Verkeersbesluit:“Tijdelijke verkeersmaatregelen bouwverkeer ten behoeve van realisatie plan Koster Oosterlandenweg"

Logo Kampen

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,

Overwegende:

dat medio 2017-2018 aan de Oosterlandenweg in IJsselmuiden een bouwplan ‘plan Koster’ zal worden gerealiseerd dat bestaat uit 38 woningen en 22 appartementen;

dat tijdens de bouwfase de aanwezigheid van bouwverkeer enige impact heeft op het gebruik van de Oosterlandenweg;

dat daarom bekeken is hoe - tijdens de bouwfase – het bouwverkeer op een zo verkeersveilig mogelijke manier van en naar de bouwlocatie (Oosterlandenerf) kan gaan rijden;

dat de Oosterlandenweg tussen de Burgemeester van Engelenweg en de bebouwde komgrens is gecategoriseerd als erftoegangsweg maar het gebruik kent van een ontsluitingsweg en gedeeltelijk ook zo is ingericht door middel van de aanwezige as-markering en een vrijliggende fietsvoorziening;

dat de Oosterlandenweg ter hoogte van de bouwlocatie van ‘Plan Koster’ onderdeel uitmaakt van een 30 kilometer per uur zone die in de kern van IJsselmuiden van kracht is;

dat gekozen is om de route voor het bouwverkeer te leiden via de Oosterlandenweg richting de Zwolseweg om zo bouwverkeer (vrachtwagens) door het centrum van IJsselmuiden te voorkomen;

dat het vrijliggende fietspad langs de Oosterlandenweg een belangrijke schakel is in het fietsnetwerk van IJsselmuiden en tevens veel gebruikt wordt door schoolgaande kinderen en fietsverkeer van/naar de overige maatschappelijke voorzieningen die in de omgeving gevestigd zijn;

dat daarom nadrukkelijk aandacht is besteed aan het kruisen van het twee richtingen verplichte fietspad - en het voetpad - dat aan de noordzijde van de rijbaan van de Oosterlandenweg is gelegen;

dat gekozen is om tijdens de bouwfase een circulatie voor bouwverkeer te realiseren door middel van het instellen van een tweetal eenrichtingswegen, waarbij bouwverkeer de meest oostelijke aansluiting gebruikt om in te rijden (hierna: inrit bouwverkeer) en de meest westelijk gelegen aansluiting gebruikt om uit te rijden (hierna uitrit bouwverkeer);

dat ter hoogte van de inrit van het bouwverkeer gekozen is om het gedeelte tussen de Oosterlandenweg en het parkeerterrein aan te wijzen aan eenrichtingsweg in noordelijke richting over een afstand van circa 8 meter;

dat ter hoogte van de uitrit van het bouwverkeer is gekozen om over een afstand van circa 50 meter een eenrichtingsweg in te stellen in zuidelijke richting;

dat ter hoogte van de uitrit van het bouwverkeer een verplichting: ‘stop, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ wordt ingesteld – inclusief de bijbehorende stopstreep – ter hoogte van het fietspad;

dat hiermee wordt bewerkstelligd dat bouwverkeer dient te stoppen alvorens men vanaf het bouwterrein het fietspad kruist om de Oosterlandenweg op te rijden;

dat het bouwterrein – en de bouw in – en uitrit – van Plan Koster tijdens de bouw niet bedoeld zijn voor ander verkeer dan bouwverkeer;

dat daarom om onduidelijkheid en verwarring bij weggebruikers te voorkomen over het gebruik van de Oosterlandenerf, ten tijde van de bouw, gekozen is om de borden ‘voorrangskruispunt’ op Oosterlandenweg ter hoogte van de in – en uitrit bouwverkeer weg te laten;

dat ter hoogte van de inrit van het bouwverkeer geen verkeerstekens worden geplaatst omdat het fietspad Oosterlandenweg onderdeel uitmaakt van dezelfde weg als de rijbaan Oosterlandenweg en er daarom sprake is van afslaand verkeer dat verkeer dat doorgaat op dezelfde weg voor dient te laten gaan;

dat om het bouwverkeer, dat op Oosterlandenweg rechtsaf slaat richting het bouwterrein, extra te attenderen op de rechtdoorgaande fietsers en voetgangers er ook een waarschuwingsbord wordt geplaatst op Oosterlandenweg vlak voor de inrit van het bouwverkeer;

dat zowel bij de inrit als de uitrit van het bouwverkeer – zowel op de rijbaan als langs het fietspad –waarschuwingsborden worden geplaatst om bestuurders op Oosterlandenweg zo goed mogelijk te attenderen op de aanwezigheid van bouwverkeer tijdens de bouwperiode;

dat de bovengenoemde tijdelijke verkeersmaatregelen van kracht zullen zijn voor de periode oktober 2017 tot en met maart 2019 of zoveel langer/ korter dan voor de realisatie van het bouwplan Koster noodzakelijk is;

dat de betreffende straten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Kampen;

dat bovengenoemde verkeersmaatregelen conform het gestelde in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat dit verkeersbesluit in het kader van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is voorgelegd aan de politie;

dat de politie heeft positief heeft geadviseerd op de voorgestelde maatregelen behoudens het instellen van een eenrichtingsweg op de bouwweg Oosterlandenerf komende vanuit de richting Oosterlandenweg (in noordelijke richting) en gaande richting Oosterlandenerf tot aan de aansluiting met het parkeerterrein;

dat de politie in haar advies heeft aangegeven dat het bovengenoemde stuk eenrichtingsweg te kort is om handhavend op te kunnen treden;

dat de gemeente ondanks het advies van de politie het wenselijk vindt om de eenrichtingsweg op deze manier uit te voeren, omdat het anders tot ongewenste omrijdafstanden leidt voor werknemers die van en naar het parkeerterrein rijden;

gelet op het bepaalde in artikel 15 en 18 Wegenverkeerswet en op het bepaalde terzake in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Wegenverkeerswet 1994:

b e s l u i t e n :

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de bouwweg Oosterlandenerf een eenrichtingsweg voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee wordt ingesteld komende vanuit de richting Oosterlandenweg (in noordelijke richting) en gaande richting Oosterlandenerf tot aan de aansluiting met het parkeerterrein.

  • 2.

    Door middel van het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de bouwweg Oosterlandenerf een eenrichtingsweg voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee wordt ingesteld komende vanuit de richting Oosterlandenerf en gaande richting Oosterlandenweg tot aan de aansluiting met het verplichte fietspad langs de Oosterlandenweg.

  • 3.

    Door middel van het plaatsen van borden B4, B5 en B7 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het aanbrengen van een stopstreep als bedoeld in artikel 79 van het RVV 1990 – op de uitrit bouwverkeer tussen het Oosterlandenerf en de Oosterlandenweg de voorrang dusdanig te regelen dat verkeer vanaf het bouwterrein dient te stoppen voor bestuurders die op de Oosterlandenweg rijden.

     

Situatieschets

Burgemeester en wethouders van Kampen,

de secretaris, de burgemeester,

J.F. Goedegebure drs. mr. B. Koelewijn

Bezwaarmogelijkheden

Binnen zes weken na bekendmaking van dit verkeersbesluit in de Staatscourant kan door belanghebbenden een bezwaarschrift tegen dit besluit worden ingediend. Dit bezwaar kan worden gericht aan: burgemeester en wethouders van Kampen, postbus 5009, 8260 GA te Kampen.

Naar boven