Verkeersbesluit:“Verkeersmaatregelen Ebbingestraten”

Logo Kampen

Kampen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,

Overwegende:

Dat in het kader van het VerkeersCirculatiePlan (VCP) Kampen op 27 januari 2011 door de gemeenteraad is besloten om op de 1e Ebbingestraat, de 2e Ebbingestraat en de 3e Ebbingestraat een eenrichtingsweg in te gaan stellen;

dat op de Ebbingestraten – tussen Flevoweg en 1e Ebbingestraat huisnummer 10 – een herinrichting wordt uitgevoerd waarbij de inrichting van de weg wordt aangepast zodat (op het grootste gedeelte) een eenrichtingsweg voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee kan worden ingesteld, voor voertuigen komende vanuit de richting Flevoweg en gaande richting 1e Ebbingestraat, tot aan de aansluiting met de Kennedylaan;

dat met deze herinrichting van de Ebbingestraat tot eenrichtingsweg – en het bijbehorende smallere wegprofiel – wordt beoogd om de inrichting van de weg beter in overeenstemming te brengen met de functie (verblijfsfunctie) en het gebruik van de weg als erftoegangsweg;

dat fietsers door middel van een onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ zullen worden uitgezonderd van de eenrichtingsweg, zodat deze ook in de tegenrichting de Ebbingestraat kunnen blijven gebruiken;

dat op de 3e Ebbingestraat – ter hoogte van de aansluiting met de Flevoweg – een bestaande middengeleider is gelegen die binnen de herinrichting tot eenrichtingsweg wordt opgeheven omdat deze niet langer noodzakelijk is;

dat met het vervallen van de middengeleider op de 3e Ebbingestraat – ter hoogte van de aansluiting met de Flevoweg – ook het bord: ‘gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) komt te vervallen;

dat het kruispunt Broederweg – 2e Ebbingestraat/ 3e Ebbingestraat in de huidige situatie voorzien is van borden: ‘stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ – en stopstrepen – dusdanig dat bestuurders op de Ebbingestraat dienen te stoppen voor bestuurders op de Broederweg;

dat ook het kruispunt Cellebroedersweg – 1e Ebbingestraat/ 2e Ebbingestraat in de huidige situatie voorzien is van borden ‘stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ – en stopstrepen – dusdanig dat bestuurders op de Ebbingestraat dienen te stoppen voor bestuurders op de Cellebroedersweg;

dat het, gelet op het gestelde in de uitvoeringsvoorschriften van het BABW, mogelijk is om in verblijfsgebieden (30km/u zones) de voorrang te regelen door middel van verkeerstekens als er sprake is van een kruisende hoofdfietsroute;

dat het instellen van ‘stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ conform de uitvoeringsvoorschriften van het BABW alleen is toegestaan wanneer bestuurders uit eigen beweging reeds redelijkerwijs stoppen alvorens op te rijden;

dat zowel de fietsroute Broederweg als de route Cellebroedersweg wordt beschouwd als een hoofdfietsroute waarop het legitiem is de voorrang ter hoogte van de Ebbingestraat te regelen ten gunste van de fietsroute;

dat door het instellen van de eenrichtingsweg verwacht wordt dat de verkeerssituatie op bovengenoemde kruispunten minder complex wordt;

dat met de herinrichting van de Ebbingestraten tot eenrichtingsweg is overwogen om de borden: ‘stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ te vervangen door borden ‘verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’;

dat naar aanleiding van het advies van de politie is gekozen om de verplichting: ‘stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ op het kruispunt Broederweg – 2e Ebbingestraat/ 3e Ebbingestraat te handhaven omdat het zicht van voertuigen op de Ebbingestraat bij de aansluiting Broederweg nog steeds beperkt is;

dat omwille van de eenduidigheid gekozen is om ook op het kruispunt Cellebroedersweg – 1e Ebbingestraat/ 2e Ebbingestraat de verplichting: ‘stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ te handhaven, zodat ter hoogte van beide fietsroutes dezelfde voorrangsregels van kracht zijn;

dat ter hoogte van de Cellebroedersweg gekozen is om de fietsroute te verleggen dusdanig dat fietsers aan de zuidzijde van de Cellebroederspoort gaan rijden in plaats van onder de poort door;

dat hierbij het bestaande verplichte fietspad wordt opgeheven en het pad onder de Cellebroederspoort door wordt aangewezen tot voetpad;

dat met het verleggen van de fietsroute Cellebroedersweg een overzichtelijkere verkeerssituatie wordt gecreëerd op het punt waar deze de Ebbingestraat kruist en dat dit een bijdrage levert aan het vergroten van de verkeersveiligheid op dit punt;

dat op het kruispunt Kennedylaan – 1e Ebbingestraat gekozen wordt om het bestaande voorrangskruispunt op te heffen zodat de gedragsregel: ‘bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders die van rechts naderen’ van toepassing wordt;

