Verkeersbesluit 2017-13 verkeersmaatregelen Hoge Maasdijk

Logo Heusden

Ons kenmerk: 518862

Burgemeester en wethouders van Heusden,

 

Gelet op:

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge besluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

Artikel 15, lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

De mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandeld ambtenaar.

 

Overwegende dat:

De Hoge Maasdijk smal is, waardoor tegenliggers elkaar alleen maar kunnen passeren door gebruik te maken van de berm;

Met name grote en zware voertuigen zorgen voor bermschade en randschade aan de weg;

De Hoge Maasdijk onderdeel uitmaakt van een recreatieve fietsroute;

Aanwonenden van de Hoge Maasdijk hebben aangegeven dat zij (geluid)hinder ondervinden van landbouw- en vrachtverkeer;

Buurt Bestuurt Hedikhuizen heeft aangegeven dat zij in de opwaardering van voorzieningen rekening willen houden met de veiligheid van fietsers;

Volgens Duurzaam Veilig landbouwvoertuigen bij voorkeur niet gemengd worden met (brom)fietsers;

Middels verkeersbesluit 2015-23 een geslotenverklaring voor landbouwverkeer en vrachtverkeer is ingesteld op de Hoge Maasdijk;

De gesloten verklaring is ingesteld door middel van bebording;

De gesloten verklaring regelmatig wordt genegeerd;

Handhaving van de gesloten verklaring op praktische problemen stuit, waardoor het noodzakelijk is de gesloten verklaring fysiek af te dwingen;

Voor grotere voertuigen een alternatieve route beschikbaar is;

De veiligheid van het overige verkeer ter hoogte van een fysieke breedtebeperking gewaarborgd moet blijven;

Het daarom wenselijk is dat de naderingssnelheid van het verkeer verlaagd wordt;

Tegemoetkomend verkeer elkaar ter hoogte van de fysieke breedtebeperking niet kan passeren;

Ter hoogte van de fysieke breedtebeperking aan de zijde van de Buitenwaardenweg meer uitwijkruimte is dan aan de zijde van De Omloop.

 

Belangenafweging:

Het belang van de weggebruikers is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorgang van het verkeer. Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.

 

Gehoord:

Er is advies gevraagd aan de politie Brabant-Noord, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen onderhavig besluit.

Er is voor het instellen van een gesloten verklaring voor voertuigen, die met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,2 meter instemming is verkregen van ZLTO.

Bewoners van de Hoge Maasdijk en Buurt Bestuurt Hedikhuizen hebben gezamenlijk gesproken over maatregelen om het doorgaande vracht- en landbouwverkeer te weren.

 

nemen gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

  • 1.

    Door het aanbrengen van verkeersbord C18 (2,2m) van Bijlage 1 van het RVV1990, voorzien van onderbord "na 300 m" (zijde Buitenwaardenweg) en "na 150 m" (zijde De Omloop) de Hoge Maasdijk, tussen de Buitenwaardenweg en De Omloop, in Hedikhuizen gesloten te verklaren voor voertuigen, die met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,2 meter;

  • 2.

    Door het aanbrengen van verkeersborden A1 (30 km/h) en A2 (einde 30 km/h) van Bijlage 1 van het RVV1990 op de Hoge Maasdijk, ter hoogte van de fysieke breedtebeperking, een snelheidsbeperking van 30 km/h in te stellen;

  • 3.

    Door het aanbrengen van verkeersborden F5 en F6 (voorrangsregeling tegemoetkomend verkeer) van Bijlage 1 van het RVV1990 op de Hoge Maasdijk, ter hoogte van de fysieke breedtebeperking, een regeling in te stellen voor elkaar tegemoetkomend verkeer, zodanig dat verkeer vanaf de Buitenwaardenweg richting De Omloop het verkeer vanaf De Omloop richting de Buitenwaardenweg voor moet laten gaan;

  • 4.

    Met de inwerkingtreding van dit verkeersbesluit de huidige geslotenverklaring voor landbouwverkeer en vrachtverkeer op te heffen door het verwijderen van de borden C7 en C8 van Bijlage 1 van het RVV1990, en daarmee het verkeersbesluit VB2015-23 in te trekken.

 

Vlijmen, 1 december 2017

 

namens het college van Heusden,

Team Ontwerpbureau Openbare Ruimte

Ing. H. Rompen

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk en binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit bij de gemeente Heusden een bezwaarschrift indienen (Postbus 41, 5250 AA Vlijmen). Wilt u het bezwaarschrift ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat: Uw naam en adres; De datum; Een omschrijving (of een kopie) van het besluit waartegen u bezwaar maakt; Argumenten voor het bezwaar. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.heusden.nl/Digitale_balie/E_formulieren. Hiervoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.

Naast het bezwaarschrift kunt u bij de Rechtbank een voorlopige voorziening en/of schorsing van het besluit vragen. Zo kunt u in een dringend geval, in afwachting van de beslissing op het bezwaarschrift, voorlopig mogelijk nadelige gevolgen van het besluit voorkomen. Een verzoek kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht; ook hiervoor heeft u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Schriftelijk kan ook en wel bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

Naar boven