Verkeersbesluit Graafseweg; verkeersmaatregelen deel Keizer Karelplein – Rozenstraat/ snelfietsroute   

Logo Nijmegen

Kenmerk: 17.0007162

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

 

Overwegende,

 

dat zich tussen het Maas-Waalkanaal en het Keizer Karelplein de Graafseweg bevindt;

dat de Graafseweg onderdeel is van de route Waalbrug – Singels – Graafseweg;

dat de weg een ontwikkeling heeft doorgemaakt van onderdeel van een nationale route tussen Noord- en Zuid-Nederland (vóór 1976) naar provinciale/regionale route en sinds de opening van stadsbrug De Oversteek (in 2013) naar een weg met een meer lokale functie;

dat er landelijk wordt ingezet op het beter benutten van bestaande infrastructuur, spitsmijden en het aanbieden van goede fiets- en openbaar vervoer voorzieningen;

dat hieraan in Nijmegen gevolg wordt gegeven door onder meer op het gedeelte van de Graafseweg tussen de Rozenstraat en het Keizer Karelplein een snelfietsroute aan te leggen;

dat deze route aansluit op de snelfietsroute Nijmegen – Wijchen en de Graafseweg bovendien onderdeel is van de snelfietsroute Wolfskuil – Tollenstraat;

dat er in verband met de aanleg van de snelfietsroute verkeersmaatregelen getroffen moeten worden;

dat er om ruimte te maken voor genoemde fietsverbinding op het deel van de Graafseweg ter hoogte van het spoorwegviaduct in staduitwaartse richting terug wordt gegaan van twee naar één rijstrook;

dat er door de aanleg van stadsbrug De Oversteek nu minder autoverkeer op de Graafseweg rijdt dan in 2013;

dat het uitgangspunt is dat stedelijk verkeer dat niet in het centrum hoeft te zijn via de S100 (Oversteek, Energieweg, Neerbosscheweg) wordt geleid opdat er binnen de S100-ring meer ruimte overblijft voor weggebruikers die in het centrum moeten zijn;

dat uit verkeersonderzoek naar voren komt dat er met het terug gaan van twee rijstroken naar één op eerdergenoemd deel van de Graafseweg voldoende capaciteit aanwezig is om het autoverkeer vanaf het Keizer Karelplein af te wikkelen;

dat daaraan ook wordt bijgedragen door aanpassing van kruispunten op de Graafseweg en het plaatsen van nieuwe verkeerslichten;

dat het terug gaan van twee rijstroken naar één op een deel van de Graafseweg bovendien past in het voornemen het verkeer op de Graafseweg niet opnieuw te laten groeien naar de hoeveelheden van vóór de komst van stadsbrug De Oversteek;

dat als onderdeel van de aanpassing van een aantal kruisingen op de Graafseweg bij de Burghardt van den Berghstraat een aparte strook voor linksafslaand verkeer wordt aangebracht om te voorkomen dat afslaand verkeer zorgt voor belemmering van verkeer dat in stadinwaartse richting rijdt;

dat ter voorkoming van gevaarlijke verkeersmanoeuvres de verbinding Graafsedwarsstraat – Graafseweg wordt afgesloten voor verkeer;

dat de twee fietsoversteken ter hoogte van de Willemsweg worden samengevoegd tot een oversteek;

dat het voorts in verband met de ruimte voor de aan te leggen fietspaden noodzakelijk is op een deel van de linker rijstrook in stadinwaartse richting een breedtebeperking van 2,0 meter in te stellen;

dat er op de parallelwegen langs het betreffende deel van de Graafseweg eenrichtingsverkeer wordt ingesteld;

dat in verband met de draagkracht van het westelijke viaduct over de spoorlijn (Nijmegen – Den Bosch) aan de noordzijde van de Graafseweg ter hoogte van het fiets/bromfietspad op dit punt uit voorzorg een gewichtsbeperking wordt ingesteld tegen mogelijk gebruik door voertuigen als veeg- en strooiwagens;

dat met de maatregelen in dit besluit wordt bijgedragen aan het creëren van veilige en vlotte verbindingen voor het fietsverkeer en dit bovendien een positief effect heeft op het gebruik van de fiets als vervoermiddel naar bijvoorbeeld werk, school, maar ook als recreatief vervoermiddel;

dat de maatregelen bovendien een gunstig effect hebben op de leefbaarheid van de Graafseweg en omgeving;

dat de maatregelen passen binnen de uitgangspunten opgenomen in de nota Nijmegen Duurzaam Bereikbaar;

dat buurtbewoners per brief en via een informatiebijeenkomst zijn geïnformeerd over verkeersmaatregelen op de Graafseweg en de aansluitende wegen;

dat er bovendien via de (digitale) media aandacht aan de verkeersmaatregelen is besteed;

dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de doorstroming van verkeer te bevorderen;

dat gelet op het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Nijmegen (nr. 2017, 91602), waarin voor wat betreft afdeling mobiliteit onder volgnr. 25 voor tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994 onder voorwaarden mandaat is verleend aan de Programmamanager Mobiliteit (RO10) en het bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement (SB60);

dat gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en de artikelen 12 en 37 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

besluiten:

 

 

  • I.

    door het plaatsen van borden model C18 van bijlage 1 van het Reglement

    Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op de linkerrijstrook van de Graafseweg in stadinwaartse richting vanaf de Willemsweg tot waar deze strook ophoudt bij de aansluiting Arend Noorduijnstraat een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen die, met inbegrip van lading, breder zijn dan 2,0 meter;

     

  • II.

    door het plaatsen van borden model C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990

    eenrichtingsverkeer, met rijrichting gelijk aan de aanliggende hoofdrijbaan, in te stellen op de parallelwegen Graafseweg

  • a.

    noordzijde; tussen het Keizer Karelplein en de Arend Noorduijnstraat

  • b.

    zuidzijde; tussen Burghardt van de Berghstraat en Stijn Buysstraat 

     

  • III.

    de verbinding Graafsedwarsstraat – Graafseweg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer

    door de doorgang op dit punt fysiek onmogelijk te maken;

     

  • IV.

    de fietsstrook op de Willemsweg vanaf het punt ter hoogte van de Tollenstraat naar de

    Graafseweg (linksaf in westelijke richting) op te heffen;

     

  • V.

    door het plaatsen van onderborden bij bord G12a het fiets/bromfietspad aan de westzijde

    van de Willemsweg tussen de Tollenstraat en de Graafseweg in 2 richtingen open te stellen;

     

  • VI.

    door het plaatsen van borden model B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden de voorrang op de aansluiting fiets/bromfietspad Willemsweg – fiets/bromfietspad Graafseweg zo te regelen dat verkeer op de Graafseweg voorrang heeft op verkeer op fiets/bromfietspad Willemsweg;

     

  • VII.

    door het plaatsen van bord model C21 van bijlage 1 van het RVV 1990 op het gedeelte van het fiets/bromfietspad aan de noordzijde van de Graafseweg op het westelijke viaduct over de spoorkuil een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de som van de aslasten of de totaalmassa hoger is dan 1,0 ton;

 

Een en ander zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen d.d. 02-10-2017 nr. 240-1000-TEK-RVV-001 (blad 1 en 2)

 

Nijmegen, 12 oktober 2017

Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

Arno Lucassen, Bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement

Mededelingen

Bezwaar en Beroep

Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 75 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

 

Naar boven