Besluit tot het wijzigen van busbaan naar lijnbusbaan op de Peizerbaan

Logo Groningen

Kenmerk : 6559669

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voorzover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, Dienst Regionale Operationele Samenwerking, afdeling Infrastructuur, team Verkeer over maatregel en plaatsing. Het advies is als bijlage toegevoegd.

Motivering

Bewoners wonende aan de Koeriersterweg in de omgeving van de Baileybrug op de Peizerbaan ervaren geluidsoverlast. Deze overlast wordt veroorzaakt door een oneffenheid in de brug en de hoge snelheid van bussen en taxi’s. De oneffenheid is inmiddels verholpen en heeft deels voor een afname van het geluid gezorgd. Om de geluidsproductie, met name de Baileybrug, zoveel mogelijk te beperken, is er een snelheidslimiet van 30 km per uur ingesteld. We hebben geen snelheid remmende maatregelen aangebracht omdat er juridisch gezien geen aanleiding is om 30 km per uur te rijden. Uit snelheidsmetingen van afgelopen voorjaar kwam naar voren dat het merendeel van de bussen zich aan de maximum snelheid hield. De gemiddelde snelheid van bussen was 30 km per uur waarbij 85% van bussen niet harder dan 35 km per uur reed. Gezien de omstandigheden was de rijsnelheid van de bussen in orde. Taxi’s daarentegen reden harder. De gemiddelde snelheid van deze voertuigen was 33 km per uur waarbij 85% van de taxi’s niet harder dan 38 km per uur reed. Er waren ook excessen van taxi’s die 80 km per uur reden. Doordat taxi’s zich minder goed aan de rijsnelheden houden, heeft het college de taxibranche twee maal schriftelijk verzocht om zich aan de rijsnelheid te houden. Uit de onlangs uitgevoerde snelheidsmetingen komt naar voren dat de taxi’s nu sneller rijden dan afgelopen voorjaar. Bij taxi’s is de gemiddelde snelheid inmiddels 41 km per uur waarbij 85% van de taxi’s niet harder rijdt dan 59 km per uur. Gelet op de twee waarschuwingsbrieven en het feit dat wij geen verbetering zien bij de taxi’s hebben wij besloten om de busbaan te sluiten voor deze voertuigen.

Om te bepalen vanaf welk punt de taxi niet meer toegelaten gaat worden, is ook gekeken naar de veiligheid van dit tracé. De zichtbaarheid van taxi’s is veel slechter dan die van de lijnbussen. Op de locatie waar de Peizerbaan onder de ringweg doorgaat, ter hoogte van de op- en afritten, ligt de weg verdiept. Dit deel van de rijbaan wordt omringd door betonnen wanden. Deze wanden in combinatie met de verdiepte ligging zorgen ervoor dat de taxi’s hier slecht zichtbaar zijn. Aangezien het kruispunt niet met verkeerslichten wordt geregeld, moeten automobilisten zelf kijken of er bussen op taxi’s aankomen. Wanneer een taxi over het hoofd wordt gezien en deze wel de voorrang pakt, levert dit risicovolle situaties op. Om dit risico te beperken, wordt de taxi wordt niet meer toegelaten op de busbaan tussen Zaanstraat 10 en de Campinglaan.

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen door middel van het toevoegen van de tekst 'LIJN' op het wegdek van de reeds bestaande busstrook en het aanpassen van het onderbord onder verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 in de tekst 'uitgezonderd lijnbussen' de reeds bestaande busstrook op de Peizerbaan tussen Zaanstraat 10 en de Campinglaan zodanig te wijzigen dat een busstrook voor lijnbussen ontstaat, waardoor reguliere autobussen en taxi's niet meer zijn toegestaan. Ook het onderbord ‘uitgezonderd bus en taxi’ van bord L8 aan het begin van de Zaanstraat wordt vervangen door het onderbord in de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen’.

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op groningen.nl/bezwaar-maken. Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Rechtsbescherming, telefoon 14 050.

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en telefoonnummer;

- de datum waarop u het bezwaar indient;

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

- waarom u het niet eens bent met het besluit;

- uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

 

 

E.A. Tollenaar

teamleider, Stadsontwikkeling

Naar boven