Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Entree Oost

Logo Haarlem

Nr. 2017/431538

Burgemeester en wethouders van Haarlem;

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Vivaldistraat, Purcellstraat, Corcellistraat, Handelstraat, Mozartstraat, Beethovenstraat en de Boerhaavelaan gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de wegen die hiervoor benoemd zijn in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat alle bovengenoemde wegen, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in het Haarlems Verkeers- en Vervoerplan (hierna: HVVP);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat de hiervoor benoemde wegen met uitzondering van de Boerhaavelaan gecategoriseerd zijn als een erftoegangsweg (30 km/h) en daarmee deel uitmaken van een verblijfsgebied;

dat de verblijfsfunctie in verblijfsgebieden belangrijker wordt geacht dan de verkeersfunctie;

dat de Boerhaavelaan in de huidige situatie is ingericht als gebiedsontsluitingsweg (50 km/h) waarbij de verkeersfunctie centraal staat;

dat ten oosten van de Amerikaweg tussen de Schipholweg en de Boerhaavelaan de nieuw te ontwikkelen woonwijk De Entree is gesitueerd;

dat fase 1 van de nieuw te ontwikkelen woonwijk momenteel wordt uitgevoerd;

dat de bereikbaarheid van de nieuwe woonwijk wordt gewaarborgd door een nieuwe brug te realiseren over de Boerhaavevaart die de Boerhaavelaan met de Beethovenstraat verbindt;

dat deze aansluiting tussen de woonwijk en de Boerhaavelaan circa 50 meter ten westen van de aansluiting van de Boerhaavelaan met de Frederik Ruyschstraat wordt gerealiseerd;

dat de nieuwe aansluiting op de Boerhaavelaan wordt ingericht als een voorrangskruispunt waarbij bestuurders komende vanuit de woonwijk voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Boerhaavelaan;

dat de voorrangssituatie ingericht wordt door middel van het plaatsen van de verkeersborden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief haaientanden en het verwijderen van verkeersbord B2 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt;

dat met de komst van de nieuwe aansluiting een extra mogelijkheid bestaat gebruik te maken van de reeds aanwezige fietspaden langs de Boerhaavelaan vanuit de nieuwe woonwijk;

dat het wenselijk is het pad aan de noord- en zuidzijde van de Boerhaavelaan tevens aan te wijzen als fietspad ter hoogte van het kruispunt Boerhaavelaan – Beethovenstraat door middel van het plaatsen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat in verband met de verblijfsfunctie van de woonwijk een snelheidsregime van 30 km/h wordt ingesteld op alle wegen die zich bevinden in de wijk;

dat het snelheidsregime op deze wegen zonaal aangewezen wordt waardoor de verkeersborden A1 (30 begin en einde zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 direct aan de noordzijde van de nieuwe aansluiting geplaatst worden;

dat bij de inrichting van de openbare ruimte gekozen is voor smalle rijbanen met ingerichte parkeervakken;

dat het in verband met de bereikbaarheid wenselijk is dat enkel in deze parkeervakken geparkeerd wordt en niet langs de smalle rijbanen;

dat dit gerealiseerd kan worden door een zonaal aangewezen parkeerverbod in te stellen op alle wegen in de nieuwe woonwijk door het plaatsen van de verkeersborden E1 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 direct aan de noordzijde van de nieuwe aansluiting;

dat de rijbanen van de wegen zodanig smal zijn gemotoriseerd verkeer in twee richtingen elkaar niet kan passeren;

dat het hierdoor wenselijk is om de volgende eenrichtingswegen uitgezonderd fietsverkeer in te stellen:

  • -

    Beethovenstraat, tussen de aansluitingen met de Handelstraat en de Vivaldistraat in westelijke richting;

  • -

    Mozartstraat, tussen de aansluitingen met de Vivaldistraat en de Handelstraat in oostelijke richting;

  • -

    Handelstraat, tussen de aansluitingen met de Mozartstraat en de Beethovenstraat in zuidelijke richting;

