Gemeente Lelystad, verkeersbesluit: Verkeersmaatregelen en bebordingsplan parkeerterrein Lelystad Airport (Terminalplein, Dienstenweg en Anthony Fokkerweg)

Logo Lelystad

Registratienummer: 175364532

Het college van de gemeente Lelystad,

Gelet op:

  • -

    de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    het bepaalde in artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten aan ons college toekomt;

  • -

    het college van burgemeesters en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder de van de Wegenverkeerswet 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de Algemene mandaatregeling Lelystad 2015 is gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR).

Overwegingen:

  • 1.

    In 2019 zal de uitbreiding van Lelystad Airport gereed zijn en het vliegverkeer gaan uitbreiden;

  • 2.

    met name vakantie vluchten zullen van en naar Lelystad Airport vertrekken;

  • 3.

    ten behoeve van de bezoekers en personeel wordt een parkeerterrein gerealiseerd;

  • 4.

    het is wenselijk de diverse verkeersmaatregelen en het bebordingsplan te laten vast stellen;

  • 5.

    deze verkeersmaatregelen komen de verkeersveiligheid ten goede;

  • 6.

    dit verkeersmaatregelenpakket dient op grond van artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 bij verkeersbesluit te worden bekrachtigd;

  • 7.

    de betreffende weg is in beheer bij de gemeente Lelystad;

Doel van het besluit:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Motivering

Met de opening van de uitbreiding Lelystad Airport in 2019 zal er grote behoefte zijn voor parkeergelegenheid voor diverse voertuigen met bestemming luchthaven. Om het bezorgend en bezoekend verkeer in goede banen te leiden zijn diverse verkeersmaatregelen gewenst.

Het zonaal instellen van een maximum snelheid van 30 km/h en parkeerverbod is één van de maatregelen in dit gebied.

Het doel dat met de maatregelen wordt beoogd is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Door het aanduiden van parkeergelegenheid voor auto’s, taxi's en bussen wordt voorkomen dat deze hinderlijk geparkeerd staan op andere locaties in de omgeving. Het reduceren van de maximumsnelheid draagt tevens bij aan de verkeersveiligheid.

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • -

    zone maximum snelheid 30 km/u en einde zone 30 km/u (bord A130 zb en A230ze)

  • -

    verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg (bord B6)

  • -

    gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

(bord C1)

-gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee met

onderbord “uitgezonderd lijnbussen” en onderbord “uitgezonderd Airside transport” (bord C1)

-gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee met

onderbord “uitgezonderd lijnbussen” en onderbord “uitgezonderd ontheffingshouder” (bord C1)

-eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren

of vee (bord C2)

  • -

    eenrichtingsweg (bord C3)

  • -

    gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (bord D2)

  • -

    rijrichting bord mag aan beide zijden worden voorbijgegaan (Bord D3)

  • -

    verplichte rijrichting rechtdoor (bord D4)

  • -

    verplichte rijrichting rechtdoor met onderbord “uitgezonderd Taxi” (bord D4)

  • -

    verplichte rijrichting rechtdoor met onderbord “uitgezonderd lijnbussen” (bord D4)

  • -

    verplichte rijrichting rechtdoor met onderbord “uitgezonderd ontheffingshouder” (bord D4)

  • -

    verplichte rijrichting linksaf (bord D5 l)

  • -

    verplichte rijrichting rechtsaf (bord D5 r)

  • -

    verplichte rijrichting rechtsaf met onderbord “uitgezonderd lijnbussen” (bord D5 r)

  • -

    verplichte rijrichting linksaf met onderbord “uitgezonderd ontheffingshouder” (bord D5 l)

  • -

    zone parkeerverbod en einde zone parkeerverbod (bord E1zb en E1ze)

  • -

    verbod stil te staan (bord E2)

  • -

    parkeergelegenheid met onderbord “Douane / KMAR” en pijl naar links (bord BW201LW)

  • -

    parkeergelegenheid met onderbord “Car rental / Crew /staff” en pijl naar rechts (BW201RW)

  • -

    parkeergelegenheid met onderbord “kort parkeren / short term parking” en pijl naar links

(bord (BW201LW)

  • -

    taxistandplaats (bord E5) met onderbord pijl naar links (OB51L) en pijl naar rechts (OB51R)

  • -

    gehandicaptenparkeerplaats (bord E6)

  • -

    gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen (bord E7)

  • -

    parkeergelegenheid voor bussen (bord E8d)

  • -

    parkeergelegenheid voor fietser en bromfietsen (bord E8g)

  • -

    parkeergelegenheid voor motoren (bord E8m)

  • -

    voetpad (bord G7)

  • -

    waarschuwing voetgangers (bord J23)

  • -

    waarschuwing fietsers en bromfietsers (bord J24)

  • -

    voetgangersoversteekplaats (bord L2)

  • -

    bushalte (bord L3)

  • -

    vooraankondiging voorsorteren linksaf – rechtsaf (L4)

  • -

    brengen en halen (bord L52)

  • -

    voetgangersoversteekplaats ( zwart – wit markering op de weg)

  • -

    verleen voorrang (haaientanden op de weg in combinatie met bord B6)

Belangenafweging

Bij het ontwerpen van het samenhangende verkeersmaatregelenpakket zijn de belangen van de diverse verkeerscategorieën tegen elkaar afgewogen.

Ten aanzien daarvan is geconcludeerd, dat de maatregelen in het belang van parkeerders die een nette voorziening krijgen voor het parkeren van hun voertuig. De verkeerssituatie wordt veiliger en overzichtelijker, omdat parkeeroverlast elders wordt voorkomen.

Niet is te verwachten dat belanghebbenden bij uitvoering van het verkeersmaatregelenpakket onevenredig in hun belangen worden benadeeld of dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke (onveilige) verkeerssituatie zal ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gevoerd met de korpschef.

Er is een positief schriftelijk advies van de korpschef ontvangen over de verkeersmaatregel.

Besluiten

Naar boven