VERKEERSBESLUIT - Parkeerverbod oostzijde Marie Raymakersstraat (kruispunt Nieuwstraat - Marie Raymakersstraat nr. 3)

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Waar willen we naartoe? (februari 2008);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Dat op dit verkeersbesluit afdeling 3.4; de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is;

Het feit dat behandelend ambtenaar bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Is het gewenst om

Aan de oostzijde van de Marie Raymakersstraat, tussen het kruispunt met de Nieuwstraat en huisnummer 3, een parkeerverbod in te stellen. Dit parkeerverbod wordt in eerste instantie aangeduid met een gele onderbroken streep.

Motivering

In de huidige situatie kunnen (conform de wettelijke regels, vijf meter vanaf het kruispunt) aan de oostzijde van de Marie Raymakersstraat tussen het kruispunt met de Nieuwstraat en huisnummer 3, enkele voertuigen langs het trottoir parkeren.

Doordat hier voertuigen geparkeerd staan, wordt de rijbaan voor het verkeer vanuit de Marie Raymakersstraat richting de Nieuwstraat geblokkeerd. Voertuigen moeten op de andere weghelft richting het kruispunt rijden. Bestuurders die de Marie Raymakersstraat komen ingereden, verwachten geen tegemoetkomend verkeer op hun weghelft waardoor er verkeersonveilige situaties ontstaan.

Het verkeer dat vanaf de Nieuwstraat de Marie Raymakersstraat wil inrijden, kan het tegemoetkomend verkeer (vanaf de Marie Raymakersstraat richting de Nieuwstraat) pas waarnemen wanneer deze al naast de geparkeerde voertuigen rijden en er geen uitwijkmogelijkheid meer aanwezig is. Hierdoor moet het verkeer op het kruispunt (op de Nieuwstraat) wachten tot het verkeer de Marie Raymakersstraat uitgereden is. Dit zorgt voor een verminderde doorstroming en opstoppingen op het kruispunt.

Om de verkeersveiligheid en de doorstroming op het kruispunt Nieuwstraat – Marie Raymakersstraat te verbeteren, is het gewenst om een parkeerverbod in te stellen aan de oostzijde van de Marie Raymakersstraat.

Belangenafweging

Het verzoek tot het instellen van een parkeerverbod kwam mede vanuit het Bewonersoverleg Hoge Akker, een onderdeel van burgerparticipatie tussen buurtbewoners en de gemeente. Het Bewonersoverleg heeft een draagvlakonderzoek gedaan in de directe omgeving van de Marie Raymakersstraat. Ze hebben aan diverse bewoners en ondernemers aan de Marie Raymakersstraat en de Nieuwstraat het voorstel aangedragen. Het voorstel voor het instellen van een parkeerverbod wordt door een ruime meerderheid gedragen.

Ook acht de gemeente het belang van het verbeteren van de verkeersveiligheid en de doorstroming hoger dan het gebruik van de langsparkeerplaatsen (maximaal 3-4 voertuigen) aan de Marie Raymakersstraat. In de directe omgeving is er aan de Oude Rijksweg voldoende parkeercapaciteit beschikbaar om de piek in de parkeerdruk op te vangen.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    Het instellen van een parkeerverbod aan de oostzijde van de Marie Raymakersstraat, tussen het kruispunt met de Nieuwstraat en huisnummer 3 middels het aanbrengen van een gele onderbroken streep;

  • 2.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 3.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 4.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website.

Beroep

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank Oost-Brabant. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd. U kunt alleen beroep instellen als u tegen het ontwerpbesluit zienswijzen heeft ingediend in de periode dat deze mogelijkheid werd geboden of redelijkerwijs niet kan worden verweten dat u geen zienswijzen heeft ingediend.

Als u een beroepschrift heeft ingediend dan schorst dat de werking van het besluit niet. Om het besluit (tijdelijk) buiten werking te stellen kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter als u daarvoor een spoedeisend belang heeft. Dit verzoek kunt u indienen bij de Rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden

 

13-09-2017

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

 

Sebastiaan Spetter

Verkeerskundig medewerker

 

Naar boven