Verkeersbesluit, gemeente Delft, project Spoorzone – definitieve inrichting en verkeersmaatregelen Wateringsevest.

Logo Delft

Nummer: 2913759

Burgemeester en wethouders van Delft,

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge waarvan de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 14 van het BABW ingevolge de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • -

    artikel 24 BABW ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • -

    het project Spoorzone Delft in 2009 is gestart, met een geplande uitvoeringsperiode van ruim 10 jaar;

  • -

    dit project onder meer het slopen van het spoorviaduct langs de Phoenixstraat, het bouwen van een 2.300 meter lange spoortunnel voor vier spoorlijnen welke vanaf het DSM/Gist terrein tot aan de Abtswoudseweg bij de Engelsestraat loopt, het bouwen van 1.500 woningen en 23.000 m2 kantoorruimte, het bouwen van een nieuwe station en stadskantoor, het aanleggen van een nieuwe parkeergarage onder de Spoorsingel en het aanleggen van een 600 meter lang stadspark boven de spoortunnel omhelst;

  • -

    het plangebied van dit project in het noorden begint op het terrein van DSM/Gist, ongeveer ten noordoosten van de Frederik Matthesstraat, en richting het zuiden loopt tot voorbij de Abtswoudseweg, tot ongeveer ter hoogte van de Minervaweg;

  • -

    in de planning van dit project rekening is gehouden met het gereed komen van zowel de spoortunnel als de definitieve inrichting van de openbare ruimte van de Phoenixstraat / Spoorsingel en directe omgeving daarvan medio 2017;

  • -

    vervolgens in de periode na 2017 de laatste stedelijke ontwikkelingen gerealiseerd zullen worden, afhankelijk van de marktontwikkelingen;

  • -

    de werkzaamheden aan de spoortunnel, Phoenixstraat, Spoorsingel en omgeving inmiddels conform de planning in de afrondende fase zitten, hetgeen betekent dat de definitieve inrichting van de openbare ruimte op korte termijn wordt opgeleverd en in gebruik wordt genomen;

  • -

    de definitieve inrichting naast nieuw groen, water, bestrating en straatmeubilair ook bestaat uit een combinatie van nieuw aangelegde wegen en paden, oude wegen en paden die gedurende de werkzaamheden aan de Spoorzone niet toegankelijk waren en nu wederom in gebruik genomen worden en bestaande wegen en paden die in het kader van het project (deels) zijn aangepast;

  • -

    elk van de wegen en paden binnen het plangebied van de Spoorzone zijn eigen functie en daaraan gekoppeld gewenste gebruik door verkeersdeelnemers kent;

  • -

    dit gewenste gebruik zoveel mogelijk richting verkeersdeelnemers kenbaar wordt gemaakt door de wijze waarop de openbare ruimte is ingericht;

  • -

    het desalniettemin vanuit het oogpunt van het waarborgen van de lokale verkeersveiligheid, doorstroming van het verkeer en bereikbaarheid wenselijk wordt geacht om dit op specifieke locaties te ondersteunen met verkeersmaatregelen in de vorm van bebording en markering teneinde gevaarlijke en derhalve onwenselijke verkeerssituaties te voorkomen;

  • -

    hiertoe voor elk van de (nieuwe) straten en paden binnen het plangebied van het project Spoorzone verkeersbesluiten worden opgesteld waarin, voor zover van toepassing, wordt ingegaan op:

    • oude verkeersmaatregelen die in het verleden reeds zijn ingesteld en in de nieuwe situatie worden teruggebracht/gehandhaafd, waarvoor derhalve geen nieuwe besluitvorming nodig is;

    • oude verkeersmaatregelen die in het kader van de nieuwe inrichting komen te vervallen en daartoe in het verkeersbesluit formeel worden opgeheven;

    • nieuw in te stellen verkeersmaatregelen ter (be)geleiding van het verkeer in de nieuwe situatie, waartoe formeel besloten wordt in het betreffende verkeersbesluit;

  • -

    dit specifieke verkeersbesluit betrekking heeft op het gedeelte van de Wateringsevest dat binnen het plangebied ligt, te weten het gedeelte tussen het Noordeinde en de Dirklangendwarsstraat;

  • -

    dit verkeersbesluit verder specifiek ingaat op verkeersmaatregelen die in het verleden zijn ingesteld op bovengenoemd weggedeelte en in het kader van de nieuwe inrichting komen te vervallen dan wel gehandhaafd worden;

