Besluit tot het verplaatsen van de verkeerskundige bebouwde komgrens op de Knoppersweg bij Indoornik

Logo Overbetuwe

Ons kenmerk: 17bwb00135

Gelet op

  • artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is vastgelegd dat instellen van de grenzen van de bebouwde kom worden vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad;

  • het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 1 november 2016 waarin de bevoegdheid voor het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom naar het college van burgemeester en wethouders is overgedragen;

Aanleiding

•In het kader van de trajectaanpak is in 2015 een verkenning uitgevoerd voor het wegvak van de N836 tussen het Lexkesveer en Andelst. In de verkenning is onder andere naar voren gekomen dat het kruispunt N836-N837 (Knoppersweg-Nijburgsestraat) in Indoornik ruim gedimensioneerd is. Om de verkeersveiligheid ter plaatse van het kruispunt te vergroten, wordt dit kruispunt gereconstrueerd. De provincie heeft daarbij aangegeven dat zij graag de bebouwde komgrens wilde opschuiven. Bewoners hebben met een handtekeningenactie duidelijk gemaakt dat zij de bebouwde komgrenzen nog wat verder willen laten verplaatsen. Hierdoor komt de N836 tussen het kruispunt met de Nijburgsestraat en het Lipperstpad binnen de bebouwde kom van Indoornik te liggen en wordt als gevolg daarvan de maximumsnelheid 50 kilometer per uur.

Overwegende dat:

  • de bebouwde komgrenzen van de gemeente onder invloed van ruimtelijke ontwikkelingen en aanpassingen in het openbare gebied kunnen worden gewijzigd;

  • het in dit geval een nieuw in te stellen verkeerskundige bebouwde komgrens op de N836 in Indoornik betreft;

  • langs de kern Indoornik provinciale weg N836 / Knoppersweg loopt;

  • de N836 de verbinding vormt tussen het Lexkesveer over de Nederrijn bij Randwijk en Elst;

  • het dorp twee aansluitingen op de N836 heeft via het Lipperstpad en de N837 / Nijburgsestraat;

  • de N837 van deze twee de belangrijkste is en het meeste verkeer verwerkt;

  • de komgrens aan de westzijde van het dorp op de N837 en het Lipperstpad is gelegen;

  • elke negen jaar via een trajectaanpak wordt bekeken op welke plekken verbeteringen kunnen worden aangebracht;

  • de verkeersveiligheid op het kruispunt N836 / N837 onder druk staat;

  • door autoverkeer hier vaak hard wordt gereden;

  • voor (brom)fietsers er maar één mogelijkheid is om de N836 over te steken, aan de noorzijde van het kruispunt, terwijl veel (brom)fietsers van het kruispunt gebruik maken;

  • het kruispunt N836 / N837 dan ook op de op korte termijn heringericht wordt;

  • de provincie voor deze herinrichting aan aantal inloopavonden voor bewoners heeft georganiseerd;

  • samen met de bewoners een definitief ontwerp is bepaald;

  • hierbij onder andere de rechtsafstrook wordt opgeheven, een inhaalverbod wordt ingesteld en de voorzieningen voor (brom)fietsers worden aangepast;

  • deze maatregelen in een provinciaal verkeersbesluit zijn geregeld;

  • daarbij ook is aangegeven dat de bebouwde kom wordt verplaatst;

  • inwoners van Indoornik middels een handtekeningenactie hebben gevraagd om een grotere verplaatsing van de komgrens zodat de snelheid over een groter deel van de N836 omlaag kan gaan;

  • de provincie hierin wil meegaan;

  • de komgrens aan de westzijde van het dorp komt te liggen op de N836;

  • aan het wegvak dat binnen de bebouwde kom komt te liggen diverse woningen met uitritten zijn gelegen en het weggedeelte naast een ontsluitingsfunctie dus ook een erftoegangsfunctie vervult;

  • bij de inritten van woningen aan de N836 sprake is van begroeiing en een verminderd doorzicht;

  • deze omgeving lijkt op een bebouwde kom;

  • een lagere maximumsnelheid beter past bij die combinatie van functies;

