Verkeersbesluit "Herinrichting Sint Martinusplein in Epe”

Logo Epe

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE;

gelet op:

  • -

    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd aan de Afdelingsmanager Ruimte;

  • -

    artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van het verkeersbord C2 (éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), C3 (éénrichtingsweg), G11 (verplicht fietspad), L2 (voetgangersoversteekplaats), E4 (parkeergelegenheid), E6 (gehandicaptenparkeerplaats), E8 met een symbool van een elektrische tank (parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven), onderbord ‘geldt voor twee parkeervakken’ (bekend onder model OB504) en onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ (bekend onder model OB52 als bedoeld in bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) ) en het aanbrengen van een witte zebramarkering (zoals bedoeld in artikel 49, lid 2 van het RVV 1990) en haaientanden moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.

  • -

    artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de gemandateerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland, dat er door dhr. M. Scheffer positief is geadviseerd;

  • -

    Het Sint Martinusplein in Epe gedeeltelijk in eigendom en geheel in beheer en onderhoud is bij de gemeente Epe;

overwegende dat:

  • -

    Elektrisch vervoer een grote vlucht neemt in Nederland en een belangrijke rol speelt bij de opgave die er ligt omtrent energietransitie;

  • -

    Per eind maart 2017 er ruim 117.000 elektrische auto’s rijden in Nederland;

  • -

    Om de groei van het aantal elektrische auto’s te kunnen faciliteren een uitbreiding van het aantal openbare oplaadpunten nodig is;

  • -

    Er in de huidige situatie zeven algemene gehandicaptenparkeerplaatsen zijn op het Sint Martinusplein en één algemene gehandicaptenparkeerplaats langs de Hoofdstraat;

  • -

    Deze vanuit toegankelijkheid voor gehandicapten dienen te worden gecompenseerd na herinrichting van het Sint Martinusplein;

  • -

    De zeven algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in de nieuwe situatie gespreid over het Sint Martinusplein worden aangelegd;

  • -

    Vanwege de veel gebruikte looproute (als onderdeel van het winkelgebied) over de Verbindingsweg een oversteekvoorziening wordt gerealiseerd in de vorm van een voetgangersoversteekplaats;

  • -

    Er alleen sprake is van kruisend autoverkeer vanuit de Verbindingsweg, omdat hier éénrichtingsverkeer geldt;

  • -

    Het vanuit verkeersveiligheid wenselijk is om voor motorvoertuigen alleen aan de zuidzijde een uitrit te realiseren en aan de noordzijde een gecombineerde in- en uitrit;

  • -

    Deze uitrit mede gerealiseerd wordt om het bevoorradend vrachtverkeer vanuit de Verbindingsweg niet over het Sint Martinusplein te laten rijden;

  • -

    Het voor fietsers wel wenselijk is om de zuidelijke uitrit ook als doorgang in twee richtingen te gebruiken;

  • -

    De Hoofdstraat, tussen de Pastoor Somstraat en de Quickbornlaan, door de nieuwe inrichting en gebruik van de parkeerplaats St. Martinusplein, meer nog dan nu het geval is een verblijfskarakter krijgt, waardoor menging van verkeer hier beter mogelijk is en de vrijliggende fietspaden hier kunnen komen te vervallen.

BESLUIT

  • 1.

    Het inrichten van een parkeerterrein op het Sint Martinusplein door het plaatsen van bord E4 "parkeergelegenheid" als bedoeld in bijlage I van  het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

  • 2.

    Zeven parkeerplaatsen te reserveren op het Sint Martinusplein voor gehandicapten door het plaatsen van het bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

  • 3.

    Vier parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen op het Sint Martinusplein door het plaatsen van het bord conform model E8 (met symbool van een elektrische tank) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

  • 4.

    Het realiseren van een voetgangersoversteekplaats op de Verbindingsweg ter hoogte van de looproute langs het St. Martinusplein, door het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats (zebra) (zoals bedoeld in artikel 49, lid 2 van het RVV 1990) en haaientanden met het daarbij geplaatst het bord volgens model L2 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990  (conform bijgevoegde situatietekening). Het kruisende verkeer moet hierdoor voetgangers voor laten gaan;

  • 5.

    Het realiseren van een uitrit voor motorvoertuigen aan de zuidkant van het Martinusplein door middel van de plaatsing van de verkeersborden C2 (éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), C3 (éénrichtingsweg) en onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ (beter bekend onder model OB52) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

  • 6.

    Het realiseren van een verplicht fietspad aan de zuidkant van het Sint Martinusplein, zodat het voor fietsers wel mogelijk is om aan de zuidkant het Sint Martinusplein te bereiken door het plaatsen van het verkeersbord G11 (verplicht fietspad) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

  • 7.

    De verplichte fietspaden langs het gedeelte van de Hoofdstraat, tussen de Pastoor Somstraat en de Quickbornlaan op te heffen door het verwijderen van de verkeersborden G11 (verplicht fietspad) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

  • 8.

    Een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:

    a) Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

    b) Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg

    c) RAV IJsselvecht, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;

    d) Ruimte / eenheid Beheer.

   

Epe, 9 augustus 2017

Burgemeester en wethouders van Epe, namens dezen, de afdelingsmanager Ruimte, M.E. Tiemens

Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na de datum van deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Epe, Postbus 600, 8160 AP Epe.

Naar boven