Bestaande verkeersmaatregelen Wateringsevest die gehandhaafd worden

Overwegende dat:

  • -

    op dit weggedeelte van de Wateringsevest in het verleden de volgende verkeersmaatregelen zijn ingesteld die in de nieuwe situatie gehandhaafd worden dan wel teruggeplaatst worden:

    • a)

      een parkeerverbod ter plaatse van de uitvoegstrook van de Wateringsevest richting het Noordeinde, voor verkeer komende vanuit de richting van de Phoenixstraat, aangeduid middels bord model E1 van Bijlage 1 van het RVV 1990. Deze maatregel is destijds ingesteld middels verkeersbesluit met kenmerk 59806479 van 9 juli 1998.

    • b)

      de aanduiding van een parkeervak als laad- en losplaats ter hoogte van het pand Wateringsevest 26, welke op maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur van kracht is, aangeduid middels bord E7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met de tekst “ma t/m za 8-18 h”. Deze maatregel is destijds ingesteld middels verkeersbesluit met kenmerk S94000157 van 22 november 1994.

    • c)

      de aanduiding van een parkeervak als laad- en losplaats ter hoogte van de panden Wateringsevest 8 en 9, welke op maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur van kracht is, aangeduid middels bord E7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met de tekst “ma t/m za 8-18 h”. Deze maatregel is destijds ingesteld middels verkeersbesluit met kenmerk 13867 van 11 november 1983.

    • d)

      de aanduiding van een halteplaats voor touringbussen op de rechtsafstrook naar de Nieuwe Plantage, gelegen ter hoogte van het Laantje van Wilhelmina, waar touringbussen voor de duur van maximaal 10 minuten mogen stilstaan. Deze maatregel is destijds ingesteld middels verkeersbesluit met kenmerk 1209750 van 27 februari 2012.

    • e)

      de aanwijzing van de Wateringsevest als voorrangsweg, aangeduid middels borden model B1 (voorrangsweg) en B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), zoals destijds is besloten middels verkeersbesluit met kenmerk 22304 van 17 januari 1967.

Bestaande verkeersmaatregelen Wateringsevest die worden opgeheven

Overwegende dat:

  • -

    op dit weggedeelte van de Wateringsevest in het verleden de volgende verkeersmaatregelen zijn ingesteld die als gevolg van de nieuwe inrichting van de openbare ruimte komen te vervallen, dan wel reeds zijn vervallen:

    • 1)

      de aanduiding van fietsstroken aan weerszijden van de Wateringsevest, voor zover gelegen tussen Noordeinde en de Dirklangendwarsstraat, waartoe besloten is in het verkeersbesluit met kenmerk 02/011598 van 18 april 2002.

    • 2)

      de voetgangersoversteekplaats die conform besluitpunt I, sub 1, van het verkeersbesluit met kenmerk 18169 van 4 augustus 1966 ter hoogte van Wateringsevest 8 op het wegdek van de Wateringsevest is aangebracht.

    • 3)

      de voetgangersoversteekplaats die conform verkeersbesluit 17229 van 2 maart 1984 op de Wateringsevest direct ten zuiden van de kruising met de Kampveldweg op het wegdek is aangebracht.

    • 4)

      de aanduiding van het aan de oostzijde van de Wateringsevest, nabij en op de kruising met de Kampveldweg gelegen vrijliggende pad als verplicht fietspad, conform verkeersbesluit met kenmerk 17229 van 2 maart 1984.

    • 5)

      het wachtverbod (=parkeerverbod) voor de Wateringsevest, niet geldende voor de parkeerstroken, zoals destijds is ingesteld middels verkeersbesluit met kenmerk 16187 van 14 maart 1960.

    • 6)

      de inrichting van een tijdelijk parkeerterrein voor touringbussen op het voormalige “Bacinol terrein” langs de Wateringsevest, inclusief voorrangsregeling en verplichte rijrichting rechtsaf voor touringbussen die het parkeerterrein verlaten, zoals destijds is ingesteld middels verkeersbesluit met kenmerk 951872 van 28 maart 2006.

    • 7)

      de aanduiding van een geslotenverklaring voor alle voertuigen, rij- en trekdieren en vee op het gedeelte van de Wateringsevest gelegen tussen huisnummer 25 en het Noordeinde, voor verkeer in westelijke richting.

