Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 990556/990570,  tot plaatsing en verwijdering van diverse borden op de N241in de gemeente Schagen en Hollands Kroon.

Logo Noord-Holland

 

 

Aanleiding

De provincie Noord-Holland richt de N241 tussen Schagen en het Verlaat opnieuw in. De nieuwe weg krijgt onder andere zes rotondes en een parallelweg. De herinrichting verbetert de verkeersveiligheid en de doorstroming in het gebied en zorgt voor en betere bereikbaarheid van de regio. In verband met deze herinrichting dienen er diverse verkeersborden te worden geplaatst en te verwijderd. Hiervoor is een verkeersbesluit nodig.

 

Motivering maatregelen

Hieronder wordt aangegeven welke maatregelen worden genomen en waarom. Achter elke maatregel staat het bijbehorende besluitnummer.

Rotondes (1,2 en 3)

Er komt een rotonde bij de volgende kruispunten:

-N241/Snevert

-N241/Zuiderweg

-N241/Witte Paal

-N241/Moerbeek

-N241/Priggeweg

-N241/Oude Verlaatweg

Waar de kruispunten als rotonde zijn aangelegd wordt met verkeersborden (D1) de verplichte rijrichting op de rotonde aangegeven. Door de nieuwe kruispuntvorm met een rotonde zal de voorrangssituatie op het kruispunt veranderen. In de bestaande situatie moet aan het gemotoriseerde verkeer op de N241 voorrang worden verleend door het verkeer vanaf de zijwegen. In de nieuwe situatie zal het verkeer op alle takken van het kruispunt voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan van de rotonde. Dit wordt aangeduid met borden B6 op de toeleidende wegen. De (brom)fietsers op de oversteeklocaties bij de rotonde zullen voorrang moeten verlenen aan het (gemotoriseerde) verkeer op de zijwegen. Voor dit laatste is gekozen omdat de rotondes buiten de bebouwde kom (Wegenverkeerswet ) liggen.

Op de rotonde zijn op de verkeersheuvels van de toeleidende wegen borden D2 aangebracht om het verkeer dat de rotonde nadert in goede banen te leiden.

 

Geslotenverklaring voor langzaam verkeer (C9) (4)

Voor het langzaam verkeer parallelwegen zijn aangelegd. Aan de oostzijde van de N241 heet deze weg “Priggeweg” en westzijde “Vennikerweg”. Daarom hoeft dit verkeer niet meer over de rijbaan te worden afgewikkeld en kan de rijbaan van de N241 tussen de kruispunten met de N248 en de N242 worden gesloten voor langzaam verkeer. Dit komt de verkeersveiligheid en de doorstroming van het overige verkeer ten goede. De geslotenverklaring wordt aangegeven  door de plaatsing van de borden C9.

 

Opheffen (brom)fietspad langs N241 vanaf het kruispunt met Witte Paal (5)

Vanaf dit kruispunt is het (brom)fietspad in zuidelijke richting gewijzigd in een parallelweg (Vennikerweg). De Vennikerweg is vooral bedoeld voor langzaam verkeer en is deels vormgegeven als een fietsstraat (door het aanbrengen van een onderscheidende verharding als middengeleider). Om het (brom)fietspad op te heffen dient bord G12a te worden verwijderd.

 

Instellen snelheid 60 km/u op de parallelwegen en aanwijzing diverse voorrangskruispunten (6, 7 en 8)

Op het traject van de N241 tussen de kruispunten met de N248 en N242 is ten oosten en ten westen een parallelstructuur gerealiseerd. Deze wegen zijn bedoeld voor bestemmingsverkeer en voor langzaam verkeer.

Op deze weg geldt een snelheid van 60 km/u vanwege de beperkte breedte, de aanwezigheid van langzaam verkeer en de functie.  Dit is aangegeven door  A1-zoneborden.

Op enkele kruispunten van de parallelwegen is het voor een vlotte en veilige verkeersafwikkeling wenselijk om de voorrang te regelen. Het gaat om de volgende kruispunten:

Priggeweg ter hoogte van:

-rotonde bij Cornelis Blauwboerlaan;

-rotonde bij de Zuiderweg;

-rotonde bij de Oude Verlaatweg;

Vennikerweg ter hoogte van:

-rotonde bij Moerbeek;

-fietspad dat aansluit bij de Middenweg

-rotonde bij de Rijdersstraat ;

Deze kruispunten zijn vormgegeven als voorrangskruispunten. De voorrang is hier zodanig geregeld dat voorrang dien te worden verleend aan bestuurders op de Priggeweg en Vennikerweg. Dit wordt aangegeven door borden B6 en haaientanden op het wegdek.

Daarnaast is op de volgende kruispunten de voorrang zodanig geregeld dat voorrang dient te worden verleend aan bestuurders op de zijwegen. Dit wordt aangegeven door borden B6 en haaientanden op het wegdek. Het gaat om de volgende kruispunten:

- Priggeweg - Snevert;

- Priggeweg - Haringhuizerweg;

- Vennikerweg- Haringhuizerweg;

- Priggeweg - Moerbeek;

- Priggeweg - Hartweg

- Priggeweg - Rijdersstraat

 

Aanwijzing van diverse (brom)fietspaden tussen de parallelweg(en)  en (brom)fietsoversteken N241 (9)

Bij de rotondes zijn (brom) fietspaden gerealiseerd zodat fietsers de N241 kunnen oversteken van/naar de parallelwegen. Dit wordt aangegeven door bord G12a.

 

Omdraaien voorrangsregeling: fietsers uit voorrang (10) bij Kogerlaan en Zuiderweg

Bij de kruispunten Kogerlaan en Zuiderweg was vóór de herinrichting een doorgaand (brom)fietspad waarbij aan (brom)fietsers voorrang diende te worden verleend. Nu er rotondes zijn gerealiseerd en deze zich buiten de bebouwde kom bevinden, dient de voorrangsregeling te worden gewijzigd. (Brom)fietsers dienen op rotondes buiten de bebouwde kom voorrang te verlenen aan verkeer van en naar een rotonde. Dit sluit aan bij landelijk beleid en komt de uniformiteit ten goede. De gewijzigde voorrangsregeling wordt aangegeven door bord B6 en haaientanden op het wegdek.

 

Voorrang fietsers Haringhuizerweg  (11)

Het westelijk deel van de Haringhuizerweg sluit aan op een van de nieuw gerealiseerde rotondes van de N241. Voorheen lag naast de Haringhuizerweg (westzijde) een afgescheiden doorgaand fietspad. In de nieuwe situatie kruist de Vennikerweg dit fietspad en sluit vervolgens aan op de Haringhuizerweg. Verkeer op de Haringhuizerweg dat wil afslaan naar de parallelweg en vice versa, dient voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op dit doorgaande fietspad.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen en verwijderen van de borden A1 (zone), B6, C9, C15, D1, D2 G12a  een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft op 21augustus 2017 ingestemd met de maatregelen.

 

Afweging belangen

De maatregelen dragen bij aan de verkeersveiligheid. De maatregelen leiden ten opzichte van de bestaande situatie niet tot een onevenredige beperking in het gebruik van de weg.  Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

 

Bevoegdheid

De weggedeelten  waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1.door plaatsing van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de rijbaan van de rotondes bij de volgende kruispunten:

-N241/Snevert

-N241/Zuiderweg

-N241/Haringhuizerweg

-N241/Moerbeek

-N241/Priggeweg

-N241/Oude Verlaatweg/Priggeweg

 

2.door plaatsing van bord D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte rijrichting aan te duiden op de hiervoor gemelde rotondes;

3.door plaatsing van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de verkeersheuvels in de toeleidende wegen naar de hiervoor gemelde rotondes, bestuurders te verplichten om de verkeersheuvels aan de rechterzijde te passeren;

4.door plaatsing van bord C9 van bijlage 1 van het RVV 1990, de N241 tussen de kruispunten met de N248 en de N242, gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/u en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

5. door verwijdering van bord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 bij het kruispunt N241/Haringhuizerweg (westzijde), het fietspad in zuidelijke richting op te heffen en te wijzigen in een parallelweg (de Vennikerweg);

6.door plaatsing van bord A1 (zone 60) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid in te stellen van 60 km/u op de parallelwegen van de N241 (Priggeweg en Vennikerweg) tussen de kruispunten met de 248 en N242;

7.door plaatsing van bord B6 van bijlage1van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de Priggeweg  bij de volgende kruispunten:

-rotonde bij Cornelis Blauwboerlaan

-rotonde bij de Zuiderweg

-rotonde bij de Oude Verlaatweg

-rotonde bij Moerbeek

-het fietspad dat aansluit bij de Middenweg;

-rotonde bij het tankstation bij ’t Veld (bij Rijdersstraat)

 

8.door plaatsing van bord B6 van bijlage1van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat bestuurders op de Priggeweg voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de zijwegen bij de volgende kruisingen:

-Snevert

-Haringhuizerweg

-Moerbeek

-Hartweg

-N241 bij het tankstation in ’t Veld (bij Rijdersstraat)

 

9.door plaatsing van bord G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990 bij de rotondes op de N241 tussen de kruispunten met de N248 en N242 de voor (brom)fietsers aangelegde paden aan te wijzen als verplicht (brom)fietspad;

10. door plaatsing van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat (brom)fietsers voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de:

-Kogerlaan

-Zuiderweg

 

11. door plaatsing van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat bestuurders op de Haringhuizerweg (westzijde) en de Vennikerweg voorrang dienen te verlenen aan (brom)fietsers op het doorgaande fietspad ten zuiden van de  Haringhuizerweg;

12.van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

 

Haarlem, 21 september 2017

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

Namens dezen,

F.J van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

Bezwaar

1.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

l

Naar boven