Ontwerpbesluit hogere waarden Wet geluidhinder, Sluispolder, Maassluis

Logo Maassluis

Inzake het bestemmingsplan Sluispolder

 

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van Maassluis.

 

Bestemmingsplan

Het bestemmingsplan Sluispolder is op 27 september 2017 vastgesteld. Het bestemmingsplan was consoliderend van aard. Echter omdat woningen worden gesloopt en op deels nieuwe locaties worden gerealiseerd is een nieuw besluit hogere grenswaarde noodzakelijk.

 

Procedure

Op de voorbereiding van het hogere waardenbesluit is de afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

 

Algemeen toetsingskader

De Wet geluidhinder beoogt de burger te beschermen tegen een te hoge geluidbelasting. In de Wet geluidhinder, en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelingen, zijn normen opgenomen voor de ten hoogste toelaatbare geluidbelasting van onder meer wegverkeer, spoorwegverkeer en industrieterreinen. De regelgeving gaat daarbij uit van voorkeursgrenswaarden en hogere (grens)waarden. Een geluidbelasting onder de voorkeursgrenswaarde wordt zonder meer als aanvaardbaar geacht, terwijl een geluidbelasting boven de maximale hogere waarden niet is toegestaan. Indien de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, moeten er maatregelen worden getroffen om de geluidbelasting te verlagen tot de ten hoogste toelaatbare geluidbelasting.

In bepaalde situaties kunnen er echter geen of onvoldoende maatregelen worden getroffen, omdat deze maatregelen stuiten op bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. In die situaties kunnen er hogere waarden worden toegestaan tot aan de maximale hogere waarde. Daarbij moet in ieder geval worden voldaan aan de eisen die gelden ten aanzien van de binnenniveaus in verblijfsruimten van woningen en andere geluidgevoelige gebouwen.

 

Wegverkeerslawaai

Het plangebied bevindt zich in de zone van omliggende gezoneerde wegen, te weten de laan 1940-1945, de P.C. Hooftlaan en de A20. Deze wegen hebben allen een eigen geluidszone, namelijk:

  • -

    Voor de laan 1940-1945 geldt een geluidszone van 350 meter;

  • -

    Voor de P.C. Hooftlaan geldt een geluidszone van 200 meter;

  • -

    Voor de A20 geldt een geluidszone van 400 meter.

De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer is 48 dB. Vaak wordt de voorkeurswaarde voor geluid overschreden. De Wet geluidhinder biedt, onder voorwaarden, de mogelijkheid om van de voorkeurswaarde af te wijken en een hogere geluidbelasting op de woning toe te staan. Indien de voorkeursgrenswaarde niet wordt gehaald. Deze overschrijding wordt niet zomaar toegestaan: er mag alleen van worden afgeweken als gemotiveerd wordt aangegeven waarom de verruiming van de geluidbelasting noodzakelijk is.

In dit geval is er geen sprake van een verruiming van de geluidsbelasting omdat er sprake is van vervangende nieuwbouw. Voor vervangende nieuwbouw gelden ruimere grenswaarden dan voor nieuwbouw. Voor vervangende nieuwbouw gelden de aanvullende eisen dat vervanging niet zal leiden tot een ingrijpende wijziging van de bestaande stedenbouwkundige functie of structuur óf een wezenlijke toename van het aantal geluidgehinderden bij toetsing op bouwplanniveau voor ten hoogste 100 woningen. Aan deze eisen worden voldaan.

 

Voor het aspect wegverkeer zijn geluidskaarten opgesteld die elke vijf jaar geactualiseerd worden. Op deze kaarten is te zien dat de geluidsbelasting voor met name de woningen langs de P.C. Hooftlaan een te hoge geluidsbelasting hebben. Bij alle andere woningen blijft de geluidsbelasting onder de maximale geluidsbelasting van 68 dB. Voor de woningen aan de P.C. Hooftlaan zullen dan ook aanvullende eisen gesteld worden in dit besluit. Binnenstedelijke woningen langs drukke wegen ervaren altijd een hogere geluidsbelasting. Een geluidsbelasting onder de voorkeursgrenswaarde is niet realistisch.

 

Railverkeerslawaai

Het plangebied bevindt zich buiten de zone van een spoorlijn. Op dit moment wordt de treinverbinding omgebouwd naar een metroverbinding. Voor een metrolijn geldt een geluidszone gelijkwaardig aan de geluidszone voor wegverkeer. Voor de metrolijn geldt een geluidszone van 200 meter. Daarmee liggen de woningen ruim buiten de geluidszone de metrolijn.

 

Industrielawaai

De woningen bevinden zich binnen de zones van de industrieterreinen en Kapelpolder, Maasvlakte-Europoort en Botlek-Pernis. Voor de drie industrieterreinen zijn in de jaren 90 zoneringsonderzoeken uitgevoerd. Hierbij is geconstateerd dat er binnen de zones woningen (en andere geluidgevoelige bestemmingen) waren met een geluidbelasting hoger dan 55 dB(A), waardoor er sprake was van een saneringssituatie. Door de provincie Zuid-Holland zijn vervolgens voor de drie industrieterreinen afzonderlijke saneringsprogramma's opgesteld om de geluidbelasting van de saneringswoningen (voor zover redelijkerwijs mogelijk) terug te brengen tot een waarde van ten hoogste 55 dB(A). Binnen het bestemmingsplan Sluispolder liggen geen saneringswoningen omdat de geluidsbelasting niet boven de voorkeursgrenswaarde van 50dB(A) komt.