  • -

    Vivaldistraat, tussen de aansluitingen met de Beethovenstraat en de Mozartstraat in noordelijke richting;

dat de eenrichtingsweg op de Vivaldistraat van kracht blijft tot oplevering van fase 2 van de woonwijk, gepland op 1 juli 2019;

dat een eenrichtingswegen uitgezonderd fietsverkeer gerealiseerd worden, door het plaatsen van de verkeersborden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden;

dat de Purcellstraat en de Corcellistraat tevens onderdeel uitmaken van de woonwijk en worden ingericht als doodlopende wegen (door middel van het plaatsen van bloembakken) voor gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd fietsverkeer);

dat in verband met het ontbreken van trottoirs beide wegen worden aangewezen als erf, waardoor alle verkeersdeelnemers gebruik maken van dezelfde verkeersruimte;

dat de parkeervakken op beide wegen worden voorzien van een p-tegel;

dat op beide wegen dan ook de verkeersborden G5, G6 en L8 (inclusief onderborden) van bijlage 1 van het RVV 1990 worden geplaatst;

dat ter hoogte van de aansluiting van de Handelstraat met de Beethovenstraat in de huidige situatie een tijdelijke aansluiting op de Boerhaavelaan aanwezig is;

dat voor deze tijdelijke aansluiting reeds een verkeersbesluit is gepubliceerd op 25 maart 2016;

dat tot realisatie van de nieuwe aansluiting op de Boerhaavelaan (gepland op 1 juli 2018) de tijdelijke aansluiting naast bouwverkeer tevens gebruikt mag worden voor het overige verkeer richting en vanuit de woonwijk;

dat dit wordt toegestaan door middel van het plaatsen van tijdelijke geel gekleurde tekstborden;

dat in aanvulling op het reeds gepubliceerde verkeersbesluit een extra stopstreep wordt gerealiseerd tussen het fietspad en de rijbaan van de Boerhaavelaan;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van de verkeersborden A1, B1, B6, C2, C3, C4, G5, G6 en G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden, het verwijderen van verkeersbord B2 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van een doorgetrokken streep een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief haaientanden en het verwijderen van het verkeersbord B2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een voorrangskruispunt aan te wijzen op de aansluiting van de Beethovenstraat op de Boerhaavelaan, waarbij bestuurders die zich bevinden op de Beethovenstraat voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Boerhaavelaan;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluiting van de Beethovenstraat met de Boerhaavelaan verplichte fietspaden aan te wijzen op de Boerhaavelaan, zowel aan de noord- als aan de zuidzijde van de weg;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 (30, begin en einde, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 een snelheidsregime van 30 km/h in te stellen op de volgende wegen:

    • Beethovenstraat;

    • Mozartstraat;

    • Vivaldistraat;

    • Purcellstraat;

    • Corcellistraat;

    • Handelstraat;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 (begin en einde, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen op de volgende wegen:

    • Beethovenstraat;

    • Mozartstraat;

    • Vivaldistraat;

    • Purcellstraat;

    • Corcellistraat;

    • Handelstraat;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden de volgende eenrichtingswegen uitgezonderd fietsverkeer in te stellen:

    • Beethovenstraat, tussen de aansluitingen met de Handelstraat en de Vivaldistraat in westelijke richting;

    • Mozartstraat, tussen de aansluitingen met de Vivaldistraat en de Handelstraat in oostelijke richting;

    • Handelstraat, tussen de aansluitingen met de Mozartstraat en de Beethovenstraat in zuidelijke richting;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden een eenrichtingsweg uitgezonderd fietsverkeer in te stellen op de Vivaldistraat, tussen de aansluitingen met de Beethovenstraat en de Mozartstraat in noordelijke richting en deze van kracht te verklaren tot oplevering van de bouwwerkzaamheden voor de Entree oost fase 2, gepland op 1 juli 2019;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een erf in te stellen op de volgende wegen:

    • Purcellstraat;

    • Corcellistraat;

  • -

    door middel van het treffen van een fysieke maatregel (plaatsen bloembakken) de volgende wegen af te sluiten voor doorgaande bestuurders (uitgezonderd fietsverkeer)

    • Purcellstraat;

    • Corcellistraat;

  • -

    door middel van het aanbrengen van doorgetrokken markering op de Boerhaavelaan tussen het fietspad en de rijbaan ter hoogte van de tijdelijke aansluiting gelegen tussen de Handelstraat en de Boerhaavelaan een extra stopverplichting in te stellen op het betreffende kruispunt dat reeds is ingericht als een voorrangskruispunt met stopverplichting.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld op 29 09 2017 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven