Besluit Verkeersregeling Franciscusweg (2e ontsluitingsweg)

Logo Hilversum

Gemeenteblad III, 201 7 , nr. 44 (zaak 394916 )

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen ;

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van hun besluit van 19 oktober 2000 (gemeenteblad 2000, afdeling III, nr. 71) zijn er verkeerstekens aangebracht in de Franciscusweg vooraf de keerlus nabij huisnummers 10-12, inhoudende een parkeerverbod met zonale werking.

Er bestaat behoefte aan een aanvullende verkeersregeling voor de Franciscusweg in verband met de aanleg van een 2e ontsluitingsweg voor het bedrijventerrein Kerkelanden. Deze ontsluiting is gelegen aan de zuidwestzijde van het bedrijventerrein.

Op 28 september 2016 heeft de gemeenteraad ingestemd met de aanleg van een 2e ontsluitingsweg voor bedrijventerrein Kerkelanden, lopend vanaf de Oscar Romerolaan en aansluitend op de bestaande Franciscusweg, ter plaatse van voorheen de keerlus. Deze uitbreiding van de weg Franciscusweg hierna te noemen ‘ontsluitingsweg’.

De ontsluitingsweg is tot stand gekomen na een participatietraject met belanghebbenden. Met een 2e ontsluitingsweg verbetert de bereikbaarheid en worden de verkeersdoorgang en -druk op het bedrijventerrein zelf en naar het omliggende wegennet beter gespreid, waardoor de doorstroming op het wegennet en de verkeersveiligheid verbetert. Bovendien wordt onnodig omrijden beperkt en dat komt ook het milieu ten goede.

Het tracé van de ontsluitingsweg loopt over het oorspronkelijke tracé van een opgeheven verplicht fietspad.

Het profiel van de ontsluitingsweg bestaat uit een rijbaan met aan weerszijde een fietssuggestiestrook en daarnaast een voetpad.

Ter plaatse van de keerlus is een plateau gerealiseerd met een subtiel aangegeven oversteekmarkering voor voetgangers. Op het plateau sluiten diverse uitmondingen van terreinen of openbare wegen aan. Het plateau en de oversteek worden gemarkeerd met daartoe geëigende tekens en waarschuwingsborden.

Aan de zijde van de Oscar Romerolaan is de aansluiting/kruising aangepast. In de Oscar Romerolaan ligt aan weerszijde van de uitmonding van de ontsluitingsweg een middengeleider met fietsdoorsteek. Weggebruikers op de rijbaan Oscar Romerolaan dienen deze geleiders aan de rechterzijde te passeren.

Bestuurders vanuit de ontsluitingsweg dienen voorrang te verlenen aan bestuurders op de Oscar Romerolaan.

De ontsluitingsweg is bedoeld om te ontsluiten en niet als extra parkeergelegenheid. Het vooraf de keerlus ingestelde parkeerverbod met zonale werking wordt daarom uitgebreid tot aan de aansluiting met de Oscar Romerolaan.

Bovengenoemde maatregelen zullen noch op de ontsluitingsweg, noch op één van de aangrenzende straten, leiden tot een overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen, als genoemd in titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer.

Bovengenoemde maatregelen zullen noch op de ontsluitingsweg noch op één van de aangrenzende straten, leiden tot een formele reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.

De korpschef politie is gehoord in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en adviseert positief op de voorgestelde maatregelen.

Het ontwerp van dit besluit is op 8 juni 2017 op de gebruikelijke wijze gepubliceerd in de Gooi en Eembode en een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken, maar van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

De ontsluitingsweg is gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer, laatstelijk in het bevoegdhedenregister 2014 (besluit van 22 april 2014).

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten ;

  • 1.

    Door het plaatsen van borden E1 met zonale werking van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, hierna te noemen “de bijlage”, het parkeren op de ontsluitingsweg te verbieden. (In het noordoosten aansluiten op het bestaande parkeerverbod-zonaal ingaande vooraf het verkeersplateau Franciscusweg nabij huisnrs. 10-12. (volgens besluit gemeenteblad 2000, afdeling III, nr. 71)

  • 2.

    Door het plaatsen van borden B4, B5 en B6 van de bijlage het kruispunt van de ontsluitingsweg met de Oscar Romerolaan aan te wijzen als een voorrangskruispunt, waarbij aan bestuurders op de Oscar Romerolaan voorrang moet worden verleend.

  • 3.

    Door het plaatsen van borden D2 van de bijlage bestuurders op de Oscar Romerolaan te gebieden de, nabij de kruising met de ontsluitingsweg, in de Oscar Romerolaan gelegen middengeleiders, aan de rechterzijde te passeren.

Hilversum, 31 juli 2017,

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

F.G.J. Voorink

Dit besluit wordt op 10 augustus 2017 bekend gemaakt en is daarna gedurende 6 weken in zijn geheel in te zien op de website van de Staatscourant www.officielebekendmakingen.nl. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Een gelijkluidend exemplaar met eventuele bijlagen is gedurende 6 weken in te zien op de website van de gemeente Hilversum (www.hilversum.nl/verkeersbesluiten).

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de bovengenoemde dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de rechtbank Midden-Nederland, sector Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende die tijdig bij het college zienswijzen naar voren heeft gebracht op het ontwerpbesluit van de verkeersregeling. Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste uw naam en adres, dagtekening (datum), een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van uw beroep bevatten. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het besluit treedt in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt. Het beroep heeft geen schorsende werking. Als u een beroepschrift heeft ingediend, kunt u de rechter ook verzoeken om een voorlopige voorziening waardoor het besluit niet in werking treedt, totdat op het verzoek is beslist. Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als ook een beroepschrift is ingediend. Een verzoek moet worden opgestuurd naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland (afd. voorlopige voorzieningen), postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). De actuele bedragen kunt u opvragen bij de rechtbank, telefoon 088 362 0000, of via www.rechtspraak.nl

Vr17044 (zaak 394916)

Naar boven