Verkeersbesluit - eenrichtingsverkeer op vijf locaties Blokweer-2 (fase 1) - gemeente Alblasserdam

Logo Alblasserdam

Kenmerk: 1798728

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

Inleiding:

Naar aanleiding van groot onderhoud aan wegen, groen en riolering wordt de wijk Blokweer 2 in Alblasserdam gereconstrueerd. Hiervoor is een inrichtingsplan oopgesteld. De verkeerssituatie in de wijk krijgt daarbij een nieuwe vormgeving. Hierbij worden diverse verkeersmaatregelen getroffen. Dit verkeersbesluit heeft betrekking op het instellen van eenrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers voor de volgende straten: Ganzerik, Krabbescheer, Waterlelie en een gedeelte van Ratelaar. In het inrichtingsplan hebben deze straten een smalle rijweg waarbij het niet mogelijk is om tegenliggers te passeren.

- Ganzerik, met verplichte rijrichting vanuit Kamgras naar Ratelaar

- Krabbescheer, met verplichte rijrichting vanuit Ratelaar naar Kamgras

- Ratelaar, voor het gedeelte en met verplichte rijrichting vanaf Hondsdraf naar Waterlelie

- Waterlelie, met verplichte rijrichting vanuit Ratelaar naar Zwenkgras

- Liesgras, voor het gedeelte en met verplichte rijrichting van Zwenkgras naar Zilverschoon

Het inrichtingsplan Blokweer 2 is tot stand gekomen in overleg met bewoners van de wijk. De bewoners van de wijk zijn verenigd in de wijkgroep Blokweer 2. Vanuit bijna elke straat is een vertegenwooordiger aanwezig in deze wijkgroep. Deze vertegenwoordigers vormen het directe contact met de bewoners en zijn zo een 'thermometer' van de wijk. Tevens zijn tijdens het proces algehele bewonersavonden georganiseerd waarvoor alle bewoners zijn uitgenodigd en zijn geinformeerd over de voortgang en keuzes van het project.

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Alblasserdam.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Met het verkeersbesluit worden de volgende onderstaande doelstellingen beoogd.

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    * In de betreffende straten is de rijweg dermate smal dat het passeren van tegemoetkomende gemotoriseerd verkeer niet mogelijk is;

    * De betreffende straten zijn dermate lang en dermate bochtig dat weggebruikers geen of onvoldoende zicht heeft op tegemoetkomend verkeer;

    * Het toestaan van verkeer in beide rijrichtingen is onwenselijk vanwege de grote kans op conflictsituaties met tegemoetkomend gemotoriseerd verkeer en de kans dat weggebruikers achteruit moeten rijden met nadelige gevolgen voor de verkeersveiligheid;

    * De nieuwe weginrichting biedt een voldoende veilige situatie om gemotoriseerd verkeer in één rijrichting toe te staan;

    * Voor de Ganzerik en Krabbescheer biedt de rijrichting vanuit Kamgras via Ganzerik naar Ratelaar en vanuit Ratelaar via Krabbescheer naar Kamgras de meest optimale situatie voor een verkeersveilige afwikkeling van het verkeer, mede gelet op de routering en de overzichtelijkheid bij de kruisingen;

    * Voor de Ratelaar en de Waterlelie biedt de rijrichting vanuit Kalmoes via Ratelaar naar Waterlelie en vanuit Ratelaar via Waterlelie naar Zwenkgras de meest optimale situatie voor een verkeersveilige afwikkeling van het verkeer, mede gelet op de routering en de overzichtelijkheid bij de kruisingen;

    * Voor het Liesgras biedt de rijrichting vanuit Zwenkgras naar Zilverschoon de meest optimale situatie voor een verkeersveilige afwikkeling van het verkeer, mede gelet op de routering en de overzichtelijkheid bij de kruisingen;

    * De nieuwe weginrichting en het gebruik door hoofdzakelijk bestemmingsverkeer bieden voldoende veiligheid om fietsverkeer in twee rijrichtingen toe te staan;

     

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    * Het instellen van eenrichtingsverkeer beschermt de weggebruiker tegen conflicten met tegemoetkomend verkeer en beschermt de weggberuiker tegen het onnodig achteruitrijden bij het tegenkomen van tegmoetkomend verkeer waarbij passeren onmogelijk is;

     

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    * Met de reconstructie van dit inrichtingsplan en de inrichting deze straten met van eenrichtingsverkeer is de kwaliteit van de weg en het gebruik daarvan voor de komende jaren gewaarborgd;

     

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    * Met het instellen van eenrichtingsverkeer en de genoemde routering blijft de toegankelijkheid van alle woonstraten voldoende gewaarborgd; de verplichte rijrichtingen zijn zodanig gekozen dat een rondje gereden kan worden zonder te grote omwegen;

    * De nieuwe situatie met eenrichtingsverkeer biedt de weggebruiker voldoende vrijheid om zijn bestemming te kunnen bereiken;

    * Het toestaan van fietsverkeer in twee rijrichtingen geeft meer vrijheid in hun routekeuze; De nieuwe inrichting van de betreffende straten biedt in combinatie met het beperkte gebruik voldoende ruimte om dit toe te staan;

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

    * de kans op overlast, hinder of schade door het instellen van eenrichtingsverkeer is niet aanwezig of verwaarloosbaar;

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

    * het instellen van eenrichtingsverkeer heeft geen gevolgen voor de aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

     

Het is dan ook gewenst om eenrtichtingsverkeer, met uitzondering voor fietsers, in te stellen voor de volgende woonstraten en rijrichtingen:

- Ganzerik, met verplichte rijrichting vanuit Kamgras naar Ratelaar;

- Krabbescheer, met verplichte rijrichting vanuit Ratelaar naar Kamgras;

- Ratelaar, voor het gedeelte en met verplichte rijrichting vanaf Hondsdraf naar Waterlelie;

- Waterlelie, met verplichte rijrichting vanuit Ratelaar naar Zwenkgras;

- Liesgras, voor het gedeelte en met verplichte rijrichting van Zwenkgras naar Zilverschoon;

 

Een verkeersbesluit wordt na overleg genomen.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps.

De politie gaat akkoord met dit verkeersbesluit.

Opmerking van de politie: "Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat het betrokken weggedeelten, na herinrichting, smalle woonstraten betreffen, die ook dermate lang en bochtig zijn dat weggebruikers geen of onvoldoende zicht hebben op tegemoetkomend verkeer. Gemotoriseerd verkeer kan elkaar nauwelijks passeren, waardoor gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan of zouden kunnen ontstaan. Teneinde de verkeersveiligheid te verbeteren, de bereikbaarheid van de hulpdiensten te (blijven) garanderen en de doorstroming van het overige verkeer te bevorderen is het wenselijk dat op het betrokken weggedeelten eenrichtingsverkeer wordt ingesteld. Door de genomen maatregel wordt de vrijheid van het verkeer op deze, binnen de bebouwde kom gelegen straat zoveel mogelijk gewaarborgd, voldoende bevorderd en wordt de veiligheid op de weg verzekerd. "

 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om eenrichtingsverkeer, met uitzondering voor fietsers, in te stellen voor de volgende woonstraten en rijrichtingen:

- Ganzerik, met verplichte rijrichting vanuit Kamgras naar Ratelaar;

- Krabbescheer, met verplichte rijrichting vanuit Ratelaar naar Kamgras;

- Ratelaar, voor het gedeelte en met verplichte rijrichting vanaf Hondsdraf naar Waterlelie;

- Waterlelie, met verplichte rijrichting vanuit Ratelaar naar Zwenkgras;

- Liesgras, voor het gedeelte en met verplichte rijrichting van Zwenkgras naar Zilverschoon;

Deze maatregelen zal op straat worden aangeduid conform de wettelijke bepalingen, zoals de verkeersborden C2 (eenrichtingsverkeer, in deze richting gesloten), C3 (eenrichtingsweg) en C4 (eenrichtingsweg, verplichte rijrichting); en met onderborden voorzien van de teks 'uitgezonderd' en een fietssymbool.

 

Alblasserdam 11 oktober 2017

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

Namens deze

H.Schnitker

Afdelingshoofd Buitenruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam, Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven