Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Staatscourant 2017, 5308 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Staatscourant 2017, 5308 | Overig |
In de Mgr. Willigersstraat en een deel van de Vroendalsweg is een parkeersituatie ontstaan met
verschillende belangen vanwege de zich daar bevindende (senioren)woningen, bedrijven, kantoren,
huisartsen- en een tandartsenpraktijk. Door zowel bewoners, bezoekers, werkgevers als werknemers
van deze woningen, bedrijven, kantoren en praktijken wordt een beroep gedaan op het parkeren in de
openbare ruimte. De gemeente heeft gedurende een langdurige periode vele meldingen ontvangen
ten aanzien van parkeeroverlast waarbij de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het geding is. Met dit
besluit moet de parkeersituatie in de genoemde straten verbeterd worden en daarmee ook de
leefbaarheid en verkeersveiligheid.
Op grond van artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit Mandaat- en
machtigingsregeling van de gemeente Eijsden-Margraten van 27 mei 2014, is het hoofd
Dienstverlening, namens het college van Burgemeester en Wethouders, gemandateerd voor het
Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij
algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor
een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat
maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van
voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de
maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van
een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) bepaalt dat de
plaatsing van de borden E10zb en E11ze, zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het
Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), moet geschieden krachtens een
1. Het vigerende Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan is uit 2013 en vormt de kaders voor het
gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid. De maatregelen in dit verkeersbesluit zijn zoveel
mogelijk op dit beleid afgestemd;
2. De Mgr. Willigersstraat, Pius XII straat, Vroendalsweg en Holegracht zijn volgens het
wegcategoriseringsplan, zoals dat is opgenomen in het GVVP, aangeduid als zijnde
‘erftoegangswegen’. Op dergelijke wegen wordt doorgaand (vracht)verkeer zoveel mogelijk
geweerd, staat het verblijfskarakter centraal en is de rijsnelheid laag;
3. In de Mgr. Willigersstraat en een deel van de Vroendalsweg is een parkeersituatie ontstaan met
verschillende belangen vanwege de zich daar bevindende (senioren)woningen, bedrijven,
kantoren, huisartsen- en een tandartsenpraktijk. Door zowel bewoners, bezoekers, werkgevers als
werknemers van deze woningen, bedrijven, kantoren en praktijken wordt een beroep gedaan op
het parkeren in de openbare ruimte. De gemeente heeft diverse meldingen ontvangen ten aanzien
van parkeeroverlast waarbij de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het geding is, met name
4. De problematiek ten aanzien van de leefbaarheid uit zich in een hoge parkeerdruk en het ontstaan
van zoekgedrag in deze straten. De hoge parkeerdruk (die hoger dan 80% bedraagt) wordt met
name overdag door langparkeerders veroorzaakt. Ook uit observaties ter plaatse is gebleken dat
de beschikbare parkeergelegenheden langs de Mgr. Willigersstraat regelmatig langdurig bezet zijn
door dezelfde voertuigen, waardoor bewoners niet meer kunnen parkeren;
5. Uit een gehouden parkeeronderzoek (bijlage 2) is gebleken dat op het drukste moment, zaterdag
10 december om 14.00u, een parkeerbehoefte was van in totaal 84 voertuigen. In onderhavig
gebied worden 99 parkeerplaatsen aangebracht, aangegeven door vakken, waardoor aan de
maximale parkeerbehoefte wordt voldaan;
6. In de directe omgeving zijn dus voldoende parkeermogelijkheden aanwezig, maar de parkeerdruk
als gevolg van langparkeerders op de Mgr. Willigersstraat en de Vroendalsweg leidt in deze
straten tot de hoogste parkeerdruk. Uit het parkeeronderzoek blijkt dat dit speelt op vrijdag en
zaterdag rond 14.00u. Het instellen van een parkeerschijfzone op de wegen op bijgevoegde
tekening leidt ertoe dat langparkeerders elders moeten parkeren, waardoor de betreffende
parkeergelegenheden beschikbaar komen voor kortparkeerders. Voor een goed, leefbaar en veilig
functioneren van deze parkeerlocaties wordt door middel van het instellen van een
parkeerschijfzone ook voldoende plaats geboden aan kort parkerende bezoekers van de
aanliggende woningen en voorzieningen. Om overloop te voorkomen worden de straten rondom
de Mgr. Willigersstraat en Vroendalsweg eveneens bij de blauwe zone betrokken;
7. Per woonadres kan indien gewenst één ontheffing (op kenteken) voor de parkeerschijfzone
aangevraagd worden, waardoor er bij het gebruik van de ontheffing geen gebruik van de
parkeerschijf hoeft te worden gemaakt. Per bedrijfsadres worden drie (algemene) ontheffingen
8. De parkeerschijfzone wordt in eerste instantie bij wijze van proef gedurende een periode van 1
9. De maximum parkeerduur zal 2 uur gaan bedragen, hetgeen onderaan op de te plaatsen borden
model E10 zal worden vermeld. Tevens wordt door middel van het plaatsen van het onderbord
onder de borden model E10 een tijdsbeperking aangegeven van ma. t/m za. van 07.00 - 22.00
uur. Alleen tijdens dit tijdsvenster zal de parkeerschijfzone van kracht zijn, omdat tijdens die dagen
en uren thans sprake is van overlast. Het onderbord heeft alleen betrekking op het verplichte
gebruik van de parkeerschijf. Het verbod om binnen de parkeerschijfzone te parkeren, behoudens
op de als zodanig aangeduide of aangegeven parkeerplaatsen (bijvoorbeeld met bord model E4 of
een P-tegel) of parkeerplaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, blijft ook buiten deze
perioden gewoon van kracht (artikel 25 RVV 1990);
10. Alle parkeerplaatsen in de parkeerschijfzone worden voorzien van een blauwe streep;
11. Een aanzienlijk deel van de woningen en het autogaragebedrijf in de Mgr. Willigersstraat hebben
parkeergelegenheid op eigen terrein, waardoor de noodzaak van parkeren in de openbare ruimte
voor deze gebruikers minder aanwezig is;