dat met het opheffen van het voorrangskruispunt zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de landelijke richtlijnen waarbij in verblijfsgebieden de voorrang in principe niet geregeld wordt door middel van verkeerstekens;

dat de fietsdoorsteek vanuit de Tuinsteeg die aansluit op de 1e Ebbingestraat wel geregeld blijft door middel van het handhaven van de zelfstandige haaientanden;

dat hiervoor gekozen is om de fietsers uit de Tuinsteeg te beschermen omdat aan fietsers, die van rechts naderen op een fietspad, in de praktijk regelmatig niet de voorrang wordt verleend omdat de verkeerssituatie door weggebruikers niet wordt herkend als zijweg van rechts;

dat in de huidige situatie op de 1e Ebbingestraat aan de oost- en westzijde van de aansluiting met de Kennedylaan voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) aanwezig zijn;

dat binnen de herinrichting gekozen is om de voetgangersoversteekplaatsen op te heffen omdat deze geen functie hebben omdat binnen een verblijfsgebied (30km/u zone) op alle locaties veilig kan worden overgestoken waardoor de zebrapaden kunnen komen te vervallen;

dat de politie heeft geadviseerd om één van de twee voetgangersoversteekplaatsen op de 1e Ebbingestraat nabij de Kennedylaan te behouden omdat er ter hoogte van het kruispunt regelmatig voetgangers tussen de binnenstad en het parkeerterrein Burgemeester Berghuisplein heen en weer lopen die gebruik maken van de bestaande voetgangersoversteekplaatsen;

dat gekozen is om het advies van de politie op dit punt niet over te nemen omdat er naar oordeel van de gemeente onvoldoende sprake is van een continue stroom van voetgangers die oversteken om het toepassen van een voetgangersoversteekplaats te kunnen legitimeren;

dat op de Kennedylaan in de huidige situatie fietsstroken als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 zijn aangelegd;

dat gekozen wordt om de fietsstroken nabij de aansluiting met de 1e Ebbingestraat op te heffen over een afstand van 10 meter zodat zoveel mogelijk sprake is van een gelijkwaardige aansluiting nabij het kruispunt 1e Ebbingestraat – Kennedylaan;

dat de betreffende straten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Kampen;

dat bovengenoemde verkeersmaatregelen conform het gestelde in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

dat dit verkeersbesluit in het kader van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is voorgelegd aan de politie wat heeft geleid tot een positief advies op het verkeersbesluit behoudens het verwijderen van de voetgangersoversteekplaatsen op de 1e Ebbingestraat ter hoogte van de Kennedylaan;

gelet op het bepaalde in artikel 15 en 18 Wegenverkeerswet en op het bepaalde terzake in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Wegenverkeerswet 1994:

b e s l u i t e n :

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van borden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het plaatsen van onderborden waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn – op Ebbingestraat een eenrichtingsweg voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee wordt ingesteld komende vanuit de richting Flevoweg en gaande richting 1ste Ebbingestraat tot aan de aansluiting met de Kennedylaan waarvan fietsers zijn uitgezonderd.

  • 2.

    Door middel van het verwijderen van borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de 3e Ebbingestraat – ter hoogte van de aansluiting met de Flevoweg – het ‘gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) op te heffen.

  • 3.

    Door middel van het plaatsen en verwijderen van borden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 het voetpad opnieuw aan te wijzen zodat deze in het verlengde van de Cellebroedersweg komt te liggen;

  • 4.

    Door middel van het plaatsen en verwijderen van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte fietspad opnieuw aan te wijzen ten zuiden van de Cellebroederspoort;

  • 5.

    Door middel van het verwijderen van borden B4 en B5 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het verwijderen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 – op kruispunt 1e Ebbingestraat – Kennedylaan het voorrangskruispunt op te heffen;

  • 6.

    Door middel van het verwijderen van voetgangersoversteekplaats markering als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 – en borden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 – op de volgende locaties de voetgangersoversteek plaatsen te verwijderen:

    • a)

      kruispunt 1e Ebbingestraat – Kennedylaan (1e Ebbingestraat, oostzijde kruispunt);

    • b)

      kruispunt 1e Ebbingestraat – Kennedylaan (1e Ebbingestraat, westzijde kruispunt).

  • 1.

    Door middel van het verwijderen van fietssymbolen en markering van het wegdek op de Kennedylaan de bestaande fietsstroken – zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 – op te heffen over een afstand van 10 meter bezien vanaf de aansluiting met de 1e Ebbingestraat.

Situatieschets

Deel 1 van 2

Deel 2 van 2

Burgemeester en wethouders van Kampen,

de secretaris, de burgemeester,

J.F. Goedegebure drs. mr. B. Koelewijn

Bezwaarmogelijkheden

Binnen zes weken na bekendmaking van dit verkeersbesluit in de Staatscourant kan door belanghebbenden een bezwaarschrift tegen dit besluit worden ingediend. Dit bezwaar kan worden gericht aan: burgemeester en wethouders van Kampen, postbus 5009, 8260 GA te Kampen

Naar boven