Aanwijzen parkeergelegenheden personenauto's Baanhoekweg

Logo Dordrecht

Wettelijk kader

 

Op grond van artikel 2 lid 1 WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersfunctionaris van de eenheid Rotterdam, namens de korpschef van politie.

 

Motivering besluit

De Baanhoekweg in Dordrecht is de ontsluitingsweg van het Nationaal Park de Biesbosch in Dordrecht. De weg is tevens aangewezen als voorrangsweg. De weg verbindt de stad met de wijk Merwedepolder (Staart Oost), het industrieterrein Staart, Nationaal Park de Biesbosch en recreatiegebied de Merwelanden.

Sinds enige tijd parkeren vrachtwagenchauffeurs hun vrachtvoertuigen langs de Baanhoekweg of op de parkeerterreinen bij het Nationaal Park en de Merwelanden. Dit gebeurt in de berm of op de parkeergelegenheden. De meeste parkeervakken in dit gebied zijn haaks gelegen, speciaal voor personenauto's. Enkele van de parkeergelegenheden zijn voorzien van de bebording E4 van bijlage 1 van het RVV 1990. Andere zijn voorzien van E8 en/of hoogtebeperking.

 

De parkeergelegenheden zijn niet ingericht op zwaar en groot verkeer. Zo zijn deze onverhard of slechts half verhard. De vakken zijn grotendeels haaks gelegen en ingericht voor het gebruik van personenauto's. De aanwezigheid van het vrachtverkeer tast daardoor de weg aan. Bovendien ontnemen de grote voertuigen het zicht op de weg en parkeergelegenheden. Dit maakt het tevens verkeersonveilig.

 

Voor het parkeren van vrachtwagens zijn er op de nabijgelegen Grevelingenweg, Kerkeplaat en Veerplaat parkeerplaatsen aanwezig. In totaal kunnen hier ruim 60 vrachtvoertuigen parkeren.

 

Er is besloten de Baanhoekweg, na de Vogelaarsweg, niet gesloten te verklaren voor vrachtverkeer. Dit voornemen kende veel bezwaren. Bovendien heeft de politie op het voornemen negatief geadviseerd.

 

Team Handhaving van de gemeente Dordrecht kan met het bekrachtigen van dit verkeersbesluit optreden tegen de geparkeerde vrachtvoertuigen in het gebied.

 

Om de Baanhoekweg inclusief de bermen en parkeergelegenheden in stand te houden en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan wordt met dit verkeersbesluit bekrachtigd om de parkeergelegenheden gelegen aan de Baanhoekweg te voorzien van bord E8 (personenauto's). Hierdoor is het uitsluitend te gebruiken voor deze categorie voertuigen.

 

Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:

 

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het Algemeen Mandaatbesluit Dordrecht;

 

Besluit het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht:

De parkeergelegenheden gelegen langs Baanhoekweg vanaf het transformatorstation in de richting van het Nationaal Park de Biesbosch aan te wijzen als parkeergelegenheden alleen bestemd voor de voertuigcategorie die op de bebording is aangegeven door het vervangen van het verkeersbord model E4 door model E8 (personenauto's) van bijlage 1 van het RVV 1990.

 

 

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na dagtekening ervan schriftelijk

bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. U dient uw bezwaarschrift te richten aan: Het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht.

 

Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bezwaarschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent?

 

Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.

U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening brengt de Rechtbank een bedrag aan griffierecht in rekening.

Het college van Burgemeester en Wethouders

namens dezen,

Manager van de sector Stadsontwikkeling,

de heer W. Zijlstra

Naar boven