  • -

    het derhalve wenselijk is om bovengenoemde vervallen verkeersmaatregelen middels dit verkeersbesluit formeel op te heffen en de bijbehorende (onderdelen van) verkeersbesluiten in te trekken;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast/hinder en aantasting van het karakter van het gebied;

  • -

    de onder ‘besluiten’ genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Delft;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 27 september 2011 is gemandateerd aan de gemeentedirecteur, waarbij ondermandaat is verleend aan het afdelingshoofd Ruimte & Economie Advies;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de (gemachtigde van de) Chef van politie van de Eenheid Den Haag en dat er positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    de fietsstroken aan weerzijden van de Wateringsevest, voor zover gelegen tussen Noordeinde en de Dirklangendwarsstraat, op te heffen door het verwijderen van de fietssymbolen van het wegdek en het bijbehorende (onderdeel) van het verkeersbesluit met kenmerk 02/011598 van 18 april 2002, betrekking hebbende op het instellen van deze fietsstroken, hierbij in te trekken;

  • 2.

    de voetgangersoversteekplaats op de Wateringsevest, gelegen ter hoogte van huisnummer 8, op te heffen door het verwijderen van de zebramarkering en besluitpunt I, sub 1 van het verkeersbesluit met kenmerk 18169 van 4 augustus 1966, betrekking hebbende op het instellen van deze voetgangersoversteekplaats, hierbij in te trekken;

  • 3.

    de voetgangersoversteekplaats op de Wateringsevest, gelegen direct ten zuiden van het kruispunt met de Kampveldweg, op te heffen door het verwijderen van de zebramarkering en besluitpunt II van het verkeersbesluit met kenmerk 17229 van 2 maart 1984, betrekking hebbende op het instellen van deze voetgangersoversteekplaats, hierbij in te trekken;

  • 4.

    de aanduiding van het aan de oostzijde van de Wateringsevest, nabij en op de kruising met de Kampveldweg gelegen vrijliggende pad, als verplicht fietspad op te heffen door het verwijderen van de borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en onderdeel I van het verkeersbesluit met kenmerk 17229 van 2 maart 1984, betrekking hebbende op het instellen van dit fietspad, hierbij in te trekken;

  • 5.

    de aanduiding van een wachtverbod voor de Wateringsevest, niet geldende voor de parkeerstroken langs de rijbaan, op te heffen door het verwijderen van de borden model E1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en onderdeel I, sub a van het verkeersbesluit met kenmerk 16187 van 14 maart 1960, betrekking hebbende op het instellen van dit wachtverbod, hierbij in te trekken;

  • 6.

    de aanduiding van een tijdelijk parkeerterrein voor touringbussen op het voormalige “Bacinol terrein” langs de Wateringsevest, inclusief voorrangsregeling en verplichte rijrichting rechtsaf voor touringbussen die het terrein verlaten, op te heffen door het verwijderen van borden model E8d, B6 en D5r alsmede de haaientanden van het wegdek en het verkeersbesluit met kenmerk 951872 van 28 maart 2006 hierbij in te trekken;

  • 7.

    de aanduiding van een geslotenverklaring voor alle voertuigen, rij- en trekdieren en vee op het gedeelte van de Wateringsevest gelegen tussen huisnummer 25 en het Noordeinde, voor verkeer in westelijke richting, op te heffen en het bijbehorende besluitpunt 10, sub b van het verkeersbesluit met kenmerk 11081 van 20 mei 1964 hierbij in te trekken.

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

Namens het college,

Mevrouw L.E. van Reenen

Afdelingshoofd Ruimte & Economie Advies

Delft, 6 november 2017

Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ‘s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

N.B.: op dit besluit is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke beroepsgronden hij aanvoert tegen het besluit. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Vermeld in het beroepschrift dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

De belanghebbende die schade lijdt, of zal lijden, als gevolge van het onderhavige besluit of uitvoeringshandelingen die hieruit voortvloeien, kunnen, voor zover de schade redelijkerwijs niet of niet geheel te zijner laste behoort te blijven en voor zover de vergoeding niet, of niet voldoende anderszins is verzekerd, een verzoek om schadevergoeding doen. Ter zake is de “Regeling Nadeelcompensatie Verkeer en Waterstaat 1999” van toepassing. Meer informatie over het Schadeloket Spoorzone Delft is te vinden op www.spoorzonedelft.nl .

Naar boven