VERKEERSBESLUIT PROVINCIALE WEG N556 (Venlo-Horst)

Logo Limburg

( Tijdelijke verkeersmaatregelen )

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit

worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Op grond van het bepaalde in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer kan het bevoegd gezag onder bepaalde omstandig heden tijdelijke verkeerstekens plaatsen of tijdelijke maatregelen uitvoeren.

De betreffende weg N556 is een voor het openbaar verkeer openstaande weg in eigendom en in beheer bij de provincie Limburg.

Op grond van artikel 18, eerste lid en onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 alsook op grond van het ‘Mandaat van Gedeputeerde Staten van Limburg’ zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Motivering

De projectlocaties zijn globaal gelegen op de N556 tussen km 4.800 en km 5.170 (ter hoogte van de rotonde Heierhoeve) in de gemeente Venlo

De werkzaamheden maken deel uit van het constructief onderhoud wegverhardingen, zoals omschreven in het onderhoudsbestek 1193-2017. De werkzaamheden worden uitgevoerd in de periode van

23-09-2017 t/m 24-09-2017 (van zaterdag 07.00 uur tot zomdag 23.59 uur). Op het genoemde weggedeelte zal constructief onderhoud worden gepleegd ten behoeve van de verbetering van het comfort en de veiligheid op de weg. Dit onderhoud bestaat uit het vervangen van de deklaag en het slijpen van VRI-lussen. De weg wordt tevens voorzien van een nieuwe markering.

Het is daarom gewenst dat voor het instellen van de tijdelijke verkeersmaatregelen borden en verkeerstekens op het wegdek worden geplaatst voor het omleiden van het verkeer en ten behoeve van het onderhoud op de N556 op dit weggedeelte.

Hiervoor zijn afsluitingen noodzakelijk. Een en ander is weergegeven op de tekening ‘Groot onderhoud asfalt 2017 N556 hmp 4.800 tot 5.170’ met tekeningnummer 17.6092.6 N556.

Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren, wordt de weg geheel afgesloten voor het verkeer. Aan het begin van de onderscheiden werkvakken wordt dan ook tijdens de verschillende uitvoeringsfasen tijdelijk het bord model C01 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), gesloten in beide rijrichtingen voor alle verkeer, en ondersteunende bebording, geplaatst. Door met een volledige afsluiting van de rijbaan kunnen de werkzaamheden zo snel en efficiënt mogelijk worden uitgevoerd. Naast de bebording om het wegvak af te sluiten wordt per fase aanvullende bebording geplaatst om overlast te voorkomen en om het verkeer veilig langs de omleiding om het wegvak te geleiden.

Gedurende de gehele periode van uitvoering van werkzaamheden is daarom een omleidingsroute voor alle verkeer aangegeven, zoals weergegeven op bovengenoemde tekening. Bovendien worden bedrijven en instellingen aanvullend hierop nog in voorkomende gevallen separaat bewegwijzerd.

Belangenafweging

De werkzaamheden leveren hinder voor omwonenden en bedrijven op in de vorm van werkzaamheden op de route van en naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid gegarandeerd. Doordat in bepaalde uitvoeringsfasen wordt gewerkt, zal enige hinder en ongemak ontstaan. Men zal dus rekening ermee rekening moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid minder kan worden.

In het voortraject zijn de werkzaamheden met nood- en hulpdiensten en OV-diensten afgestemd. Met de gemeente Venlo is overlegd. De werkzaamheden zijn afgestemd en de bebording voor de omleidingsroute mag op het grondgebied van de gemeente worden geplaatst. Deze bebording is overigens niet verkeersbesluitplichtig, maar volledigheidshalve wel in dit besluit betrokken.

Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan efficiënt en veilig worden gewerkt. De provincie heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan de relatief korte periode van hinder voor bedrijven en omwonenden.

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling worden beschouwd, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen daarvan mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit in de vorm van een weekendafsluiting leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door adequate omleidingsroutes wordt de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk beperkt.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, dan wel door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het normaal maatschappelijke risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nadere informatie gegeven.

Tijdens de afsluiting voor verkeer kunnen hulp- en OV-diensten van de omleidingsroute gebruik maken. De lijnvoering van de OV-diensten kan gewoon worden afgewikkeld en ondervindt geen hinder. Indien nodig worden vanwege deze diensten bewegwijzerde omleidingsroutes ingesteld.

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot de hiervoor in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het voorkomen en beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de gemeente Venlo.

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant.

BESLUITEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Gedeputeerde Staten van Limburg:

  • 1.

    In verband met de onderhoudswerkzaamheden aan de N556 (Venlo Horst) tussen km 4.800 en 5.170 tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen. De verkeersmaatregelen betreffen de tijdelijke plaatsing van rood-wit geblokte afzethekken, het inzetten van verkeersregelaars en het plaatsen van de bijbehorende borden model C01 + uitgezonderd werkverkeer, alsmede de borden model A1, model D02 en model D03 van bijlage 1 van het RVV 1990, een en ander overeenkomstig tekening ‘Groot onderhoud asfalt 2017’ met nummer 17.6092.6

  • 2.

    Dit verkeersbesluit in werking te laten treden op 23 september 2017 vanaf 7.00 uur en tot en met 24 september 2017 tot 23.59 uur te laten gelden of voor zoveel korter of langer als nodig is in verband met de werkzaamheden.

  • 3.

    Dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.

 

MEDEDELINGEN

 

Nadeelcompensatie

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop team aansprakelijkheid, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht. 

Inwerkingtreding besluit

Dit besluit treedt in werking door publicatie in de Staatscourant (www.officielebekendmakingen.nl)  

Rechtsbescherming

Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de datum; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering).  

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan:

Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming; Postbus 5700; 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl en klik vervolgens op ‘e-loket’. 

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Maastricht, sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht. U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht . Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Gedeputeerde Staten van Limburg

namens dezen,

   

drs. M. Buring

clustermanager Wegbeheer

Naar boven