  • inwoners van Indoornik unaniem achter de beslissing van het verplaatsen van de komgrens staan;

  • CROW in haar publicatie 135 ("Bebouwde komgrenzen, aanbevelingen voor locatie en herinrichting) richtlijnen heeft geformuleerd te behoeven van de vaststelling van komgrenzen;

  • aan de hand van deze richtlijnen is bepaald:

    • dat er deels sprake is van een bebouwde kom:de meeste gebouwen langs de N836 staan op een afstand van 25 meter uit de as van de weg, de nieuwe komgrens sluit aan op de bestaande komgrens en is daarmee voldoende lang maar de dichtheid van bebouwing voldoet niet geheel aan de eis;

    • waar de komgrens gelokaliseerd kan worden: het verdient de voorkeur om de komgrens te situeren op een plek waar in het landschap (sterk) verschillende karakters aan elkaar grenzen. Het wegvak tussen N837 / Nijburgsestraat en het Lipperstpad is daarvoor het meest geschikt. Langs dit wegvak zijn een aantal erfaansluitingen en ten noorden en zuiden daarvan ontbreekt verdere bebouwing;

    • hoe de kom vormgegeven en ingericht kan worden: de komgrens kan conform de daarvoor vastgestelde wettelijke bepalingen worden vormgegeven en zal door middel van verkeersborden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom) worden aangegeven.

  • de bebouwingsdichtheid op 44,5% ligt, net onder de richtlijn van 50% voor enkelzijdige bebouwing;

  • daarmee vastgesteld kan worden dat de fysieke inrichting van de N836 op één punt afwijkt van de richtlijnen die aan een bebouwde kom worden gesteld;

  • de politie echter heeft aangegeven akkoord te gaan met instellen van een bebouwde kom op het wegvak wanneer aandacht wordt besteed aan de vormgeving van de komgrens en inrichting van het wegvak;

  • hierbij onder andere de rechtsafstrook voor verkeer vanuit het zuiden op de N836 wordt verwijderd, de bushaltes zo worden gesitueerd dat deze beide binnen de bebouwde kom komen te liggen en op de kruispunten N836 / N837 en N836 / Lipperstpad een plateau wordt aan gelegd;

  • met het plaatsen van borden H1 en H2 direct naast de rijbaan en het uitbuigen van het fietspad er daarnaast een poortconstructie ontstaat, aangevuld met markering;

  • deze maatregelen bijdragen aan een lagere maximumsnelheid op het tussengelegen wegvak;

  • gelet op bovenstaande de N836, voor zover gelegen tussen de kruispunten met Nijburgsestraat en het Lipperstpad, binnen de bebouwde kom komt te liggen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van de politie;

  • de N836 / Knoppersweg buiten de bebouwde kom ligt van de kern Indoornik en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de provincie Gelderland;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    door het verwijderen van borden model H1 en H2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Nijburgsestraat ten oosten van het kruispunt met de Knoppersweg de verkeerskundige bebouwde kom hier op te heffen;

  • 2.

    door het plaatsen van borden model H1 en H2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de N836/Knoppersweg de verkeerskundige bebouwde komgrens aan de westzijde van Indoornik te verplaatsen zodat het stuk Knoppersweg binnen de bebouwde kom komt te liggen, waarbij de borden komen te staan op de volgende locaties:

    • a.

      direct ten noorden van net kruispunt N836/Knoppersweg en de Nijburgsestraat;

    • b.

      direct ten zuiden van het kruispunt N836/Knoppersweg en het Lipperstpad.

Aldus besloten in de vergadering van 22 augustus 2017.

Burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

drs C.W.W. van den Berg. drs A.S.F. van Asseldonk.

Dit besluit wordt bekendgemaakt in De Betuwe en gepubliceerd in de Staatscourant.

Niet mee eens?

Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.

Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes wekenna de dag waarop het besluit is verzonden.

Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift:

  • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;

  • de datum en een omschrijving van dit besluit;

  • waarom u het niet eens bent met dit besluit.

Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen!

U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’.

Voorlopige voorziening

Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de

Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen!

Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren.

Digitaal voorlopige voorziening vragen

U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven