Sluisplanning binnenvaart voor sluizen Terneuzen

Bass nr. 111-2017

Vaarweg: Kanaal van Gent naar Terneuzen

Omschrijving: Sluisplanning binnenvaart voor sluizen Terneuzen

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit maakt bekend dat:

Vanwege de bouw van de nieuwe sluis in Terneuzen en de daarmee gepaard gaande overlast is het nodig dat binnenschepen zoveel mogelijk vooraf gepland worden voor hun schutting in de sluis.

Gelet op

  • de gezamenlijke afspraken tussen de Nederlandse en Vlaamse overheden, de havens Gent en Terneuzen en de Nederlandse en Vlaamse binnenvaartorganisaties

  • en art 39 lid 4 van het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen

    wordt de volgende procedure ingesteld:

    • 1. De schipper kan zich vooraf (elektronisch) aanmelden:

      • a. Bij voorkeur via BICS

      • b. Een webformulier

      • c. Stemcomputer

      • d. Marifoon

      In de vooraanmelding geeft de schipper zijn verwachte aankomsttijd (ETA) aan de sluis op. Deze door de schipper opgegeven ETA geldt als toerbeurt voor de planning.

    • 2. Er wordt een door de verkeerscentrale Terneuzen een (voorlopige) planning opgesteld op basis van de opgegeven ETA’s.

      • a. De planning is voorlopig tot drie uur voor de schuttijd en kan nog gewijzigd worden.

      • b. Drie uur voor de geplande schuttijd wordt de schuttijd definitief en kan deze gezien worden als een gewenste aankomsttijd voor de sluis. (RTA)

      • c. ndien een schipper zijn gemelde ETA niet kan halen, dient hij een nieuwe ETA te sturen zodat de sluisplanning kan worden bijgesteld. Indien dit verzuimd wordt, wordt het schip uit de planning gehaald totdat er contact is met de schipper.

    • 3. De planning wordt gepubliceerd:

      • a. De indeling van de sluizen via www.sluisplanning.nl

      • b. De (voorlopige) planning via www.gtitool.be dit is een afgeschermde website, toegankelijk via een link op de aanbodlijst van sluisplanning.nl

    • 4. Het staat de schipper vrij om zijn wachttijd elders door te brengen of met aangepaste snelheid naar de sluis te varen. Het is niet nodig om kort voor de sluis te wachten. Met name aan de zuidzijde van het sluizencomplex vinden de bouwactiviteiten plaats en kan er een gebrek aan wachtplaatsen ontstaan.

    • 5. Voor binnenschepen die vanwege hun diepgang van 4,30 meter of meer enkel door de westsluis geschut kunnen worden gelden dezelfde afspraken als voor zeeschepen zoals vastgelegd in de Gezamenlijke Bekendmaking 02-2011.

Meer informatie en documentatie over deze procedures kan verkregen worden op www.plantoolterneuzen.eu

Deze procedure is van kracht per 1 januari 2018.

Deze bekendmaking zal in de Nederlandse Staatscourant en het Belgisch Staatsblad worden geplaatst.

Vlissingen, 29 november 2017

De Rijkshavenmeester Westerschelde, namens deze, De GNA adviseur A.N.G.M. van Nassau

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, namens deze, De Nautisch Dienstchef GNA C. Laroye

Deze bekendmaking kan worden gedownload op www.vts-scheldt.net

Naar boven