BESLUIT TOT LIQUIDATIE SWA (per 1-1-2018)

Logo Alphen aan den Rijn

Het algemeen bestuur in openbare vergadering bijeen op vrijdag 22 september 2017;

 

kennisnemend van de brieven van de colleges van B&W van Alphen aan den Rijn (d.d. 15/19 september 2017, zaaknummer 141643), Kaag en Braassem (d.d. 6 september 2017, kenmerk 17.18457/17.25247) en Nieuwkoop (d.d. 6 september 2017, kenmerk 17.17585), waarin zij meedelen het besluit te hebben genomen tot opheffing van de gemeenschappelijke regeling SWA, zoals bedoeld in artikel 35 lid 1 van de regeling SWA;

 

Ervan uitgaande dat

• De taken van SWA per 1 januari 2018 worden voortgezet door het Werkbedrijf dat door de gemeente Alphen aan den Rijn wordt opgericht; een werkbedrijf dat - op basis van een zgn. centrumregeling -mede werkzaam zal zijn voor de gemeenten Kaag en Braassem en Nieuwkoop.

• De gemeente Alphen aan den Rijn optreedt als rechtsopvolger en daartoe in beginsel alle rechten en plichten, activa en passiva overneemt en uiteindelijk conform artikel 35 lid 5 van de regeling SWA verrekent met de andere gemeenten.

• De gemeenten hechten aan een transitie waarbij zo veel mogelijk wordt vooruit gelopen op de nieuwe organisatie en werkwijze van het Werkbedrijf.

• De gemeente Alphen aan den Rijn ten behoeve van de transitie aangeeft hoe de organisatiestructuur van het Werkbedrijf en eventuele daaraan verbonden rechtspersonen en hun taakverdeling eruit ziet, zodat tijdig duidelijk is aan welke rechtspersoon de activa en passiva worden overgedragen en bij welke rechtspersoon welke medewerkers in dienst treden;

 

gelezen de bepalingen in artikel 35 lid 2 van de regeling SWA;

besluit:

• over te gaan tot liquidatie van de regeling SWA;

• het dagelijks bestuur op te dragen een ontwerp-liquidatieplan op te stellen op basis van de bijgevoegde regels;

 

spreekt de verwachting uit dat het ontwerp-liquidatieplan conform artikel 35 lid 3 van de regeling SWA - gehoord de eerder genoemde colleges van B&W en voorzien van het advies van de Ondernemingsraad - ter vaststelling in onze vergadering van 1 december 2017 wordt aangeboden.

 

 

 

 

 

BIJLAGE

 

Regels voor het opstellen van het liquidatieplan van SWA.

 

1. Personeel 1 :

a) Het liquidatieplan regelt (artikel 35 lid 4 van de regeling SWA) ‘de gevolgen van de opheffing van SWA voor het ambtelijk apparaat en voorziet in de verplichting van de deelnemende gemeenten tot deelneming in de personele gevolgen van de beëindiging van de regeling.’

b) Gemeenten en SWA spannen zich in om negatieve gevolgen voor alle betrokken medewerkers van alle partijen tot een minimum te beperken.

c) Alle betrokken medewerkers behouden hun rechtspositie (met in acht neming van het onderscheid tussen WSW-ers, tijdelijke en vaste medewerkers, zoals hieronder uitgewerkt in de punten 4, 5 en 6) en worden geplaatst in het werkbedrijf. Mocht een medewerker (toch) niet kunnen worden geplaatst in het werkbedrijf, dan vindt herplaatsing plaats binnen de gemeente Alphen aan den Rijn. Hierover worden nadere afspraken gemaakt in een sociaal plan.

d) Indien door een nieuwe samenwerking sprake is van meerdere functionarissen van verschillende partijen waarvoor minder functies beschikbaar zijn, dan wel van nieuwe of gewijzigde functies, dan worden de betrokken medewerkers bij plaatsing met dezelfde rechten en uitgangspunten tegemoet getreden.

e) De rechtspositie van de WSW-medewerkers verandert niet.

f) De arbeidsovereenkomsten van medewerkers met een vast contract (niet-ambtelijk ) evenals de vaste aanstellingen van medewerkers (ambtelijk) worden in de nieuwe samenwerking onveranderd voortgezet, tenzij daar op individuele basis andere afspraken over worden gemaakt.

g) Tijdelijke contracten lopen in principe af bij het einde van de tijdelijke arbeidsovereenkomst. De tijdelijke contracten van de medewerkers met de status ‘nieuw beschut werk’ worden in principe gecontinueerd of worden omgezet in vaste contracten.

h) In een sociaal plan worden nadere afspraken gemaakt over de verschillende personele keuzes en consequenties. Daarbij wordt de personele transitie zorgvuldig in kaart gebracht.

 

2. Financiën 2 :

a) Daarnaast regelt het liquidatieplan de overgang van activa en passiva en de overige rechten en plichten van SWA en de onderlinge verrekening tussen de deelnemende gemeenten.

b) De balans van de vastgestelde jaarrekening 2016 geeft de waardering van activa en passiva weer op basis van ‘going concern’. Daarin wordt alleen de resultaatbestemming 2016 en het resultaat 2017 verwerkt.

c) Daarnaast wordt in verband met het staatssteunrecht voorzien in een onafhankelijke taxatie van significante activa door een onafhankelijk taxateur.

d) De waarde van de voorziening groot onderhoud wordt betrokken bij taxatie.

e) Rekening wordt gehouden met incidentele projectkosten om de GR op te heffen.

f) De waarde van afgeschreven goederen wordt betrokken bij de afrekening.

g) De eindafrekening geschiedt op basis van de bepalingen in artikel 35 lid 5 van de regeling SWA.

 

1 Behalve het voor alle duidelijkheid toegevoegde punt a (de letterlijke tekst van artikel 35 lid 4 van de regeling SWA) gaat het hier om om de letterlijke tekst van de zgn. intentieovereenkomst die op 22 februari 2017 namens de gemeenten en SWA is gesloten in de stuurgroep Werkbedrijf (Zie verslag DB-vergadering 3 februari 2017)

2 Gebruik is gemaakt van de notitie "Voorbereiding Liquidatieplan Gemeenschappelijke Regeling SWA", zoals besproken in de DB-vergadering van 8 juni 2017. Het DB heeft deze inventarisatie aangeboden aan de colleges van B&W, voorzien van de conclusie dat zij bij het nemen van het eventueel besluit tot opheffing van SWA geen zorg hoeven hebben over onbeheersbare negatieve effecten van financiële, personele of bestuurlijke aard. Punt g is voor alle duidelijkheid toegevoegd.

Alphen aan den Rijn, 22 september 2017

N. Renkema-Holstein, M.H. du Chatinier

Secretaris (wnd.), Voorzitter

Naar boven