Gemeente Enschede, verkeersbesluit, het nemen van diverse verkeersmaatregelen in verband met de aanleg van het Innovatiepad op het Kennispark

Logo Enschede

Datum: 1 augustus 2017

Kenmerk: V-2017-3983

 

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Gelet op

Het bepaalde in artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenver¬keerswet 1994 (WVW), waarbij hun college bevoegd is verklaard tot het nemen, wijzigen en intrekken van besluiten en maatregelen als bedoeld in artikel 15 van de WVW;

 

Overwegende:

 

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Belangenafweging en motivering

Uit het oogpunt van:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

is het gewenst om:

1. het vrijliggend fietspad tussen het plein van station Kennispark (Forum) via de oostzijde van de rotonde tot aan de splitsing tussen het Innovatiepad en het bestaande vrijliggend fietspad richting Hengelosestraat, aan te wijzen als verplicht fietspad voor tweerichting verkeer. Dit door plaatsing van borden G11 met onderborden waarop pijlen aangeven dat tweerichting verkeer is toegestaan;

2. tussen de splitsing met het bestaande vrijliggende fietspad naast het Capitool richting Hengelosestraat en de Institutenweg, aan te wijzen als onverplicht fietspad. Dit door plaatsing van borden G13;

3. het Innovatiepad, tussen de parallelweg Hengelosestraat-zuid en het vrijliggende verplichte fietspad naast de hoofdrijbaan van de Hengelosestraat, aan te wijzen als onverplicht fietspad. Dit door plaatsing van borden G13;

4. de kruising van het Innovatiepad met het Palatijn aan te wijzen als voorrangskruispunt, waarbij bestuurders op het Palatijn voorrang moeten verlenen aan bestuurders op het Innovatiepad. Dit door plaatsing van borden B3 en B6;

5. op de voorrangsaansluiting Institutenweg-parallelweg Hengelosestraat-zuid en de nieuw aan te leggen tak Innovatiepad in het verlengde van de Institutenweg, de voorrang te wijzigen zodat bestuurders op de Institutenweg-Innovatiepad voorrang hebben op bestuurders op de parallelweg Hengelosestraat-zuid. Dit door (ver)plaatsing van borden B3 en B6;

6. voorrang in te stellen voor overstekende voetgangers op het Innovatiepad. Dit door plaatsing van borden L2 en het aanbrengen van zebramarkering op de voetgangersoversteekplaats over het Palatijn;

7. voorrang in te stellen voor overstekende voetgangers tussen de Institutenweg en het Innovatiepad. Dit door plaatsing van borden L2 en het aanbrengen van zebramarkering op de voetgangersoversteekplaats over de parallelweg Hengelosestraat-zuid;

8. tussen de parallelweg Hengelosestraat-Zuid en de zijweg Institutenweg (oost-west), een maximum snelheid van 30 km/uur in te stellen. Dit door plaatsing van borden A01-30 en A01-30 op de Institutenweg (noord-zuid).

 

Overwegingen

Tussen station Kennispark en de campus van Universiteit Twente wordt een zo direct mogelijke verbinding voor voetgangers en fietsers gerealiseerd, die deels zal bestaan uit flexibele verhardingselementen en innovatief straatmeubilair en diverse voorzieningen gericht op informatie-uitwisseling, inspiratie, ontspanning en recreatie. De verbinding zal een levend en flexibel karakter hebben, dat aangepast kan worden aan innovaties en nieuwe ontwikkelingen op gebied van research, productie, dienstverlening, mobiliteit, digitale infrastructuur, etc. Het zal als living lab ruimte kunnen bieden aan het testen of uitproberen van nieuwe analoge of digitale ontwikkelingen. Ook zal de verbinding in de komende jaren aangepast moeten en kunnen worden op nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen op het Kennispark, al dan niet geïnitieerd door uitbreiding van bedrijvigheid of vestiging van nieuwe bedrijvigheid. Deze autoloze of autoluwe verbinding zal verkeerskundig zoveel mogelijk voorrang hebben op kruispunten met bestaande wegen op het Kennispark. Omdat te regelen moeten enkele verkeersbesluiten worden genomen.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover d.d. 4 juli 2017 een positief advies uit.

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

1. het vrijliggend fietspad tussen het plein van station Kennispark (Forum) via de oostzijde van de rotonde tot aan de splitsing tussen het Innovatiepad en het bestaande vrijliggend fietspad richting Hengelosestraat, aan te wijzen als verplicht fietspad voor tweerichting verkeer. Dit door plaatsing van borden G11 met onderborden waarop pijlen aangeven dat tweerichting verkeer is toegestaan;

2. tussen de splitsing met het bestaande vrijliggende fietspad naast het Capitool richting Hengelosestraat en de Institutenweg, aan te wijzen als onverplicht fietspad. Dit door plaatsing van borden G13;

3. het Innovatiepad, tussen de parallelweg Hengelosestraat-zuid en het vrijliggende verplichte fietspad naast de hoofdrijbaan van de Hengelosestraat, aan te wijzen als onverplicht fietspad. Dit door plaatsing van borden G13;

4. de kruising van het Innovatiepad met het Palatijn aan te wijzen als voorrangskruispunt, waarbij bestuurders op het Palatijn voorrang moeten verlenen aan bestuurders op het Innovatiepad. Dit door plaatsing van borden B3 en B6;

5. op de voorrangsaansluiting Institutenweg-parallelweg Hengelosestraat-zuid en de nieuw aan te leggen tak Innovatiepad in het verlengde van de Institutenweg, de voorrang te wijzigen zodat bestuurders op de Institutenweg-Innovatiepad voorrang hebben op bestuurders op de parallelweg Hengelosestraat-zuid. Dit door (ver)plaatsing van borden B3 en B6;

6. voorrang in te stellen voor overstekende voetgangers op het Innovatiepad. Dit door plaatsing van borden L2 en het aanbrengen van zebramarkering op de voetgangersoversteekplaats over het Palatijn;

7. voorrang in te stellen voor overstekende voetgangers tussen de Institutenweg en het Innovatiepad. Dit door plaatsing van borden L2 en het aanbrengen van zebramarkering op de voetgangersoversteekplaats over de parallelweg Hengelosestraat-zuid;

8. tussen de parallelweg Hengelosestraat-Zuid en de zijweg Institutenweg (oost-west), een maximum snelheid van 30 km/uur in te stellen. Dit door plaatsing van borden A01-30 en A01-30 op de Institutenweg (noord-zuid).

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede en moet de volgende elementen bevatten:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een omschrijving van het besluit waar het bezwaar tegen is gericht;

- de reden waarom u het er niet mee eens bent;

- uw handtekening;

- kopie van dit besluit

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld op 1 augustus 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlagen:

- bebordingsplannen

 

In afschrift aan:

- mayk.thijssen@politie.nl

- m.kamphuis@brandweertwente.nl

- Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling & Beheer, K. Lems

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

W.B. Vochteloo,

hoofd afdeling Bestemmen & Vergunningen

Naar boven