Verkeersbesluit aanleg twee bushalten op de Zeggelaan ter hoogte van de Ganzenweel/ Klaverbeemd in Terheijden

Logo Drimmelen

Burgemeester en wethouders van Drimmelen,

Besluiten

Twee bushalten aan te leggen op de Zeggelaan ter hoogte van de Ganzenweel en Klaverbeemd in Terheijden, door het plaatsen van borden L3 uit bijlage 1 van het RVV 1990. Dit is als zodanig ook aangegeven op de tekening behorende bij dit verkeersbesluit.

Wettelijk kader

Op basis van artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW

1994) moeten verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en

wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn

bij het Rijk, de Provincie of een waterschap.

Op basis van artikel 15 van de WVW 1994 geschiedt het plaatsen van de verkeerstekens die worden genoemd in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) door het nemen van een verkeersbesluit.

Op basis van artikel 12 van het BABW moet de plaatsing van bord L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 geschieden door het nemen van een verkeersbesluit.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met een gemachtigde

van de korpschef van de politie van district Zeeland-West Brabant.

Overwegingen

Eind 2015 heeft busvervoerder Arriva de lijnvoering in Terheijden en Wagenberg gewijzigd. Waar de route voorheen over de Molenstraat, Raadhuisstraat en Hoofdstraat voerde, wordt nu de Zeggelaan gebruikt. Dit sluit beter aan op de doorgaande route tussen Breda en Wagenberg via provinciale weg N285. Op de Zeggelaan zijn momenteel drie halteparen, waarvan twee halteparen toegankelijk zijn gemaakt. De derde halte, halte Abtslaan, is onderwerp van discussie en is nog niet toegankelijk gemaakt. Hier staat alleen een haltepaal in de berm.

Na de wijziging in lijnvoering van de bussen in Terheijden is op 21 januari 2016 een verkeersbesluit genomen om drie halteparen aan te leggen. Dat besluit is op weerstand gestuit van omwonenden vanwege geluidsoverlast en een negatieve impact op de (verkeers)veiligheid op de Zeggelaan. Deze bezwaren waren gericht tegen de halte Abtslaan, die in het midden van het traject ligt. Daarop heeft het college besloten, middels een aanpassing van het eerder opgestelde verkeersbesluit, de halte Abtslaan niet aan te leggen.

Tegen die beslissing is in november 2016 door een aantal omwonenden beroep ingesteld. De rechtbank heeft de beroepen in augustus 2017 niet ontvankelijk verklaard door een gebrek aan inhoudelijke onderbouwing.

In december 2016 heeft de gemeenteraad middels een breed gedragen motie het college opdracht gegeven het besluit om het haltepaar Abtslaan niet aan te leggen, te herzien door het opnieuw opstarten van een verkeersbesluitenprocedure. Daarmee krijgen zowel voor- als tegenstanders de gelegenheid zich te uiten over aanleg van het haltepaar.

De gemeente Drimmelen is van mening dat ook een haltepaar ter hoogte van de Abtslaan toegevoegde waarde heeft voor het busvervoer in Terheijden. Busvervoerder Arriva geeft daarbij aan dat elk van de bushalten aan de Zeggelaan in Terheijden goede halten zijn. Arriva hanteert voor een goed functionerende halte in stedelijk gebied een minimum van 20 instappers per dag. De halte Abtslaan heeft momenteel ongeveer 30 instappers per dag waarmee duidelijk is dat de halte in een behoefte voorziet. Arriva geeft daarnaast aan dat het aantal instappers vergelijkbaar is met de halte Koningsveld. Ook de locatie van de halte Abtslaan is goed, gelet op de herkomst van reizigers, en weghalen van de halte zou voor Terheijden direct een verslechtering van de bereikbaarheid betekenen. De halte is dus niet alleen op basis van aantallen een goede halte, maar ook in vergelijking met soortgelijke halten en de positionering ervan. Het gebruik zal in de toekomst verder toenemen door:

 

  • 1.

    een betere bekendheid van de route;

  • 2.

    hogere bus frequenties;

  • 3.

    betere aansluitingen en meer reismogelijkheden in en van/naar Breda met andere bussen en treinen.

Arriva pleit dan ook voor het in definitieve vorm aanleggen van de bushalte Abtslaan.

 

Een peiling onder omwonenden van de Zeggelaan, die vanaf medio maart tot medio april 2017 de mogelijkheid hebben gehad om vrijblijvend hun mening te geven over het haltepaar Abtslaan, laat een overwegend positief beeld zien. In totaal hebben in die periode eenenvijftig personen gereageerd, waarvan zes negatief en vijfenveertig  positief aangaande handhaven van de halte op de huidige locatie. Hieruit blijkt dat veel mensen de halte regelmatig gebruiken en in grote meerderheid voorstander zijn van handhaven van de haltes op de huidige locatie.

 

De negatieve reacties spitsen zich toe op de volgende aspecten:

  • 1.

    de Zeggelaan is al verkeersonveilig en bussen passen daar niet in;

  • 2.

    door bussen te laten halteren bij de bushalte Abtslaan ontstaat onacceptabele geluidsoverlast en luchtverontreiniging;

  • 3.

    de locatie van de bushalte Abtslaan zorgt voor verkeersonveiligheid;

  • 4.

    de veiligheid voor fietsers is, mede door de bushalte, onvoldoende.

 

Omdat de Zeggelaan de functie van gebiedsontsluitingsweg vervult, wordt bij het aan te leggen haltepaar, net zoals bij de andere twee halteparen, een haltekom gebruikt. Daarbij kan de bus naast de rijbaan halteren. Hierdoor wordt de doorstroming van ander verkeer zo min mogelijk gehinderd. CROW-richtlijnen geven hierbij aan dat een fietspad vrij liggend achter de halte moet worden geleid. Hierdoor worden fietsers niet gehinderd bij het passeren van de bushalte en ontstaan er geen conflicten tussen bus en fietsers op het moment dat bussen de haltekom inrijden. Dit hanteren wij dan ook als uitgangspunt voor het ontwerp.

   

De locatie van de halte ligt daarom ook net ten noorden van de Ganzenweel, waar aan weerszijden van de weg brede groenstroken aanwezig zijn met voldoende ruimte voor een haltekom en vrij liggende fietspaden achter beide halten. Op de beoogde locatie van de halte Abtslaan liggen direct naast de halten een sportveld en een speeltuin. Door een hekwerk bij het sportveld en bosschages bij de speeltuin zijn gebruikers gescheiden van de bushalte. Er is ook zodanig veel ruimte tussen bushalten en sportveld/speeltuin dat nooit direct gevaar kan ontstaan voor gebruikers van een van die twee voorzieningen. Bij halteren van de bus rijdt deze met een veel lagere snelheid en er is voldoende zicht aan de voorzijde van de halte op eventueel overstekende personen.

 

De tegen het initieel opgestelde verkeersbesluit ingediende bezwaren, met betrekking tot verkeersveiligheid, locatie en geluids- en stofhinder zijn door de bezwaarschriftencommissie allen ongegrond verklaard. De commissie heeft het college opgedragen om in de belangenafweging van een nieuw besluit extra motivatie toe te voegen in de vorm van de stopfrequentie van bussen en actuele instapcijfers. Deze zijn hierboven vermeld.

 

De eerder ingediende bezwaren met betrekking tot geluidsoverlast door bussen op de Zeggelaan zijn in 2016 onderzocht door de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant, ondanks dat aanleggen van een bushalte niet valt onder Wabo-milieu of de Wet milieubeheer. Uit dat onderzoek volgt dat de geluidstoename vanwege de haltes zeer gering is (+0,2 dB). Echter, uit onderzoek door de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant blijkt het geluidsniveau op de Zeggelaan matig tot tamelijk slecht te zijn. Bij toekomstig onderhoud aan de rijbaan zal het onderwerp geluid aandacht krijgen.

 

Het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling

waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in

beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

 

De in dit besluit genoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

De onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen liggen binnen de bebouwde kom van de kern Terheijden en zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Drimmelen.

 

Made, 31 oktober 2017

 

Het college van burgemeester en wethouders van Drimmelen,

   

drs. C. Smits drs. G.L.C.M. de Kok

secretaris burgemeester

   

Bezwaarprocedure

  • 1.

    Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het bestuursorgaan dat dit besluit heeft genomen, dus aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad en moet worden verzonden naar Postbus 19, 4920 AA Made. Het bezwaar dient te zijn ondertekend en bevat tenminste:

  • 1.

    Naam en adres van de indiener;

  • 2.

    De dagtekening;

  • 3.

    Omschrijving van het besluit met vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

  • 4.

    Een opgave van de reden(-en) waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.

 

  • 1.

    Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

    • 1.

      Naam en adres van de verzoeker;

    • 2.

      De dagtekening;

    • 3.

      Vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum of kenmerk van het besluit;

    • 4.

      De gronden van het verzoek (motivering).

 

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

 

Voor de behandeling van het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant wijst u na indiening van het verzoekschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht u binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

 

Meer informatie over de bezwaarschriftprocedure vindt u op www.drimmelen.nl, of in de folder in het informatierek van het gemeentehuis. Ook kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via het telefoonnummer 140162.

 

Naar boven