 2001 onder punt f. onder ander besloten hebben om op de middengeleider van de Maelsonstraat ten zuidwesten van Maelsonstraat 6, tussen de voormalige voorsorteervakken rechtdoor en rechtsaf (gezien in zuidelijke richting), een gebod in te stellen dat de de middengeleider aan beide zijden mag worden voorbijgegaan;

• de voorsorteervakken aangepast zijn naar één enkele rijbaan richting het ziekenhuis en daarom op de voormalige splitsing van de voorsorteervakken het gebod verwijderd moet worden;

• wij bij besluit van 4 december 2001 onder punt f. onder andere besloten hebben om op de middengeleider direct ten westen van de kruising Maelsonstraat oost-west/Maelsonstraat noord-zuid (ten zuidwesten van Maelsonstraat 6) een gebod in te stellen om de middengeleider aan de rechterzijde voorbij te gaan;

• deze middengeleider verwijderd is en daarom het gebod ingetrokken moet worden;

• wij bij besluit van 4 december 2001 onder punt c. onder andere besloten hebben tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising van de Maelsonstraat oost-west/Maelsonstraat noord-zuid (ten zuidwesten van Maelsonstraat 6);

• ter plaatse een uitritconstructie aangebracht is en daarom de voorrangsregeling op dit punt moet worden ingetrokken;

• ter hoogte van Maelsonstraat 24 een oversteekmogelijkheid voor fietsers gerealiseerd is en daarom ter verzekering van de veiligheid op de weg een voorrangsregeling ingesteld moet worden met voorrang voor het verkeer op de Maelsonstraat, omdat het verkeer op de Maelsonstraat ook voorrang heeft op de overige zijstraten en zodoende een eenduidig voorrangssituatie ontstaat;

• op het kruispunt Van Dedemstraat/Maelsonstraat een voorrangsregeling aanwezig is, met voorrang voor het verkeer op de Van Dedemstraat, en daarom ter verzekering van de veiligheid op de weg daarom ook het verkeer op de fiets-/bromfietsoversteek direct ten westen van deze kruising voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Van Dedemstraat;

• overleg gevoerd is met de korpschef van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord en deze positief geadviseerd heeft op onderstaande maatregelen;

• de betreffende straten in beheer zijn bij de gemeente Hoorn;

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:

  • 1.

    door het verwijderen van onderbroken witte markering en fietssymbolen op het wegdek tot het intrekken van het besluit van 16 juni 2009 corsa registratie nummer 09.21074, voor zover het betreft punt 2.l. tot aanwijzing van fietsstroken op de Maelsonstraat;

  • 2.

    door plaatsing van borden G12a en G12b van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot aanwijzing van de paden aan de westzijde van de Maelsonstraat, tussen Provincialeweg en Van Dedemstraat, de oostzijde, tussen Provincialeweg en de toegang tot het ziekenhuisterrein ten zuiden van huisnummer 11, en ter plaatse van de kruising Maelsonstraat/Van Dedemstraat aansluitend op de bestaande fietsstroken langs de Van Dedemstraat als bromfiets-/fietspad;

  • 3.

    door plaatsing van borden E10(A1) en E11(A1) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeertekens 1990 tot het instellen van een maximumsnelheid van 30km/uur op het oost-west gelegen gedeelte van de Maelsonstraat, ten zuiden van huisnummers 10 t/m 20;

  • 4.

    door plaatsing van borden E10(A1) en E11(A1) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot het instellen van een maximumsnelheid van 30km/uur op de Leemhorststraat;

  • 5.

    door plaatsing van borden A10(E1) en E11(E1) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot het instellen van een parkeerverbodzone op het oost-west gelegen gedeelte van de Maelsonstraat, tussen huisnummer 10 en 20;

  • 6.

    door plaatsing van borden A10(E1) en E11(E1) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot het instellen van een parkeerverbodzone op de Leemhorststraat;

  • 7.

    door plaatsing van borden D2 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 geboden in te stellen om de middengeleiders op de kruising van de Provincialeweg met de Maelsonstraat (ten westen van Maelsonstraat 20) aan de rechterzijde van het bord voorbij te gaan;

  • 8.

    door plaatsing van bord D3 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot het instellen van een gebod om de middengeleider tussen de linksaf en rechtsaf voorsorteervakken op de Maelsonstraat (ten westen van Maelsonstraat 20) richting de Provincialeweg aan weerszijden voorbij te mogen gaan;

  • 9.

    door plaatsing van borden D5r en C4 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voorzien van onderborden met opschrift “uitgezonderd fietsers en bromfietsers”, een verplichte rijrichting (rechtsaf) in te stellen op de aansluiting van de Leemhorstraat op de Maelsonstraat, het oost-west gelegen gedeelte van de Maelsonstraat op de Maelsonstraat (noord-zuid), de uitritten van Maelsonstraat 24, 26, 28 en de uitrit ten zuiden van Maelsonstraat 11;

  • 10.

    door verwijdering van borden G12a en G12b van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot intrekking van het besluit van 4 december 2001 punt e. zover het betreft de aanwijzing van het pad direct ten noorden van de kruising Maelsonstraat/Maelsonstraat (ten zuidwesten van Maelsonstraat 6) als fiets-/bromfietspad;

  • 11.

    door plaatsing van bord C15 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot het instellen van een gesloten verklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op het weggedeelte vanaf de Koepoortsweg rechtsafslaand richting Provincialeweg, direct ten zuidwesten van Maelsonstraat 6;

  • 12.

    door verwijdering van bord D3 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot intrekking van het besluit van 4 december 2001 punt f. zover het betreft de instelling van een gebod om beide zijden voorbij te gaan van de middengeleider op de Maelsonstraat ten zuidwesten van Maelsonstraat 6, tussen de voormalige voorsorteervakken rechtdoor en rechtsaf (gezien in zuidelijke richting);

  • 13.

    door verwijdering van bord D2 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot intrekking van het besluit van 4 december 2001 punt f. zover het betreft de instelling van een gebod om de middengeleider direct ten westen van de kruising Maelsonstraat oost-west/Maelsonstraat noord-zuid (ten zuidwesten van Maelsonstraat 6) aan de rechterzijde voorbij te gaan;

  • 14.

    door verwijdering van borden B5 en B6 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeertekens 1990 tot intrekking van het besluit van 4 december 2001 punt c. zover het betreft de instelling van een voorrangsregeling op de kruising van de Maelsonstraat oost-west/Maelsonstraat noord-zuid (ten zuidwesten van Maelsonstraat 6);

  • 15.

    door plaatsing van borden B6 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising van de Maelsonstraat met de fietsoversteekplaats ter hoogte van Maelsonstraat 24, met voorrang voor het verkeer op de Maelsonstraat;

te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:

• middels publicatie Westfriesland op Zondag

• middels publicatie in de staatscourant

Aldus vastgesteld

namens het college van burgemeester en wethouders

J.Tjalma

Teammanager Ingenieursbureau

Bent u het niet eens met dit besluit?

In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen met 0229-252200. Als u het kenmerk van de brief bij de hand houdt, kunnen wij u sneller helpen.

Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Hoe maakt u bezwaar?

U stuurt uw bezwaarschrift aan: het college van burgemeester en wethouders. Adres: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;

• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);

• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;

• de datum en uw handtekening.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

Voorlopige voorziening

Een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht. Als u een bezwaarschrift of beroepschrift heeft ingediend, kunt u de Voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, sector Bestuur (postbus 1621, 2003 BR Haarlem) vragen de werking van het besluit te schorsen of een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden. De voorzieningenrechter bepaalt of onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, het treffen van een voorlopige voorziening rechtvaardigt.

Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.

Naar boven