 

Voor de industrieterreinen Maasvlakte-Europoort en Botlek-Pernis zijn door de Minister van VROM, per industrieterrein, 1 dB contouren vastgesteld vanaf de grens van de industrieterreinen tot en met de 55 dB(A) contour. Voor de beide industrieterreinen zijn ook de 1 dB contouren van 48 tot 55 dB(A) vastgesteld in het Regionaal afsprakenkader geluid & ruimtelijke ontwikkeling van 5 juli 2015. De geluidbelasting ter plaatse van de woningen moet, per industrieterrein, worden bepaald op basis van de 1 dB contouren conform het Regionaal afsprakenkader geluid & ruimtelijke ontwikkeling. Conform deze kaarten ligt Sluispolder binnen de geluidszone van de industrie maar buiten de 50 dB-contour. Hiermee wordt voldaan aan het regionaal afsprakenkader en de wettelijke voorkeursgrenswaarde.

 

Luchtvaartlawaai

De woningen liggen buiten de zone van Rotterdam the Hague Airport.

 

Cumulatie

Voor de nieuwe woningen is er geen sprake van overschrijding van voorkeurswaarden door meerdere bronnen. Er is sprake van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van ten hoogste één geluidbron, Vanuit de Wgh hoeft de gecumuleerde (totale) geluidbelasting daarom niet te worden onderzocht. Het hogere grenswaardenbeleid van de gemeente geeft eveneens aan dat de onderhavige situatie geen inzicht in de gecumuleerde geluidbelasting vereist.

 

De cumulatie van geluid is, voor wat betreft een goede ruimtelijke ordening, niet relevant.

 

Akoestisch onderzoek

De resultaten van het onderzoek naar de geluidbelasting op de geplande woningen zijn weergegeven in de geluidsbelastingkaarten. Het akoestisch onderzoek voldoet aan de bepalingen van de Wet geluidhinder en het gemeentelijk hogere waardenbeleid.

 

Motivering besluit

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat ten gevolge van de P.C. Hooftlaan de maximale geluidbelasting op de woningen overschrijdt. Dit houdt in dat er maatregelen getroffen moeten worden voor deze woningen. Vanuit de wet geluidshinder wordt er onderscheid gemaakt tussen:

  • Bronmaatregelen (bijv. aanpassing intensiteiten / weg)

  • Overdrachtsmaatregelen (bijv. afschermende bebouwing)

  • Maatregelen bij de ontvanger (bijvoorbeeld dove gevel bij woningen).

 

Bij de (her)ontwikkeling van sluispolder wordt er gestreefd naar een open en eenduidige karakter in de binnenstad. Hierbij is extra aandacht voor de zogenoemde centrumroute dat een woonwijk-karakter moet realiseren. Maatregelen in de tussenliggende ruimte (overdrachtsmaatregelen) zijn hierbij niet inpasbaar.

Voordat de vervangende nieuwbouw aan de P.C. Hooftlaan in gebruik wordt genomen wordt de weg aangepakt. Om de geluidsbelasting terug te dringen zal hierbij eerst gekeken worden naar het wegdek. Indien dit onvoldoende geluidsreductie brengt zullen er gevelmaatregelen genomen moeten worden. De woningen langs de P.C. Hooftlaan vallen dan pas na akoestisch onderzoek en realisatie van geluidswerende maatregelen binnen dit besluit.

 

Vast te stellen hogere waarde

De geluidbelasting op de woningen bedraagt na realisatie maximaal 68 dB(A). Indien deze geluidsbelasting niet wordt gehaald moeten aanvullende maatregelen, gelijk aan het beleid hogere grenswaarde Maassluis genomen worden. Hierdoor wordt een goede leefomgevingskwaliteit gerealiseerd. Voor alle woningen wordt een hogere waarde van 68 dB(A), de maximale hogere waarde, voor de P.C. Hooftlaan en de laan 1940-1945 vastgesteld. Hiermee zijn de hogere waarden gelijk aan de huidige hogere waarden die zijn vastgesteld in het bestemmingsplan Sluispolder-West.

 

Besluit

Op basis van artikel 59, lid 1 en artikel 110a van de Wet geluidhinder, besluiten burgemeester en wethouders van Maassluis voor het bestemmingsplan Sluispolder de hogere waarden voor industrielawaai als volgt vast te stellen:

 

Bestemming

Geluidbron

 

Hogere waarde

 

Omschrijving

Aantal

Woningen

90

P.C. Hooftlaan

68 dB(A)

Woningen

15

Laan 1940-1945

68 dB(A)

Woningen

288

A20

68 dB(A)

 

Overige regels en wetten

Het onderhavige besluit betreft een ontheffing op grond van de Wet geluidhinder. Dit besluit laat onverlet dat er voor realisering van het bouwplan mogelijk rekening gehouden dient te worden met andere wettelijke bepalingen.

 

Hoogachtend,

 

namens het college van burgemeester en wethouders van Maasluis,

het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ordening, Verkeer en Milieu

 

ing. P.D. Verstoep

 

Naar boven