Gemeente Emmen – Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Houtweg / realisatie Kindcentrum

Logo Emmen

 

Burgemeester en Wethouders van Emmen,

 

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

het Mandaatbesluit 2015 van de gemeente Emmen. 

Overwegende:

op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens;

het verkeersbesluit wordt bekend gemaakt in de Staatscourant (artikel 26 BABW);

de gemeente Emmen beheert de wegen waar dit besluit over gaat. 

Uit het oogpunt van:

het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers. 

 

Is het gewenst om

in het kader van de realisatie van een kindcentrum in Emmerhout verkeersmaatregelen te nemen op de Houtweg. 

Motivering:

De gemeenteraad heeft besloten om in Emmerhout een kindcentrum te realiseren met daarin twee basisscholen, een voorschool, kinderopvang en een bibliotheek. Het Kindcentrum komt te liggen tussen de beide Houtwegen, achter het medisch centrum. Er zijn maatregelen nodig om de bereikbaarheid van het kindcentrum te verbeteren voor fietsers en voetgangers.  

Op het kruispunt Houtweg met de Laan van het Kinholt en het kruispunt Houtweg Laan van het Kwekebos vinden geregeld ongevallen plaats. Verkeer vanuit de zijwegen (Laan van het Kinholt – Kwekebos) merken auto’s op de Houtweg niet op. Dit komt mede doordat de Houtweg hier gescheiden rijbanen heeft met een brede middenberm. De smalle rijbanen van de Houtweg vallen daardoor niet genoeg op ten opzichte van de brede rijbanen van de zijwegen. Daarom leggen we op beide kruispunten rotondes aan. Een rotonde is de meest verkeersveilige kruispuntsvorm die bestaat. Bovendien verlaagt een rotonde de rijsnelheid van het verkeer. Dit biedt voetgangers en fietsers de mogelijkheid om de Houtweg ter plaatse veilig over te kunnen steken. Om de bereikbaarheid te verbeteren worden nieuwe trottoirs, fietspaden en fietsstroken aangelegd.

Belangenafweging

De verkeersmaatregelen zijn afgestemd met een klankbordgroep. Deze klankbordgroep bestond uit o.a. bewoners, ouders en leerkrachten. Ook is het inrichtingsplan op een openbare bijeenkomst gepresenteerd aan belangstellenden. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld. Ook ontstaat door het uitvoeren van de maatregelen een duidelijke verkeerssituatie. 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.ul hier de tekst van de overwegingen in]

BESLUIT

 

  • 1.

    We leggen een rotonde aan op het kruispunt Houtweg – Laan van het Kwekebos. Hierbij moeten bestuurders die de rotonde op willen rijden voorrang verlenen aan bestuurders die zich op de rotonde bevinden. De maatregel vindt plaats door bebording B6 en D1.  

  • 2.

    We leggen een rotonde aan op het kruispunt Houtweg – Laan van het Kinholt te Emmen. Hierbij moeten bestuurders die de rotonde op willen rijden voorrang verlenen aan bestuurders die zich op de rotonde bevinden. De maatregel vindt plaats door bebording B6 en D1.

  • 3.

    We stellen een eenrichtingsverkeer in op de Houtweg komende vanaf de rotonde Laan van het Kinholt hieraan gekoppeld geldt een geslotenverklaring aan de overzijde van deze rotonde komende vanaf de Laan van het Kwekebos (tweede afslag). De maatregel vindt plaats door bebording C3 en C2.

  • 4.

    We stellen een eenrichtingsverkeer in op de Houtweg komende vanaf de rotonde Laan van het Kwekebos hieraan gekoppeld geldt een geslotenverklaring aan de overzijde van deze rotonde komende vanaf de Laan van het Kinholt (tweede afslag). De maatregel vindt plaats door bebording C3 en C2.

  • 5.

    We brengen een fietsstrook (voorzien van fietssymbolen) aan op de Houtweg, de noordelijke rijbaan. Het gaat om het gedeelte tussen de Laan van het Kwekebos en Het Waal.

  • 6.

    We brengen een fietsstrook (voorzien van fietssymbolen) aan op de Houtweg, de zuidelijke rijbaan. Het gaat om het gedeelte tussen de Het Weeld en de Laan van het Kinholt.

  • 7.

    We leggen een fietspad aan ten westen van de verbindingsweg Laan van het Kinholt – Laan van de Kwekebos. Het fietspad is in twee richtingen te berijden. Bij het oversteken van de Houtweg moeten fietsers voorrang verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Houtweg. De maatregel vindt plaats door bebording B6 en G11. De bestaande fietsstroken op de verbindingsweg Laan van het Kinholt – Laan van het Kwekebos worden verwijderd.

  • 8.

    We stellen een geslotenverklaring in voor fietsers op de rotondes komende vanaf de Laan van het Kwekebos en Laan van het Kinholt. De fietser is verplicht gebruik te maken van de fietspaden die zijn aangelegd rondom de rotondes. De maatregel vindt plaats door bebording C14.

  • 9.

    We verplaatsen de fietsoversteek Laan van de Bork naar noordzijde van de aan te leggen rotonde op het kruispunt Houtweg / Laan van het Kwekebos. Hierdoor ontstaat er een doorgaande fietsroute langs de Houtweg. Bij het oversteken van de Laan van het Kwekebos moeten fietsers voorrang verlenen aan bestuurders die zich bevinden op deze weg. De maatregel vindt plaats door bebording B6 en G11.

  • 10.

    We wijzigen de voorrangssituatie van de bestaande fietsoversteek ten zuiden van de aan te leggen rotonde op het kruispunt Houtweg/Laan van het Kinholt . Deze wordt in de nieuwe situatie uit de voorrang gehaald. Fietsers moeten voorrang verlenen aan bestuurders die zich bevinden op deze weg. De maatregel vindt plaats door bebording B6 en G11. 

     

    Alle te plaatsen of te verwijderen verkeersborden staan vermeld in de hierbij behorende bebordingsplannen:

  • -

    te plaatsen borden t.b.v. twee aan te leggen rotondes op de Houtweg i.v.m. te realiseren Kindcentrum tussen beide Houtwegen in.

  • -

    te verwijderen borden t.b.v. twee aan te leggen rotondes op de Houtweg i.v.m. te realiseren Kindcentrum tussen beide Houtwegen in.

     

    zoals bedoeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990).

     

  •  

  •  

  •  

Namens dezen,

Emmen, 2 februari 2017

locoburgemeester en wethouders van Emmen,

namens dezen,

de teamleider van team Voorbereiding,

  

V. Fennis

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met mevr. E. Ravens via telefoonnummer 14 0591.

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar:

College van burgemeester en wethouders van Emmen

t.a.v. de afdeling ROI/VB

Postbus 30.001

7800 RA EMMEN

 

Naast schriftelijk bezwaar is ook digitaal bezwaar mogelijk via www.gemeente.emmen.nl

 

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit. Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.

 

Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.

 

Naar boven