Wijzigingsovereenkomst Spooroverwegen Winsum, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

1. De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, handelend als bestuursorgaan en als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, gezeteld te ’s-Gravenhage, namens deze de Directeur-Generaal Bereikbaarheid drs. M.M. Frequin, hierna te noemen: het Rijk; en

2. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winsum, handelend als bestuursorgaan, namens deze de wethouder Verkeer en Vervoer, B.G. Westerink, tevens handelend als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de publiekrechtelijke rechtspersoon de gemeente Winsum, daartoe gemachtigd door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winsum, hierna te noemen: de gemeente Winsum;

Overwegende:

  • 1. Het programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) heeft als doel alle openbare en openbaar toegankelijke niet-actief beveiligde overwegen en overpaden op het reizigersnet, die een verhoogd risicoprofiel hebben, uiterlijk in 2028 te hebben gesaneerd of (innovatief) beveiligd.

  • 2. Daarbij staat een gebiedsgerichte integrale benadering op basis van cofinanciering van 50% door het Rijk en 50% door de regio voorop.

  • 3. Mogelijke maatregelen ten behoeve van het verbeteren van de veiligheid op deze overwegen in de gemeente Winsum zijn opgenomen in het plan “Verbetering overwegveiligheid gemeente Winsum. Spoor naar veilig Winsum”, opgesteld door de gemeente Winsum en ProRail en in het “Rompakkoord integraal maatregelenpakket N361” dat de provincie Groningen en de gemeente Winsum zijn overeengekomen.

  • 4. In de Bestuursovereenkomst Spooroverwegen Winsum van 27 juni 2016 hebben het Rijk en de gemeente Winsum de gemaakte afspraken over de voorgenomen maatregelen nader uitgewerkt.

  • 5. Sinds januari 2017 heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu € 25 mln. extra budget beschikbaar gesteld voor het programma NABO. Voorts is er budget overgeheveld vanuit het programma Toegankelijkheid ten behoeve van het beveiligen van onbeveiligde stationsoverpaden.

  • 6. In het voorjaar van 2017 is het plan van aanpak van ProRail voor de impuls in het programma NABO vastgesteld. Het Rijk heeft ProRail opdracht gegeven om dat plan van aanpak uit te voeren. Onderdeel van het plan is het beveiligen van onbeveiligde stationsoverpaden, waarbij de daarmee verband houdende kosten volledig voor rekening van het Rijk komen.

  • 7. Onderdeel van de Bestuursovereenkomst Spoorwegen Winsum is het onbeveiligd stationsoverpad op het station Baflo (overweg 19). De bestuursovereenkomst gaat uit van beveiliging van dit stationsoverpad op basis van 50/50% cofinanciering.

  • 8. Gelet op de beleidsintensivering ten aanzien van onbeveiligde stationsoverpaden is er aanleiding om de Bestuursovereenkomst Spoorwegen Winsum te wijzigen in die zin dat de beveiliging van overweg 19 geen onderdeel meer uitmaakt van die bestuursovereenkomst. De kosten van de noodzakelijke maatregelen aan deze overweg worden in het kader van het programma NABO volledig gefinancierd door het Rijk.

  • 9. De taakstellende bijdrage voor het totale plan blijft gehandhaafd en eventueel gemaakte kosten voor planuitwerking/engineering ten behoeve van overweg 19 in het project Winsum zullen worden verrekend met het project stationsoverpaden.

  • 10. Partijen hebben besloten om met inachtneming van artikel 9 van de Bestuursovereenkomst Spoorwegen Winsum de afspraken over de uitvoering van de beveiliging van overweg 19 in de Bestuursovereenkomst Spooroverwegen Winsum nader uit te werken in onderhavige wijzigingsovereenkomst.

Komen als volgt overeen:

ARTIKEL I

In de bij deze bestuursovereenkomst behorende bijlage vervalt:

a. in de tabel op bladzijde 7 de vermelding “19” en de daarbij behorende omschrijving;

b. op bladzijde 13 “paragraaf 3.10 Overweg 19, Station Baflo”;

c. op bladzijde 14 onder paragraaf 3.14 Prioritering maatregelen “5. Overweg 19”.

ARTIKEL II

De in het kader van de Bestuursovereenkomst Spooroverwegen Winsum gemaakte kosten voor planuitwerking en engineering ten behoeve van overweg 19 worden verrekend met het project stationsoverpaden als onderdeel van het programma NABO.

ARTIKEL III

Deze wijzigingsovereenkomst treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening.

ARTIKEL IV

Binnen tien werkdagen na ondertekening van deze wijzigingsovereenkomst wordt de tekst daarvan gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen en in tweevoud ondertekend,

Den Haag, 27 september 2017

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, namens deze, de Directeur-Generaal Bereikbaarheid, M.M. Frequin

Winsum, 7 november 2017

De gemeente Winsum, Namens deze, B.G. Westerink

Naar boven