Verkeersbesluit instellen van een parkeerverbodzone en een 30-km/uur zone voor het bedrijventerrein Broeklanden

Logo Elburg

Inleiding

De afgelopen jaren hebben steeds meer bedrijven zich gevestigd op het bedrijventerrein Broeklanden. In de praktijk blijkt er veelal op de openbare weg te worden geparkeerd wat leidt tot gevaarlijke situaties voor de weggebruikers. Om de veiligheid van de weggebruikers te garanderen, verzoekt de Coöperatie Parkmanagement Broeklanden ons een parkeerverbodzone in te gaan stellen voor het gehele bedrijventerrein Broeklanden. Op grond van de aangedragen argumenten willen wij meewerken aan het inwilligen van dit verzoek.

Daarnaast is ons beleid dat voor alle bedrijventerreinen binnen onze gemeente een maximum snelheid geldt van 30-km/uur. Dit willen wij ook in gaan stellen voor bedrijventerrein Broeklanden.

In relatie tot het bestemmingsplan Broeklanden, waarin de doorsteek tussen Zuiderzeestraatweg Oost en De Rietkraag is aangewezen als een ontsluiting voor langzaam verkeer en tevens een noodontsluiting is voor gemotoriseerd verkeer indien in geval van calamiteiten het centrale punt onbruikbaar is, willen wij deze doorsteek aanwijzen als fiets- en bromfietspad.

Met deze te nemen maatregelen wordt artikel 2, lid 1a (het verzekeren van de veiligheid op de weg), lid 1b (het beschermen van de weggebruikers en passagiers) en lid 2a (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu) van de Wegenverkeerswet 1994 gewaarborgd.

De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom, zijn eigendom van en in beheer bij de gemeente Elburg en op grond van artikel 18, lid 1d is zij bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.

Advies en inspraak

Het ontwerpbesluit is in het kader van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer voorgelegd aan de politie. De gemandateerde verkeersadviseur T.J.M. Scheffer, van de politie Oost Nederland, Noord en Oost Gelderland Noord West Veluwe en Apeldoorn heeft op 16 en 31 mei 2017 aangegeven negatief te adviseren over het voorgenomen verkeersbesluit.

De politie adviseert negatief over een 30 km/uur-zone, omdat het niet de bedoeling is het bedrijventerrein (her) in te richten conform het wensbeeld van Duurzaam Veilig voor 30 km/uur-zones. Tegenover dit advies staat dat in het verleden de politie positief heeft geadviseerd over 30 km/uur-zones op bedrijventerreinen, in principe zonder snelheidsremmende maatregelen. Aanleiding voor de meerdere positieve adviezen, ondanks de afwijking van het wensbeeld van Duurzaam Veilig, was dat de politie oog had voor de andere aard van de activiteiten, en het relatief vele vrachtverkeer in relatie tot de 30 km/uur-zones in woonwijken. Desgevraagd kon de politie in mei 2017 niet aangeven waarin Broeklanden zou afwijken van de bedrijventerreinen waarover de politie in het verleden positief heeft geadviseerd. De gemeente hecht er waarde aan om gelijk om te gaan met gelijkwaardige situaties. Daarom wijken wij bij hoge uitzondering af van het negatieve politie-advies.

In dezelfde mail van 16 en 31 mei 2017 heeft de politie aangegeven negatief te adviseren over een parkeerverbod, omdat:

  • 1.

    in een 30 km/uur-zone bij voorkeur op de rijbaan wordt geparkeerd om de snelheid eruit te halen; 

  • 2.

    op een bedrijventerrein laden/lossen moet kunnen plaatsvinden; 

  • 3.

    bezoekers van de op het bedrijventerrein gevestigde bedrijven ergens moeten kunnen parkeren.

Hierop hebben wij aangegeven dat:

  • 1.

    het inderdaad niet vaak voorkomt dat in een 30 km/uur-zone niet op de rijbaan wordt geparkeerd, maar dat het evenmin vaak voorkomt dat een collectieve belangenbehartiger om een parkeerverbod vraagt (ten behoeve van het uiterlijk aanzien van het bedrijventerrein);

  • 2.

    laden/lossen in een parkeerverbod is toegestaan;

  • 3.

    uitsluitend omgevingsvergunningen worden verstrekt wanneer uit de aanvragen blijkt dat voldaan kan worden aan de vastgestelde parkeernormen, waarin ook de parkeerbehoefte van bezoekers is verdisconteerd.

De politie heeft hierin geen aanleiding gezien haar negatieve advies bij te stellen. Wij concluderen dat wij met de politie van mening verschillen over de validiteit van de argumenten 2 en 3, en dat wij het eerste argument -hoezeer op zichzelf juist- niet vinden opwegen tegen de behoefte aan een fraai uiterlijk aanzien, die bij de direct belanghebbenden zelf leeft. Daarom wijken wij bij hoge uitzondering af van het negatieve politie-advies.

In haar advies heeft de politie aangegeven dat handhaving van een eventuele snelheidszone en een eventueel parkeerverbod geen prioriteit heeft. Echter ook bij de door de politie afgegeven positieve adviezen ontbreek handhavingsprioriteit. En politie-inzet op taken die door BOA's mogen worden uitgevoerd (zoals handhaving op parkeerovertredingen) is helaas al jaren niet gebruikelijk.

Het voorgenomen besluit heeft van 21 juni t/m 1 augustus 2017 voor een ieder ter inzage gelegen. In dezelfde periode zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hierover zienswijzen in te dienen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Besluit

Op grond van het voorgaande besluit het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg:

1a. een parkeerverbodzone in te stellen voor het bedrijventerrein Broeklanden;

1b. dit kenbaar te maken door het plaatsen van de borden E1 en E2 (begin en einde parkeerverbodzone) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) bij de toegang naar het bedrijventerrein Broeklanden;

2a. een 30-km/uur zone in te stellen voor het bedrijventerrein Broeklanden;

2b. dit kenbaar te maken door het plaatsen van borden A1 en A2 (begin en einde 30-km zone) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en ‘30’-markering op de rijbaan aan te brengen bij de toegangen naar het bedrijventerrein Broeklanden;

3a. de doorsteek tussen Zuiderzeestraatweg Oost en De Rietkraag aan te wijzen als fiets-/ bromfietspad;

3b dit kenbaar te maken door het plaatsen van de borden G12a en G12b (begin en einde fiets-/bromfietspad van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 bij de doorsteek (tussen Zuiderzeestraatweg Oost en De Rietkraag) naar het bedrijventerrein Broeklanden.

 

Dit besluit is genomen in overeenstemming met artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, met artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 1 april 2008 en het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 29 december 2015.

 

 

Elburg, 15 augustus 2017

Namens het college van burgemeester en wethouders

 

J.J. Ruster

Beleidsmedewerker verkeer en vervoer

 

Dit besluit treedt in werking één dag na bekendmaking in de Staatscourant.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland, afdeling Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

In dit beroepschrift moet vermeld staan:

uw naam en adres, de datum waarop het beroepschrift is geschreven, een omschrijving van het gemeentelijke besluit waartegen u in beroep gaat, de reden waarom u in beroep gaat en uw handtekening.

Door het indienen van het beroepschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een beroepschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen bij de Rechtbank Gelderland, afdeling bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven