Kenmerk: UIT - 79043

Logo Almelo

Burgemeester en Wethouders van Almelo,

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Vereiste van besluit:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Uit het oogpunt van:

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of functie van objecten of gebieden.

Is het gewenst om :

Een aantal wegen rondom het XL Businesspark af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Dit geldt voor:

  • de Hoeselerdijk ten westen en ten oosten van de brug over het Twentekanaal;

  • de Wolbes Landen ter hoogte van de “doorbraak”;

  • Twentepoort West ter hoogte van de tunnel onder de A35.

Alle afsluitingen worden gerealiseerd door het aanbrengen van verzinkbare palen. Het betreft hier erftoegangswegen waarvan de intensiteit gering is. De afsluitingen en de bijbehorende bebording worden gerealiseerd zoals deze zijn aangegeven op bijgevoegde tekeningen bij dit besluit. Deze tekeningen zijn onderdeel van dit besluit.

Motivering:

XL B usinesspark

XL Businesspark Twente heeft een hoogwaardig parkmanagement. Het onderhoud en beheer van de groenvoorzieningen, het oppervlaktewater en de wegen zijn onderdeel van het collectieve parkmanagement. Dat geldt ook voor de terreinbeveiliging en een centraal bluswatersysteem. XL Businesspark heeft ook in deze hoedanigheid de gemeente verzocht de (enkele) toegangswegen af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.

Overlast

Uit informatie van de politie is gebleken dat de Hoeselerdijkbrug populair is bij (onder andere) jongeren uit de omgeving. Drugsgebruik en handel in verdovende middelen worden met regelmaat geconstateerd. Degelijke ontmoetingsplekken passen niet bij een hoogwaardig parkmanagement en kunnen eventueel een nadelig effect hebben op het aantrekken van nieuwe ondernemingen en vormen daarnaast een risico voor de bestaande ondernemingen. Door fysieke afsluitingen op de toegangswegen wordt vorenstaande ontmoedigd en/of tegengegaan.

Vrachtverkeer

Kenmerkend voor het XL Businesspark is de hoeveelheid vrachtverkeer wat hier komt om te laden en lossen. Door het overige gemotoriseerd verkeer te weren worden het aantal conflictmomenten tussen groot en zwaar vrachtverkeer met het overige gemotoriseerd verkeer voorkomen. Dit heeft een positief effect op de verkeersveiligheid op het terrein. Volgens de strikte beginselen van ‘duurzaam-veilig’ is het gewenst vrachtauto’s daar waar mogelijk te scheiden van het overige verkeer. Vanwege hun omvang, dode hoeken, manoeuvreerbeperkingen en ‘botsonveilige’ structuur, gedragen ze zich slecht bij een menging met kwetsbare verkeersdeelnemers. Gelet op de aanwezige infrastructuur op het XL Businesspark past het scheiden van vrachtverkeer van het overige verkeer goed in de beginselen van ‘duurzaam-veilig’. Met de beschreven afsluitingen wordt bewerkstelligd dat de betreffende wegvakken uitsluitend nog gebruikt worden door langzaam verkeer, hulpdiensten en enkele ontheffinghouders.

Omwonenden

Vanuit Bornerbroek zijn veel positieve signalen gekomen over de nog te realiseren afsluitingen. De Wolbes Landen wordt nu als sluiproute gebruikt voor verkeer met bestemming Bornerbroek. Sluipverkeer is doorgaand verkeer dat niet de wegen gebruikt die zijn afgestemd op de doorstroming, maar een andere route kiest die korter of sneller is, maar daar niet voor is uitgerust (krap wegprofiel). Kenmerkend van sluipverkeer is dat deze vaker de maximum snelheid overtreden.

Voor een goede bereikbaarheid van de percelen aan de oostkant van het kanaal en ten noorden van het XL Businesspark Twente heeft Rijkswaterstaat toestemming gegeven om puinverharding aan te brengen op het reeds bestaande (onderhouds)pad.

