Verkeersbesluit gedeeltelijke afsluiting Oosterdokskade

Logo Amsterdam

Nummer CE17-00569 d.d. 23 november 2017

 

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum;

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verordening op de bestuurscommissie en het mandaatsbesluit van het algemeen bestuur van 27 maart 2014, en het ondermandaatsbesluit van het dagelijks bestuur van 10 maart 2015,

 

 

Overwegende dat:

  • dat op kavel 5b en 6 van ODE (de oostzijde van het Oosterdokseiland) een multifunctioneel gebouw met parkeergarage wordt gerealiseerd;

  • dat tijdens de bouw van het gebouw met parkeergarage het noodzakelijk is te beschikken over een veilig bouwterrein (zie figuur 1);

  • dat het bouwterrein alleen toegankelijk is voor mensen die zich houden aan de veiligheidsvoorschriften die van toepassing zijn voor het bouwterrein (onder meer door het dragen van veiligheidsschoenen en een helm);

  • dat als gevolg van de bouw van de parkeergarage een bouwput ontstaat, ongeveer ter grootte van het gemarkeerde bouwterrein (zie figuur 1);

  • dat het uit verkeersveiligheidsredenen en hinderoverwegingen voor omwonenden en gebruikers van de openbare ruimte het gewenst is een groot deel van afvoer van grond te laten vervoeren per schip;

  • dat aan de Oosterdokskade, tussen het spoorviaduct en de Mr. J.J. van der Veldebrug, pontons worden aangelegd, waar schepen die grond van het bouwterrein/de bouwput afvoeren kunnen aanmeren;

  • dat voor de afgraving van de parkeerbak onder de Oosterdokskade het noodzakelijk is om de hellingbaan van de Oosterdoksdraaibrug tijdelijk te verwijderen;

  • dat een hijskraan op het bouwterrein de grond tussen het bouwterrein en de schepen verplaatst;

  • dat het om veiligheidsredenen ongewenst is dat voetgangers en fietsers tussen bouwterrein en pontons van de schepen doorlopen;

  • dat er positief advies is afgegeven op het BLVC-plan versie 12 op 25 oktober 2017 voor de bouwwerkzaamheden tot en met fase 02 – Parkeergarage oost;

  • dat het BLVC-plan voor de faseringen 03-Bovenbouw Oost tot en met 07- Oplevering en overdracht ter goedkeuring moet worden aangeboden;

  • dat onderliggende verkeersbesluiten voor de fase 03 -Bovenlaag tot en met 07- Oplevering en overdracht van het BLVC-plan versie 12 opnieuw aangevraagd en beoordeeld zullen worden.

  • dat het stadsdeel de resultaten van de verkenningen naar alternatieve routes betrekt bij de beoordeling van de verkeersbesluiten voor de fasen 03 tot en met 07.

  • dat voor gebruikers van de openbare ruimte het bouwterrein afgesloten is, zodat buiten het bouwterrein een veilige openbare ruimte blijft bestaan;

  • dat het bouwterrein wordt begrensd door de Oosterdoksstraat aan de noordzijde, de Mr. J.J. van der Veldebrug aan de zuidzijde en de Oosterdokskade/Oosterdoksdoorgang (water) aan de oostzijde;

  • dat gedurende de bouwwerkzaamheden de Oosterdokskade tussen de Oosterdoksstraat en de Mr. J.J. van der Veldebrug onderdeel vormt van het bouwterrein en daarom in beide richtingen niet gebruikt kan worden door verkeersdeelnemers (voetgangers, (brom-/snor-) fietsen en gemotoriseerd verkeer);

  • dat de omleidingsroute voor voetgangers en (brom-/snor-)fietsen tussen de Oosterdoksstraat en Oosterdokskade (en vice versa) loopt via de Oosterdoksstraat – Annie M.G. Schmidtstraat – Oosterdokskade;

  • dat de omleidingsroute voor gemotoriseerd verkeer tussen de Oosterdoksstraat en Oosterdokskade loopt via de Oosterdoksstraat – Annie M.G. Schmidtstraat – Oosterdokskade;

  • dat de omleidingsroutes met bebording worden aangegeven;

  • dat de start bouw (heiwerk) staat gepland op 2 januari 2018;

  • dat met het nemen van dit verkeersbesluit een onomkeerbare situatie ontstaat, geldt de voorwaarde dat de bezwaarperiode afgewacht wordt alvorens deze in werking te laten treden.

  • dat de bebording zoals benoemd onder 1 2, 3 en 4 niet eerder geplaatst zullen worden na inwerking treden van dit besluit;

  • dat de voor de afsluiting noodzakelijke bouwwerkzaamheden maximaal 2,5 jaar duren;

  • dat de afsluitingen niet langer dan strikt noodzakelijk in stand worden gehouden en zo mogelijk eerder worden opengesteld;

  • dat hiervoor een verkeersbesluit genomen dient te worden op grond van artikel 37 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • dat dit verkeersbesluit wordt genomen om volgende motivering (conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet):

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam ;

  • het hierna genoemde weggedeelte onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van stadsdeel Centrum.

BESLUIT

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model C01 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, ten noorden en ten zuiden van de bouwplaats ODE Kavel 5b/6 (conform figuur 1), de Oosterdokskade tussen de Oosterdoksstraat en Mr. J.J. van der Veldebrug in beide richtingen af te sluiten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model C16 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, ten noorden en ten zuiden van de bouwplaats ODE Kavel 5b/6 (conform figuur 1), de Oosterdokskade tussen de Oosterdoksstraat en Mr. J.J. van der Veldebrug af te sluiten voor voetgangers.

  • 3.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model D05r van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord ‘fietsers uitgezonderd’, op de Annie M.G. Schmidtstraat ter hoogte van de Oosterdokskade, een verplichte rijrichting voor al het verkeer uitgezonderd fietsen in te stellen.

Door het plaatsen van verkeersbord conform model G11 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, op de Oosterdokskade ter hoogte van de Annie M.G. Schmidtstraat, een verplicht fietspad in te stellen.

Dit besluit in werking te laten treden zes weken na publicatie.

 

Figuur 1: Omleidingsroutes en bebording

 

 

 

 

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum, namens deze,

Iris Reuselaars

 

 

Afdelingshoofd Schoon en Heel

 

 

Bezwaar- clausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

 

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van uw bezwaar en het kenmerk nummer van dit besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit mee zenden. Het algemeen bestuur stelt het op prijs als u een kopie van uw bezwaarschrift faxt naar nummer 020 256 4433.

 

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

Juridische Zaken

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

 

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

Origineel aan:

Informatievoorziening IDB

 

Afschrift aan :

RvE Dienstverlening/Vergunningen (regulier)

Informatievoorziening/Functioneel en Gegevensbeheer

RvE Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

Gebiedsmanagement

Schoon & Heel Procesunit

Politie regionale eenheid Amsterdam

Dienst Stadstoezicht

Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam

ENFB

Naar boven