Sonseweg 11 en 13

Logo Best

  • 1.

    Vaststelling bestemmingsplan ‘Sonseweg 11 en 13’

  • 2.

    Besluit hogere waarden

  • 3.

    Vaststelling beleidsregel

Bestemmingsplan ‘Sonseweg 11 en 13’

De gemeenteraad heeft op 2 oktober 2017 het bestemmingsplan ‘Sonseweg 11 en 13’ vastgesteld. Burgemeester en wethouders maken dit bekend op grond van artikel 3.8, derde lid Wet ruimtelijke ordening (Wro). Het bestemmingsplan en de daarbij behorende stukken zijn opgesteld ten behoeve van de realisatie van in totaal 3 woningen aan Sonseweg 11 en 13. Op deze percelen staat de voormalige agrarische bebouwing van een glastuinbouwbedrijf. Deze bebouwing wordt gesloopt, waarbij een burgerwoning wordt toegestaan in plaats van de huidige bedrijfswoning. Daarnaast mogen 2 woningen worden toegevoegd.

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan heeft de gemeenteraad geen wijzigingen in het plan aangebracht ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan, dat van 5 juli 2017 tot en met 15 augustus 2017 ter inzage heeft gelegen.

Besluit hogere waarden

Op 16 maart 2017 is een aanvraag ontvangen om het vaststellen van hogere waarden voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als gevolg van wegverkeerslawaai.. Het ontwerpbesluit hogere grenswaarden met alle daarbij behorende stukken heeft van 5 juli 2017 tot en met 15 augustus 2017 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingekomen over het ontwerpbesluit. Op 25 augustus 2017 hebben burgemeester en wethouders besloten tot het opleggen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting. Het besluit is niet gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit.

Beleidsregel ‘Welstandscriteria Sonseweg 11 en 13’

De gemeenteraad heeft op 2 oktober 2017 de beleidsregel ‘welstandscriteria Sonseweg 11 en 13’ vastgesteld. Deze zullen door de stadsbouwmeester worden gehanteerd bij de beoordeling van het bouwplan voor de woningen op deze locatie.

Stukken bekijken

U kunt het vastgestelde bestemmingsplan, het besluit hogere waarden en de beleidsregel ‘welstandscriteria Sonseweg 11 en 13’ met de bijbehorende stukken bekijken. Dit kan vanaf 18 oktober tijdens de openingsuren bij de receptie van het gemeentehuis Raadhuisplein 1 in Best. Het bestemmingsplan en de beleidsregel zijn ook beschikbaar via www.gemeentebest.nl/overzicht-bestemmingsplannen. Het bestemmingsplan kunt u daarnaast inzien via www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen?planidn= NL.IMRO.0753.bpsonseweg1113-VG01

Beroepsmogelijkheid

Als u het niet eens bent met onze beslissing, kunt u van 19 oktober tot en met 29 november tegen het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan of het besluit hogere waarden een beroep indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De volgende partijen kunnen een beroep instellen:

  • 1.

    een belanghebbende die tijdig een zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan of het ontwerpbesluit hogere waarden naar voren heeft gebracht;

  • 2.

    een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Inwerkingtreding bestemmingsplan en besluit hogere waarden

Het bestemmingsplan en het besluit hogere waarden treden in werking op 30 november 2017. Soms heeft een besluit onherstelbare gevolgen. Dan kunt u niet wachten tot een beslissing is genomen op uw beroepschrift. In zo’n geval kunt u aan de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vragen om een voorlopige uitspraak te doen. Dit noemen we een ‘voorlopige voorziening’. Indien dit verzoek binnen de beroepstermijn wordt ingediend, zorgt dit ervoor dat het bestemmingsplan of het besluit hogere waarden pas in werking treedt nadat op het verzoek is beslist.

Indienen beroepschrift en verzoek om voorlopige voorziening

Een beroepschrift moet worden gezonden aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA ’s-Gravenhage; een verzoek om voorlopige voorziening aan de voorzitter van deze Afdeling, onder hetzelfde adres. Een beroepschrift en/of verzoek om voorlopige voorziening kan ook digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht worden ingediend. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Best, 17 oktober 2017

Naar boven