Hulpdiensten

De afsluitingen zijn besproken met de hulpdiensten. Zij hebben geen bezwaren geuit tegen de in dit voorstel genoemde verkeersmaatregelen. Alle hulpdiensten ontvangen een universele sleutel voor alle afsluitingen.

Planning

De afsluitingen worden binnenkort al aangegeven met bebording. De verzinkbare palen worden dan ook al geplaatst maar pas “operationeel” in overeenstemming met de daarover gemaakte afspraken met de direct belanghebbenden. Op grond van het bepaalde in artikel 15 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is voldaan aan de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens gestelde voorschriften.

Belangenafweging:

Bij een besluit van algemene strekking, zoals het hier bestreden verkeersbesluit, zullen wij altijd de belangen die daarmee worden gediend zoals hier de verkeersveiligheid, moeten afwegen tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang dat wij beogen met de invoering van de hierboven genoemde verkeersmaatregelen. Artikel 3:4 lid 2 Awb stelt dat de voor een of meer belanghebbende nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met dat besluit te dienen doelen.

Volgens vaste rechtspraak is het kader waarbinnen een verkeersbesluit moet worden genomen en beoordeeld, gegeven in artikel 21 van het BABW gelezen in samenhang met artikel 2 van de WVW 1994. De bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen kent ruime beoordelingsmarges en het is aan het daartoe bevoegde orgaan (gemeente) om de belangen die bij het al dan niet nemen van een verkeersbesluit zijn betrokken tegen elkaar af te wegen. Bij dit verkeersbesluit is dit uitvoerig en zorgvuldig gebeurd. Voorts heeft de Afdeling in haar uitspraak van 12 december 2012 in zaak nr. 201110918/1/A3 overwogen dat het college niet de absolute noodzaak van een verkeersbesluit behoeft aan te tonen. Voldoende is dat met het verkeersbesluit de eraan ten grondslag gelegde belangen, bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW, worden gediend en dat inzichtelijk is gemaakt op welke wijze deze belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Met alle direct aanwonenden en betrokkenen zijn de verkeersmaatregelen besproken. Hiervan zijn verslagen gemaakt en de uitkomst van deze gesprekken zijn betrokken bij dit verkeersbesluit.

Gelet op :

De artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Gehoord :

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en wethouders om:

  • 1.

    De Hoeselerdijk ten westen en ten oosten van de brug over het T wentekanaal af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van de borden c12

  • 2.

    De Wolbes L anden ter hoogte van de “doorbraak” af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van de borden c12 . Deze afsluiting mede kenbaar te maken door middel van vooraankondigingen komende vanuit Bornerbroek ter hoogte van de Eierbaan en vanaf het XL Businesspark ter hoogte van de kruising met Newton.

  • 3.

    De vrije doorgang vanaf T wentepoot West richting XL Businesspark ter hoogte van de onderdoorgang van de A35 af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van de borden c12

  • 4.

    Het verkeersbesluit ‘afsluitingen XL Businesspark’ zoals vastgesteld door het college d.d. 22 augustus 2017 met kenmerk UIT -1776573 in te trekken.

Almelo, 5 december 2017

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo,

De secretaris, De burgemeester,

Bezwaarprocedure

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na publicatie bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient tenminste te bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift geschreven hebt;

  • een omschrijving van het besluit waar uw bezwaar zich tegen richt, en

  • de gronden waarop uw bezwaar rust.

Wij wijzen u erop dat het indienen van bezwaar geen schorsende werking heeft. Daarvoor dient u, indien u bezwaar heeft gemaakt, zich te wenden tot de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, met het verzoek om een voorlopige voorziening te treffen. De Voorzieningenrechter gaat hier alleen toe over als hij van oordeel is dat onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Het verzoek om een voorlopige voorziening dient u te richten aan: Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, t.a.v. de Voorzieningenrechter, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle.

Naar boven