12. Ten behoeve van de zorgwoningen worden twee algemene invalideparkeerplaatsen aangelegd.
Reacties voorgenomen verkeersbesluit
Op het voorgenomen verkeersbesluit “Voornemen verkeersbesluit blauwe zone Mgr. Willigersstraat
ged. en Vroendalsweg ged. Gronsveld”werden diverse zienswijzen ontvangen.
Naar aanleiding hiervan hebben er diverse persoonlijke gesprekken met enkele aanwonenden
plaatsgevonden. Vervolgens is er op 17 november 2016 een algemene informatieavond geweest
waarbij bewoners nader zijn geïnformeerd en waarbij nogmaals de zienswijzen konden worden
Gelet op alle reacties is besloten om:
• het blauwe zone gebied te vergroten door de Pius XII Straat en een deel van de Holegracht
op te nemen in de blauwe zone;
• de blauwe zone in te stellen gedurende een proefperiode van 1 jaar;
• bewoners en bedrijven de mogelijkheid te bieden een ontheffing voor de blauwe zone aan te vragen.
Belangenafweging artikel 2 WVW
De volgende belangen, conform artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, liggen
ten grondslag aan dit besluit:
1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
2. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
De veiligheid op de betreffende wegen waaronder de bereikbaarheid voor hulpdiensten is van
essentieel belang en moet te allen tijde gewaarborgd zijn.
Het belang van de langparkeerders om in onderhavig gebied langer dan 2 uur te kunnen parkeren,
weegt niet op tegen het algemene belang om de bewoners te vrijwaren van overlast door
langparkeerders. De bruikbaarheid van de weg dient gewaarborgd te blijven.
Het belang ten aanzien van de leefbaarheid voor de bewoners in de betreffende straten weegt
zwaarder dan het kunnen (lang) parkeren van voertuigen van de aan deze straten gelegen bedrijven.
Het algemene belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg gaat voor het individuele belang
van een weggebruiker om op alle momenten overal in de betreffende straten te kunnen parkeren.
Om aan het belang van kortparkeerders (bezoekers van bedrijven en aanwonenden) in genoemde
straten tegemoet te komen is het inkorten van de parkeerduur de maatregel om in (kort)parkeren te
kunnen voorzien. Voor de langparkeerders zijn er in de nabije omgeving en op eigen terrein
voldoende alternatieve parkeergelegenheden aanwezig.
Met betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve
bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing.
Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in
beheer bij de gemeente Eijsden - Margraten. Artikel 23 en 25 van het BABW zijn op dit besluit niet van
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie, eenheid Limburg district zuid-west
Limburg, basisteam Heuvelland, overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op
18 januari 2017 positief geadviseerd.
1. Door middel van het plaatsen van de borden E10zb en E11ze, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het
RVV 1990, een parkeerschijfzone in te stellen conform bijgevoegde tekening, waarbij de maximale
2. Door middel van het plaatsen van onderborden “ma. t/m za. 7.00 - 22.00 h“ de verplichting tot het
gebruik van de parkeerschijf, zoals omschreven in artikel 25 lid 2 RVV 1990, alleen te laten gelden
op de op het onderbord vermelde dagen en uren;
3. Door middel van het plaatsen van de borden E06, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990,
op het parkeerterrein ter hoogte van Vroendalsweg 9 t/m 15, twee algemene
invalideparkeerplaatsen aan te wijzen;
4. Dat een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met
tekeningnummer T_161102-S-01_E10-Zone Gronsveld_A2_1000_v2.0 d.d. 20 december 2016;
5. Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het
onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel
hiermede niet in overeenstemming zijn;
6. Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in
Burgemeester en Wethouders van Eijsden-Margraten,
Bijlage 1: situatietekening behorend bij dit verkeersbesluit
Bijlage 2: parkeeronderzoek behorend bij dit verkeersbesluit
Het verkeersbesluit met bijbehorende stukken wordt gepubliceerd in het “Gemeenteblad officiële
bekendmakingen” via de website: www.eijsden-margraten.nl. Tevens wordt het verkeersbesluit met
bijbehorende stukken ter inzage gelegd met ingang van 1 februari 2017 tot en met 15 maart 2017
gedurende zes weken op werkdagen in het gemeentehuis Amerikaplein 1 in Margraten. De publicatie
van het verkeersbesluit vindt eveneens plaats in de Staatscourant.
Tegen het besluit kan iedere belanghebbende die rechtstreeks in zijn belang is getroffen,
overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht
binnen 6 weken na de datum van bekendmaking (= datum van verzending) van dit besluit een
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-
Een bezwaar kan niet worden ingediend langs elektronische weg (e-mail, sms, etc.) behalve per
telefax (043-4588400). Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van
de Rechtbank te Maastricht, Sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht verzoeken een
voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
U kunt ook digitaal verzoeken een voorziening te treffen bij de genoemde rechtbank via
http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische
handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Het ondertekende bezwaarschrift/verzoekschrift dient ten minste te bevatten:
a. naam en adres van de indiener
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-5308.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.