Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – PARK21

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen ten behoeve van de bereikbaarheid van de moestuinen in Park21, gelegen in het buitengebied tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep

X2017.55394

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

      • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.

      • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

      • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

         

Overwegingen en motivatie

PARK21, tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep is bedoeld voor intensief en veelzijdig gebruik. Binnenkort verhuist de biologische moestuin in Tudorpark naar de locatie achter het tuincentrum ‘Ranzijn tuin & dier’ in PARK21. Om de biologische moestuin bereikbaar te maken wordt een deel van het fietspad, dat parallel aan de Nieuwe Bennebroekerweg loopt, vanaf de IJweg opengesteld voor autoverkeer. Vanwege het zeer geringe aandeel bestemmingsverkeer wordt de bestaande rijbaan voorzien van halfverharding zodat auto’s, mochten ze elkaar tegenkomen, elkaar toch goed en op een veilige manier kunnen passeren. Daarmee en met het toepassen van bord L8 (doodlopende weg) is de uitstraling ook niet uitnodigend voor het overige verkeer. De weg is een onderdeel van de fietsroute door PARK21. Om die reden wordt de maximum snelheid teruggebracht van 60 km/u naar 30 km/u. Om het parkeren op het parkeerterrein te reguleren wordt bord E4 geplaatst.

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    het opheffen van een deel van het fietspad parallel aan de Nieuwe Bennebroekerweg (verwijderen borden G11 en G12 RVV1990);

  • 2.

    het instellen van een 30 km/u zone vanaf de IJweg (borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30);

  • 3.

    het aanduiden van een parkeerterrein ter hoogte van de moestuinen (bord E4 RVV 1990);

  • 4.

    het aanduiden van een doodlopende weg van de IJweg met uitzondering van fietsers (bord L8 RVV 1990 en onderbord OB52.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met het nummer 2017-100-127. Borden E4 en L8 zijn niet besluitplichtig.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • artikel 2, lid 2a het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast,

  • hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen worden tweevan de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d) en het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners en bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners en bedrijven. Bovendien blijft de calamiteiten-ontsluiting van het parkeerterrein achter Ranzijn beschikbaar.

( Doorgaand ) verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand verkeer. Regulier verkeer dat als bestemming de biologische moestuinen heeft, is gediend bij deze maatregel. Het bestemmingsverkeer wordt wel in het gedrag beperkt.

Langzaam verkeer

Langzaam verkeer wordt licht geschaad doordat een deel van het fietspad toegankelijk wordt gemaakt voor autoverkeer. Om de verkeersveiligheid te waarborgen wordt de snelheid omlaag gebracht naar 30 km/u.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

Parkeerder van de biologische moestuinen zijn gediend bij deze maatregelen.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de bereikbaarheid voor de biologische moestuinen en parkeren wordt gereguleerd waardoor er alleen in de vakken geparkeerd wordt. De verkeersveiligheid blijft gewaarborgd. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder van bezoekers van de biologische moestuinen (parkeerders). Aangezien de verkeersveiligheid gewaarborgd blijft wegen deze belangen zwaarder dan de geringe hinder die langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer ondervinden.

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd aangezien het geen complexe maatregel betreft en de verschillende belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 21-11-2017 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2017-100-127, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:

  • 1.

    het opheffen van een deel van het fietspad parallel aan de Nieuwe Bennebroekerweg in Haarlemmermeer door:

    • a.

      het verwijderen van een bord conform model G11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 ter hoogte van de aansluiting op de IJweg;

    • b.

      het plaatsen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de moestuinen in PARK21;

  • 2.

    het instellen van een 30 km/h zone vanaf de IJweg door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/h zone" en “einde 30 km/h zone”;

  • 3.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5-12-2017.

     

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

 

 

drs. R.A.J.H. van Daal

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven