Definitief verkeersbesluit uitbreiding 30 km zone Veldwijk en Hooge Riet en instellen gesloten verklaring vrachtwagens Veldwijk

Logo Ermelo

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Gelet op het voorstel van 22 september 2017, nummer e170034021, zijn wij gekomen tot de volgende overwegingen en motivering op grond waarvan wij een besluit hebben genomen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit uitbreiden 30 km zone

  • -

    in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan is opgenomen dat alle verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom moeten zijn ingericht als 30 km zone;

  • -

    in heel Ermelo dit is uitgevoerd, met uitzondering van de verblijfsgebieden op de landgoederen Veldwijk en Hooge Riet, en hierdoor voor de weggebruikers een onduidelijk verkeersbeeld bestaat;

  • -

    het instellen van een 30 km zone biedt meer duidelijkheid aan de weggebruikers en bevordert de verkeersveiligheid omdat de snelheid relatief laag is;

  • -

    de wegen en weggedeelten op de landgoederen Veldwijk en Hooge Riet rechtvaardigen een aanwijzing tot 30 km zone omdat deze een stelsel vormen van straten met een verblijfsfunctie en de snelheid vloeit redelijkerwijs voort uit de aard en inrichting van deze wegen en de omgeving;

  • -

    binnen een 30 km zone is de voorrang niet geregeld, wordt uitgegaan van de gelijkwaardigheid van wegen en weggedeelten en geldt de verkeersregel “bestuurders van rechts voorrang”;

  • -

    er heeft overleg plaatsgevonden met GGz Centraal;

  • -

    de betreffende wegen zijn in beheer en eigendom bij GGzCentraal.

     

Overwegingen ten aanzien van het besluit instellen gesloten verklaring vrachtwagens

  • -

    het gebied van het landgoed Veldwijk is ingericht en vormgegeven als verblijfsgebieden in een landschappelijk omgeving;

  • -

    het komt regelmatig voor dat vrachtwagens zonder bestemming door het gebied rijden tussen het centrum van Ermelo en de Horsterweg;

  • -

    het wegprofiel en de inrichting van Veldwijk zijn niet geschikt als doorgaande route voor vrachtverkeer;

  • -

    het vrachtverkeer komt de verkeersveiligheid en het leefklimaat niet ten goede en kan leiden tot meer schade aan de weg en bermen, met name ter hoogte van de kruispunten en aansluitingen;

  • -

    met het instellen van een inrijverbod voor vrachtauto’s wordt de verkeersveiligheid en de leefbaarheid verbetert en wordt de bruikbaarheid van de weg gewaarborgd en in stand gehouden;

  • -

    doorgaand vrachtverkeer heeft een goed alternatief via de route Dokter van Dalelaan - Horsterweg;

  • -

    er heeft overleg plaatsgevonden met GGz Centraal;

  • -

    de betreffende wegen in beheer en eigendom zijn bij GGz Centraal. 

 

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden en markeringen voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het verwijderen en (ver)plaatsen van de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist:

Te plaatsen, verplaatsen of te verwijderen bebording 30 km zone

Motivatie van het besluit

In aansluiting op het GVVP Ermelo zijn alle verblijfsgebieden, met uitzondering van de gebieden op de landgoederen Veldwijk en Hooge Riet, binnen de bebouwde kom ingericht als 30 km zones. De wegen in de gebieden van de landgoederen Veldwijk en Hooge Riet bevinden zich binnen de bebouwde kom en hebben slechts de functie om het gemotoriseerd verkeer naar zijn bestemming of van zijn herkomst te geleiden. De vormgeving en inrichting van de wegen en omgeving in het gebied sluiten aan bij deze functie.

Doordat het gebied nog niet is aangewezen als 30 km zone ontbreekt voor de verkeersdeelnemers de gewenste uniformiteit, continuïteit en herkenbaarheid van het wegbeeld. Het instellen van een 30 km zone draagt dan ook bij aan een duidelijke en daardoor een meer veilige verkeersomgeving.

De landgoederen Veldwijk en Hooge Riet zijn ontsloten door de Horsterweg en de Dokter van Dalelaan. Het komt regelmatig voor dat vrachtverkeer van de Horsterweg naar de Dokter van Dalelaan (vice versa) door het gebied rijdt. Dit vrachtverkeer heeft geen bestemming in het gebied. GGz Centraal heeft aangegeven overlast te ondervinden van vrachtverkeer dat door het gebied rijdt. Gezien het karakter van de weg en de leefomgeving is het niet wenselijk dat (vracht)verkeer zonder bestemming in het gebied door het gebied rijdt. Door het beperkte profiel is dit vanuit de verkeersveiligheid ook niet wenselijk voor het fietsverkeer.

Om de overlast van het vrachtverkeer op te lossen stelt de gemeente voor het gebied Veldwijk een inrijverbod voor vrachtauto’s in. Het doorgaand vrachtverkeer rijdt via de Dokter van Dalelaan en de Horsterweg.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, dhr. MSCH, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel, met uitzondering van de keuze dat er bij bord C7 een onderbord wordt geplaatst met de uitzondering op bestemmingsverkeer.

Besluit

  • I.

    Conform de kaartbeelden in bijlage 1 de 30 km zone uit te breiden middels het (ver)plaatsen of verwijderen van de verkeersborden A01-30-zb (zone 30 km) en A01-30-ze (einde zone 30 km) van Bijlage 1 van het RVV 1990. De onderstaande wegen worden hiermee aangewezen als zone waarbinnen de maximumsnelheid van 30 km/uur geldt:

    • -

      Van Asch van Wijcklaan;

    • -

      Van Limburg Stirumlaan;

    • -

      Veldwijk;

    • -

      Van den Berghlaan;

    • -

      Van der Hooplaan;

    • -

      Klinkertlaan;

    • -

      Horsterweg ter hoogte van huisnummer 130 – 132.

  • II.

    Een gesloten verklaring voor vrachtauto’s in te stellen voor het verblijfsgebied van het landgoed Veldwijk door het conform de RVV 1990 en zoals weergegeven in het kaartbeeld van bijlage 2, plaatsen van de verkeersborden C7 (gesloten voor vrachtauto’s) op de volgende locaties:

    • -

      kruising Van Asch van Wijcklaan – Dokter van Dalelaan (ter hoogte van spoorwegovergang);

    • -

      Horsterweg – Klinkertlaan (zuidelijke aansluiting rotonde).

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,

A.M. Weststrate, 

secretaris,

A.A.J. Baars,

burgemeester,

Mededelingen

Instellen beroep

Tegen het definitieve verkeersbesluit kunt u binnen zes weken, ingaande op de dag na verzending van dit besluit, beroep instellen bij de rechtbank Arnhem, Sector Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800EM Arnhem. U bent dan wel griffierecht verschuldigd.

 

 

Bijlage 1: Kaartbeeld uitbreiding zone 30 km Veldwijk en Hooge Riet

Afbeelding 1: te verwijderen bebording

 

Afbeelding 2: te plaatsen bebording

 

Bijlage 2: Kaartbeeld instellen geslotenverklaring voor vrachtauto’s Veldwijk

Afbeelding 3: te plaatsen bebording

Naar boven