Verkeersbesluit blauwe zone Mgr. Willigersstraat, Vroendalsweg, Pius XII straat en Holegracht teGronsveld

Logo Eijsden-Margraten

Inleiding

In de Mgr. Willigersstraat en een deel van de Vroendalsweg is een parkeersituatie ontstaan met

verschillende belangen vanwege de zich daar bevindende (senioren)woningen, bedrijven, kantoren,

huisartsen- en een tandartsenpraktijk. Door zowel bewoners, bezoekers, werkgevers als werknemers

van deze woningen, bedrijven, kantoren en praktijken wordt een beroep gedaan op het parkeren in de

openbare ruimte. De gemeente heeft gedurende een langdurige periode vele meldingen ontvangen

ten aanzien van parkeeroverlast waarbij de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het geding is. Met dit

besluit moet de parkeersituatie in de genoemde straten verbeterd worden en daarmee ook de

leefbaarheid en verkeersveiligheid.

Bevoegd gezag

Op grond van artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit Mandaat- en

machtigingsregeling van de gemeente Eijsden-Margraten van 27 mei 2014, is het hoofd

Dienstverlening, namens het college van Burgemeester en Wethouders, gemandateerd voor het

nemen van verkeersbesluiten.

Formeel kader

Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij

algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor

een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat

maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van

voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de

maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van

een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) bepaalt dat de

plaatsing van de borden E10zb en E11ze, zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het

Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), moet geschieden krachtens een

verkeersbesluit.

 

Overwegingen

1. Het vigerende Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan is uit 2013 en vormt de kaders voor het

gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid. De maatregelen in dit verkeersbesluit zijn zoveel

mogelijk op dit beleid afgestemd;

2. De Mgr. Willigersstraat, Pius XII straat, Vroendalsweg en Holegracht zijn volgens het

wegcategoriseringsplan, zoals dat is opgenomen in het GVVP, aangeduid als zijnde

‘erftoegangswegen’. Op dergelijke wegen wordt doorgaand (vracht)verkeer zoveel mogelijk

geweerd, staat het verblijfskarakter centraal en is de rijsnelheid laag;

3. In de Mgr. Willigersstraat en een deel van de Vroendalsweg is een parkeersituatie ontstaan met

verschillende belangen vanwege de zich daar bevindende (senioren)woningen, bedrijven,

kantoren, huisartsen- en een tandartsenpraktijk. Door zowel bewoners, bezoekers, werkgevers als

werknemers van deze woningen, bedrijven, kantoren en praktijken wordt een beroep gedaan op

het parkeren in de openbare ruimte. De gemeente heeft diverse meldingen ontvangen ten aanzien

van parkeeroverlast waarbij de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het geding is, met name

overdag;

4. De problematiek ten aanzien van de leefbaarheid uit zich in een hoge parkeerdruk en het ontstaan

van zoekgedrag in deze straten. De hoge parkeerdruk (die hoger dan 80% bedraagt) wordt met

name overdag door langparkeerders veroorzaakt. Ook uit observaties ter plaatse is gebleken dat

de beschikbare parkeergelegenheden langs de Mgr. Willigersstraat regelmatig langdurig bezet zijn

door dezelfde voertuigen, waardoor bewoners niet meer kunnen parkeren;

5. Uit een gehouden parkeeronderzoek (bijlage 2) is gebleken dat op het drukste moment, zaterdag

10 december om 14.00u, een parkeerbehoefte was van in totaal 84 voertuigen. In onderhavig

gebied worden 99 parkeerplaatsen aangebracht, aangegeven door vakken, waardoor aan de

maximale parkeerbehoefte wordt voldaan;

