Verkeersbesluit volledige afsluiting Oosterdoksdraaibrug

Logo Amsterdam

Nummer CE17-00570 d.d. 23 november 2017

 

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum;

 

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Verordening op de bestuurscommissies en het mandaatsbesluit van het algemeen bestuur van 27 maart 2014, en het ondermandaatsbesluit van het dagelijks bestuur van 10 maart 2015,

Overwegende:

  • dat op kavel 5b en 6 van ODE (de oostzijde van het Oosterdokseiland) een multifunctioneel gebouw met parkeergarage wordt gerealiseerd;

  • dat tijdens de bouw van het gebouw met parkeergarage het noodzakelijk is te beschikken over een veilig bouwterrein (zie figuur 1);

  • dat het bouwterrein alleen toegankelijk is voor mensen die zich houden aan de veiligheidsvoorschriften (onder meer door het dragen van veiligheidsschoenen en een helm);

  • dat als gevolg van de bouw van de parkeergarage een bouwput ontstaat, ongeveer ter grootte van het gemarkeerde bouwterrein (zie figuur 1);

  • dat het uit verkeersveiligheidsredenen en hinderoverwegingen voor omwonenden en gebruikers van de openbare ruimte het gewenst is een groot deel van afvoer van grond te laten vervoeren per schip;

  • dat aan de Oosterdokskade, tussen het spoorviaduct en de Mr. J.J. van der Veldebrug, pontons worden aangelegd, waar schepen die grond van het bouwterrein/de bouwput afvoeren kunnen aanmeren;

  • dat voor de afgraving van de parkeerbak onder de Oosterdokskade het noodzakelijk is om de hellingbaan van de Oosterdoksdraaibrug tijdelijk te verwijderen;

  • dat een hijskraan op het bouwterrein de grond tussen het bouwterrein en de schepen verplaatst;

  • dat het om veiligheidsredenen ongewenst is dat voetgangers en fietsers tussen bouwterrein en pontons van de schepen doorlopen;

  • dat er positief advies is afgegeven op het BLVC-plan versie 12 op 25 oktober 2017 voor de bouwwerkzaamheden tot en met fase 02 – Parkeergarage oost;

  • dat het BLVC-plan voor de faseringen 03-Bovenbouw Oost tot en met 07- Oplevering en overdracht ter goedkeuring moet worden aangeboden;

  • dat onderliggende verkeersbesluiten voor de fase 03 Bovenlaag tot en met 07- Oplevering en overdracht opnieuw aangevraagd en beoordeeld zullen worden;

  • dat het stadsdeel de resultaten van de verkenningen naar alternatieve routes betrekt bij de beoordeling van de verkeersbesluiten voor de fasen 03 tot en met 07.

 

  • dat voor gebruikers van de openbare ruimte het bouwterrein afgesloten is, zodat buiten het bouwterrein een veilige openbare ruimte blijft bestaan;

  • dat het bouwterrein wordt begrensd door de Oosterdoksstraat aan de noordzijde, de Mr. J.J. van der Veldebrug aan de zuidzijde en de Oosterdokskade/Oosterdoksdoorgang (water) aan de oostzijde;

  • dat door de ligging van de pontons/aanmeerlocaties voor scheepvaartverkeer, de aanwezigheid van de hijskraan en bijbehorende veiligheidsruimte, de aanwezigheid van de bouwput van het multifunctioneel gebouw met parkeergarage en de omgrenzing van het bouwterrein het voor voetgangers en fietsers onmogelijk is om gebruik te maken van de Oosterdoksdraaibrug, die aansluit op het gedeelte van de Oosterdokskade welke onderdeel uitmaakt van het bouwterrein;

  • dat door de bouwwerkzaamheden geen enkele verkeersdeelnemer in beide richtingen gebruik kan maken van de Oosterdoksdraaibrug tussen de Dijksgracht en Oosterdokskade;

  • dat de omleidingsroute voor voetgangers tussen de Dijksgracht en Oosterdokskade in beide richtingen loopt via de Dijksgracht – voetpad langs de trambaan van de Piet Heinkade – De Ruyterkade en verder;

  • dat een tijdelijke lift wordt gerealiseerd aan de westzijde van het voetpad langs de trambaan van de Piet Heinkade en De Ruyterkade;

  • dat de omleidingsroute voor fietsen tussen de Dijksgracht en Oosterdokskade in beide richtingen loopt via de Dijksgracht – Commandantsbrug – Kattenburgerplein – Prins Hendrikkade – Oosterdok – Mr. J.J. van der Veldebrug;

  • dat de omleidingsroutes met bebording wordt aangegeven;

  • dat de start bouw (heiwerk) staat gepland op 2 januari 2018;

  • dat met het nemen van dit verkeersbesluit een onomkeerbare situatie ontstaat, geldt de voorwaarde dat de bezwaarperiode afgewacht wordt alvorens deze in werking te laten treden.

  • dat de bebording zoals benoemd onder 1 en 2, niet eerder geplaatst zullen worden na inwerking treden van dit besluit.

  • dat de voor de afsluiting noodzakelijke bouwwerkzaamheden maximaal 2,5 jaar duren;

  • dat de afsluitingen niet langer dan strikt noodzakelijk in stand worden gehouden en zo mogelijk eerder worden opengesteld;

  • dat hiervoor een verkeersbesluit genomen dient te worden op grond van artikel 37 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • dat dit verkeersbesluit wordt genomen om volgende motivering (conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet):

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • het hierna genoemde weggedeelte onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van stadsdeel Centrum.

 

 

 

 

BESLUIT

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model C01 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, op de Dijksgracht nabij de Oosterdoksdraaibrug (conform figuur 1), de Oosterdoksdraaibrug vanaf de Dijksgracht af te sluiten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model C16 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, op de Dijksgracht nabij de Oosterdoksdraaibrug (conform figuur 1), de Oosterdoksdraaibrug vanaf de Dijksgracht af te sluiten voor voetgangers.

  • 3.

    Dit besluit in werking te laten treden zes weken na publicatie.

 

 

Figuur 1: Omleidingsroutes en bebording

 

 

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum, namens deze,

Iris Reuselaars

 

 

 

Afdelingshoofd Schoon en Heel

 

 

Bezwaarclausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van uw bezwaar en het kenmerk nummer van dit besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit mee zenden. Het algemeen bestuur stelt het op prijs als u een kopie van uw bezwaarschrift faxt naar nummer 020 256 4433.

 

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

Juridische Zaken

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen. U kunt uw verzoek richten aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

Origineel aan:

Informatievoorziening IDB

 

Afschrift aan:

RvE Dienstverlening/Vergunningen (regulier)

Informatievoorziening/Functioneel en Gegevensbeheer

RvE Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

Gebiedsmanagement

Schoon & Heel Procesunit

Politie regionale eenheid Amsterdam

Dienst Stadstoezicht

Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam

ENFB

Naar boven