sluit tot definitieve onttrekking aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef (tussen Bakhuisdreef en Kapelweg/Voorstraat) in Boxtel

Logo Boxtel

 

Het voorliggende besluit tot de definitieve onttrekking aan de openbaarheid

van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef (tussen Bakhuisdreef en Kapelweg/Voorstraat) in Boxtel wordt, met toepassing van de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening, gelijktijdig met het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en enkele andere samenhangende besluiten in procedure gebracht.

Coördinatiebesluit

Vanwege de samenhang tussen het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en enkele andere besluiten en omdat de procedures tot vaststelling hiervan parallel in voorbereiding zijn, heeft de gemeenteraad op 9 mei 2017 besloten de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening voor deze besluiten toe te passen.

Het coördinatiebesluit van de gemeenteraad van 9 mei 2017 heeft betrekking op de volgende procedures :

  • -

    het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017;

  • -

    het besluit hogere waarden Wet geluidhinder;

  • -

    het verkeersbesluit tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    het besluit tot het definitief onttrekken aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef;

  • -

    het verkeersbesluit tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer.

Het is niet mogelijk tegen dit coördinatiebesluit als zodanig bezwaar of beroep in te stellen.

De coördinatieregeling maakt het mogelijk om de procedures voor deze samenhangende besluiten gelijk op te laten lopen. De bevoegdheid tot de besluitvorming over het bestemmingsplan en het onttrekkingsbesluit ligt bij de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd gezag ten aanzien van de verkeersbesluiten en de hogere waarden Wet geluidhinder. Het college verzorgt ook de coördinatie van de procedures. Tegen deze besluiten staat gecoördineerd beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Samenhang bestemmingsplan en besluiten

Voorliggend onttrekkingsbesluit dient, samen met het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en de andere besluiten, ter uitvoering van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

Het Maatregelenpakket PHS Boxtel, dat op 26 november 2013 is vastgesteld door de gemeenteraad en is vertaald in een bestuursovereenkomst tussen Rijk, Provincie en gemeente, bestaat uit vijf samenhangende deelprojecten.

Basis hiervoor is de door de gemeenteraad in november 2013 vastgestelde voorkeursvariant. De vastgestelde voorkeursvariant is uitgewerkt in het Maatregelenpakket PHS Boxtel

en vastgelegd in de bestuursovereenkomst die in mei 2015 getekend is tussen het Rijk, Provincie en de gemeente Boxtel.

Het Maatregelenpakket PHS Boxtel bestaat uit de vijf volgende samenhangende deelprojecten.

  • 1.

    opheffen van beide overwegen in de Tongersestraat;

  • 2.

    aanleg van de Verbindingsweg Ladonk - Kapelweg (VLK) en de daarbij horende aanpassingen aan de overwegen;

  • 3.

    verkeersmaatregelen in buurtschap Tongeren;

  • 4.

    opwaardering van de Keulsebaan, zodat er meer capaciteit ontstaat voor het verkeer;

  • 5.

    realisatie van een fietstunnel onder het spoor in de Tongersestraat.

Met dit Maatregelenpakket PHS Boxtel wordt invulling gegeven aan een aantal belangrijke doelstellingen zoals vastgesteld in het gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) uit 2008, namelijk :

  • -

    het oplossen van het veiligheids- en leefbaarheidsknelpunt rondom de dubbele overweg en de huidige drukke verkeersader door het centrum van Boxtel;

  • -

    de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg om de leefbaarheid van buurtschap Kalksheuvel te verbeten en een volwaardige tweede ontsluiting van Ladonk te realiseren;

  • -

    de capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan, zodat de afwikkeling ook in de toekomst wordt gegarandeerd.

Voor meer informatie over bovenstaande, zie onderstaande motivering van dit onttrekkingsbesluit alsmede de onderbouwing zoals deze is opgenomen in de toelichting van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017.

Procedure ontwerpbesluit

Op basis van het coördinatiebesluit van 9 mei 2017 hebben met ingang van vrijdag 12 mei tot en met 22 juni 2017 hebben de volgende ontwerpen gedurende zes weken ter inzage gelegen :

  • -

    het ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017;

  • -

    het ontwerpbesluit hogere waarden Wet geluidhinder;

  • -

    het ontwerpverkeersbesluit tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    het ontwerpbesluit tot het definitief onttrekken aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef;

  • -

    het ontwerpverkeersbesluit tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer.

De binnengekomen zienswijzen zijn beantwoord in een integrale ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’. Voor de beantwoording en de wijzigingen wordt verwezen naar deze nota, die een onderdeel vormt van dit besluit.

De zienswijzen hebben niet geleid tot een aanpassing van dit besluit.

O nttrekkings besluit

De gemeenteraad van de gemeente Boxtel,

Gelet op :

-de artikelen 7 en 9 van de Wegenwet op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is een onttrekkingsbesluit te nemen.

Overwegende

dat er, in lijn met vaste Jurisprudentie, voldoende gewichtige redenen voor dit besluit aanwezig zijn en het algemeen belang zich niet tegen dit besluit verzet, zie onderstaande motivering.

Is het gewenst om :

de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef (tussen Bakhuisdreef en Kapelweg/Voorstraat) in Boxtel definitief aan de openbaarheid te onttrekken.

Figuur 1: Gebied waarvoor het onttrekkingsbesluit geldt

Motivering definitief onttrekkingsbesluit

Tijdelijk onttrekkingsbesluit 2010

Op 18 mei 2010 heeft de gemeenteraad van Boxtel, in overleg met ProRail, besloten om het weggedeelte van Bakhuisdreef (vanaf de Kapelweg tot nabij de inrit van de woning Bakhuisdreef 2) voor de duur van 5 jaar aan de openbaarheid te onttrekken. Als gevolg van twee aanrijdingen in 2009, was het gelet op de (verkeers)veiligheid op het spoor en rondom de spoorwegovergang noodzakelijk om de spoorwegovergang fysiek te sluiten. Destijds is voor de tijdelijkheid gekozen met het oog op de (op dat moment nog onzekere) infrastructurele projecten op rijksniveau (Programma Hoogfrequent Spoor) en op gemeentelijk niveau (in kader VLK).

Pr ogramma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)

Om de capaciteit van het Nederlandse spoornetwerk beter te benutten en om ruimte te bieden aan een groeiende hoeveelheid reizigers en goederenvervoer werkt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS leidt tot een intensivering van het personenvervoer en tot een herroutering van het goederenvervoer.

PHS betekent voor beide trajecten (de spoorlijn van/naar ’s-Hertogenbosch en de spoorlijn van/naar Tilburg) een toename van het personenvervoer. Het goederenvervoer zal afnemen op de route Breda-Tilburg-Eindhoven (de Brabantroute) en zal in gelijke mate toenemen op de lijn ‘s-Hertogenbosch-Eindhoven.

Oplossing problematiek dubbele spoorwegovergang Tongersestraat

Door PHS neemt het treinverkeer, zowel personenvervoer als goederenvervoer, toe. Ook het autoverkeer zal verder toenemen. Als gevolg daarvan wordt het huidige knelpunt bij de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat groter. Met PHS ontstond een extra noodzaak om de problematiek van de dubbele overweg aan de Tongersestraat in Boxtel aan te pakken en een andere verkeersstructuur te realiseren.

Het Rijk heeft in 2010 een financiële bijdrage gereserveerd voor het oplossen van de verkeersproblematiek van de dubbele overweg in de Tongersestraat. Dit is door het Rijk vastgelegd in de Voorkeursbeslissing PHS van juni 2010.

Vervolgens hebben gemeente Boxtel, ProRail, het ministerie van IenM en de provincie Noord-Brabant het onderzoek naar de oplossingsrichtingen gezamenlijk opgepakt waarbij een uitgebreid participatietraject is opgezet. Na een proces van verkenning, trechtering en selectie resulteerde dit in een voorkeursvariant (‘omleidingsvariant B14/B15, variant 6’). Deze gekozen voorkeursvariant gaat uit van het opheffen van de dubbele spoorwegovergang, het realiseren van een langzaamverkeerstunnel en het omleiden van het overige verkeer. Deze voorkeursvariant is op 26 november 2013 vastgesteld door de gemeenteraad van Boxtel.

Maatregelenpakket PHS Boxtel

De vastgestelde voorkeursvariant is vervolgens uitgewerkt in het Maatregelenpakket PHS Boxtel en vastgelegd in de bestuursovereenkomst die in mei 2015 getekend is tussen het Rijk, provincie en de gemeente Boxtel.

Het Maatregelenpakket PHS Boxtel betreft een combinatie van onderstaande samenhangende deelprojecten, zie onderstaande afbeelding:

Deelproject 1:Opheffen van beide gelijkvloerse overwegen in de Tongersestraat;

Deelproject 2: Aanleg van de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en de daarbij

horende maatregelen van/aan de overwegen Kapelweg (opheffen/handhaven voor langzaamverkeer), Bakhuisdreef (opheffen) en D‘Ekker (vernieuwen);

Deelproject 3: Aanpassingen Tongeren ten behoeve van veiligheid fietsverkeer en snelheidsbeperking gemotoriseerd verkeer;

Deelproject 4: Opwaardering Keulsebaan;

Deelproject 5:Realisatie van een fietstunnel ter plaatse van de Tongersestraat tussen Breukelsestraat en Kapelweg en met een aansluiting op Tongeren.

Het voorliggende onttrekkingsbesluit vormt een onderdeel van deelproject 2

De aanleg van de Verbindingsweg Ladonk Kapelweg (deelproject 2) vormt, samen met het opheffen van de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat (deelproject 1), de twee prioritaire projecten van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

De definitieve sluiting van de voormalige spoorwegovergang Bakhuisdreef vormt een onderdeel van deelproject 2. In het wegontwerp voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is voorzien in een onttrekking aan de openbaarheid van de spoorwegovergang Bakhuisdreef.

Het voorliggende besluit voorziet in de definitieve onttrekking aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef aan de openbaarheid. Deze spoorwegovergang is sinds 2010 feitelijk al niet meer als spoorwegovergang in gebruik.

De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft advies uitgebracht over het voorgenomen besluit en hierbij aangegeven vanuit hulpverleningsoogpunt geen bezwaar te hebben tegen het besluit.

Overwegende dat:

  • -

    de gemeenteraad van Boxtel op 26 november 2013 een pakket aan maatregelen heeft vastgesteld voor de oplossing van het knelpunt rondom de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat in Boxtel;

  • -

    deze voorkeursvariant is vertaald in het Maatregelenpakket PHS Boxtel;

  • -

    de afspraken over het realiseren van het Maatregelenpakket PHS Boxtel in mei 2015 zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst tussen het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Boxtel;

  • -

    als deelproject 2 van dit Maatregelenpakket PHS Boxtel is benoemd de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en de daarbij horende maatregelen van/aan de overwegen Kapelweg (opheffen/handhaven voor langzaamverkeer), Bakhuisdreef (opheffen) en D‘Ekker (vernieuwen);

  • -

    in het wegontwerp voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is voorzien in een onttrekking aan de openbaarheid van de spoorwegovergang Bakhuisdreef;

  • -

    de spoorwegovergang Bakhuisdreef sinds 2010 op basis van een tijdelijk raadsbesluit is onttrokken aan de openbaarheid van verkeer;

  • -

    in overeenstemming met het Maatregelenpakket PHS Boxtel deze voormalige spoorwegovergang nu definitief wordt onttrokken aan de openbaarheid van verkeer;

  • -

    de bereikbaarheid tussen het gebied ten noorden en ten zuiden van de spoorlijn voor gemotoriseerd verkeer geborgd is door de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg met een vernieuwde spoorwegovergang D’Ekker;

  • -

    de bereikbaarheid voor langzaam (niet gemotoriseerd) verkeer geborgd is via de te vernieuwen spoorwegovergangen Kapelweg en D’Ekker en de bestaande overige spoorwegovergangen;

  • -

    gelet op genoemd belang van de verkeersveiligheid en het feit dat een goede bereikbaarheid geborgd is, er voldoende gewichtige redenen voor dit besluit aanwezig zijn en het algemeen belang zich hiertegen niet verzet.

Besluiten:

  • 1.

    de (voormalige) spoorwegovergang Kapelweg Bakhuisdreef (tussen Bakhuisdreef en Kapelweg/Voorstraat) definitief aan de openbaarheid te onttrekken;  

  • 2.

    bijgaande ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’ vormt een onderdeel van dit besluit.

  

Boxtel, 12 september 2017

De gemeenteraad van Boxtel,

De secretaris,

Drs. H.A.M. van Berkel

de burgemeester, 

M. Buijs      

Beroepsprocedure

Met toepassing van de coördinatieregeling ligt dit onttrekkingsbesluit gelijktijdig met het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en de overige samenhangende besluiten met ingang van 20 oktober 2017 gedurende zes weken ter inzage. Binnen deze termijn kan tegen deze besluiten beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Voor meer informatie over de terinzagelegging en de mogelijkheid van beroep, wordt verwezen naar de afzonderlijke integrale publicatie hierover in de Staatscourant op 19 oktober 2017.

 

 

Naar boven