6. In de directe omgeving zijn dus voldoende parkeermogelijkheden aanwezig, maar de parkeerdruk

als gevolg van langparkeerders op de Mgr. Willigersstraat en de Vroendalsweg leidt in deze

straten tot de hoogste parkeerdruk. Uit het parkeeronderzoek blijkt dat dit speelt op vrijdag en

zaterdag rond 14.00u. Het instellen van een parkeerschijfzone op de wegen op bijgevoegde

tekening leidt ertoe dat langparkeerders elders moeten parkeren, waardoor de betreffende

parkeergelegenheden beschikbaar komen voor kortparkeerders. Voor een goed, leefbaar en veilig

functioneren van deze parkeerlocaties wordt door middel van het instellen van een

parkeerschijfzone ook voldoende plaats geboden aan kort parkerende bezoekers van de

aanliggende woningen en voorzieningen. Om overloop te voorkomen worden de straten rondom

de Mgr. Willigersstraat en Vroendalsweg eveneens bij de blauwe zone betrokken;

7. Per woonadres kan indien gewenst één ontheffing (op kenteken) voor de parkeerschijfzone

aangevraagd worden, waardoor er bij het gebruik van de ontheffing geen gebruik van de

parkeerschijf hoeft te worden gemaakt. Per bedrijfsadres worden drie (algemene) ontheffingen

verstrekt;

8. De parkeerschijfzone wordt in eerste instantie bij wijze van proef gedurende een periode van 1

jaar ingevoerd;

9. De maximum parkeerduur zal 2 uur gaan bedragen, hetgeen onderaan op de te plaatsen borden

model E10 zal worden vermeld. Tevens wordt door middel van het plaatsen van het onderbord

onder de borden model E10 een tijdsbeperking aangegeven van ma. t/m za. van 07.00 - 22.00

uur. Alleen tijdens dit tijdsvenster zal de parkeerschijfzone van kracht zijn, omdat tijdens die dagen

en uren thans sprake is van overlast. Het onderbord heeft alleen betrekking op het verplichte

gebruik van de parkeerschijf. Het verbod om binnen de parkeerschijfzone te parkeren, behoudens

op de als zodanig aangeduide of aangegeven parkeerplaatsen (bijvoorbeeld met bord model E4 of

een P-tegel) of parkeerplaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, blijft ook buiten deze

perioden gewoon van kracht (artikel 25 RVV 1990);

10. Alle parkeerplaatsen in de parkeerschijfzone worden voorzien van een blauwe streep;

11. Een aanzienlijk deel van de woningen en het autogaragebedrijf in de Mgr. Willigersstraat hebben

parkeergelegenheid op eigen terrein, waardoor de noodzaak van parkeren in de openbare ruimte

voor deze gebruikers minder aanwezig is;

12. Ten behoeve van de zorgwoningen worden twee algemene invalideparkeerplaatsen aangelegd.

 

Reacties voorgenomen verkeersbesluit

Op het voorgenomen verkeersbesluit “Voornemen verkeersbesluit blauwe zone Mgr. Willigersstraat

ged. en Vroendalsweg ged. Gronsveld”werden diverse zienswijzen ontvangen.

Naar aanleiding hiervan hebben er diverse persoonlijke gesprekken met enkele aanwonenden

plaatsgevonden. Vervolgens is er op 17 november 2016 een algemene informatieavond geweest

waarbij bewoners nader zijn geïnformeerd en waarbij nogmaals de zienswijzen konden worden

ingebracht.

Gelet op alle reacties is besloten om:

• het blauwe zone gebied te vergroten door de Pius XII Straat en een deel van de Holegracht

op te nemen in de blauwe zone;

• de blauwe zone in te stellen gedurende een proefperiode van 1 jaar;

• bewoners en bedrijven de mogelijkheid te bieden een ontheffing voor de blauwe zone aan te vragen.

 

Belangenafweging artikel 2 WVW

De volgende belangen, conform artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, liggen

ten grondslag aan dit besluit:

1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Veiligheid op de weg

De veiligheid op de betreffende wegen waaronder de bereikbaarheid voor hulpdiensten is van

essentieel belang en moet te allen tijde gewaarborgd zijn.

Bruikbaarheid van de weg

Het belang van de langparkeerders om in onderhavig gebied langer dan 2 uur te kunnen parkeren,

weegt niet op tegen het algemene belang om de bewoners te vrijwaren van overlast door

langparkeerders. De bruikbaarheid van de weg dient gewaarborgd te blijven.

Leefbaarheid

Het belang ten aanzien van de leefbaarheid voor de bewoners in de betreffende straten weegt

zwaarder dan het kunnen (lang) parkeren van voertuigen van de aan deze straten gelegen bedrijven.

Parkeerduur

Het algemene belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg gaat voor het individuele belang

van een weggebruiker om op alle momenten overal in de betreffende straten te kunnen parkeren.

Om aan het belang van kortparkeerders (bezoekers van bedrijven en aanwonenden) in genoemde

straten tegemoet te komen is het inkorten van de parkeerduur de maatregel om in (kort)parkeren te

kunnen voorzien. Voor de langparkeerders zijn er in de nabije omgeving en op eigen terrein

voldoende alternatieve parkeergelegenheden aanwezig.

Advisering

Met betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve

bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing.

Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in

beheer bij de gemeente Eijsden - Margraten. Artikel 23 en 25 van het BABW zijn op dit besluit niet van

toepassing.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie, eenheid Limburg district zuid-west

Limburg, basisteam Heuvelland, overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op

18 januari 2017 positief geadviseerd.

 

Besluiten:

1. Door middel van het plaatsen van de borden E10zb en E11ze, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het

RVV 1990, een parkeerschijfzone in te stellen conform bijgevoegde tekening, waarbij de maximale

parkeerduur 2 uur bedraagt.

2. Door middel van het plaatsen van onderborden “ma. t/m za. 7.00 - 22.00 h“ de verplichting tot het

gebruik van de parkeerschijf, zoals omschreven in artikel 25 lid 2 RVV 1990, alleen te laten gelden

op de op het onderbord vermelde dagen en uren;

3. Door middel van het plaatsen van de borden E06, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990,

op het parkeerterrein ter hoogte van Vroendalsweg 9 t/m 15, twee algemene

invalideparkeerplaatsen aan te wijzen;

4. Dat een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met

tekeningnummer T_161102-S-01_E10-Zone Gronsveld_A2_1000_v2.0 d.d. 20 december 2016;

5. Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het

onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel

hiermede niet in overeenstemming zijn;

6. Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in

de Staatscourant.

Margraten, 19 januari 2017

Burgemeester en Wethouders van Eijsden-Margraten,

Namens deze,

J.M.G.H. Hendriks

Hoofd Dienstverlening

Bijlage 1: situatietekening behorend bij dit verkeersbesluit

Bijlage 2: parkeeronderzoek behorend bij dit verkeersbesluit

 

Inzage

Het verkeersbesluit met bijbehorende stukken wordt gepubliceerd in het “Gemeenteblad officiële

bekendmakingen” via de website: www.eijsden-margraten.nl. Tevens wordt het verkeersbesluit met

bijbehorende stukken ter inzage gelegd met ingang van 1 februari 2017 tot en met 15 maart 2017

gedurende zes weken op werkdagen in het gemeentehuis Amerikaplein 1 in Margraten. De publicatie

van het verkeersbesluit vindt eveneens plaats in de Staatscourant.

Beroep

Tegen het besluit kan iedere belanghebbende die rechtstreeks in zijn belang is getroffen,

overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht

binnen 6 weken na de datum van bekendmaking (= datum van verzending) van dit besluit een

gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-

Margraten.

Een bezwaar kan niet worden ingediend langs elektronische weg (e-mail, sms, etc.) behalve per

telefax (043-4588400). Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van

de Rechtbank te Maastricht, Sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht verzoeken een

voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

U kunt ook digitaal verzoeken een voorziening te treffen bij de genoemde rechtbank via

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische

handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Het ondertekende bezwaarschrift/verzoekschrift dient ten minste te bevatten:

a. naam en adres van de indiener

b. de dagtekening

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

d. de gronden van bezwaar.

Naar boven